Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Hjemmelagede vårruller

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-05-07, 20:50   #1
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hjemmelagede vårruller

http://www.matprat.no/Recipe.aspx?ar...nu1=&mnu2=5023

Disse så deilige ut, er det noen som har prøvd dem, eller som har en annen god oppskrift de har prøvd? Jeg elsker slike tynne vårruller, ikke de som selges i frysedisken med 5 meter tykt skall. Fikk lyst til å prøve meg som vårrull-kokk.

Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-05-07, 21:21   #2
Fibi
Prematurmamma

Fibi sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hjemmelagede vårruller

Åååååh, sikle sikle sikle!

Jeg har også planlagt og lage slike, har bare aldri kommet så langt. Men i morgen skal vi en tur til byen. Kanskje jeg skal gå innom invandrerbutikken? Men må ha glassnudler i, da. Og kål, gulrot, løk og kjøttdeig.

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-05-07, 21:30   #3
linka-mor
Aquarist

linka-mor sin avatar

linka-mor er populærlinka-mor er populærlinka-mor er populær
Standard

Nam, disse så god ut!
Den som bare kunne få tak i slike indigrienser i nabolaget

linka-mor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-05-07, 21:30   #4
cilen
re:designer

cilen sin avatar

cilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de fleste
Standard

Den må prøves. Vårruller er kjempegodt. Må lage min egen vri da, siden jeg er vegetarianer.

Gammel 04-05-07, 21:30   #5
amylin
One of These Days

amylin sin avatar

Blogginnlegg: 246
amylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtid
Standard

Har aldri prøvd med tørkede risflak. Jeg bruker alltid frosne vårrullark. Hjemmelagde vårruller er enkelt og kjempegodt.

amylin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-05-07, 21:50   #6
Fibi
Prematurmamma

Fibi sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av amylin, her.

Har aldri prøvd med tørkede risflak. Jeg bruker alltid frosne vårrullark. Hjemmelagde vårruller er enkelt og kjempegodt.

Er det ikke filo-deig det heter? Eller er det noe annet igjen? Burde vel strengt tatt vite det, siden gubben er kokk, men...

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-05-07, 22:20   #7
Stikka
...

Stikka sin avatar

Stikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Vietnamesiske vårruller er nydelig. Har ikke prøvd å lage hjemme selv men burde kanskje prøve.

Sist redigert av Stikka : 12-01-08 kl 21:57.
Stikka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-08, 20:33   #8
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Siden jeg aldri er i innvandrerbutikker (er jo aldri sentrum lenger!) - får jeg tak i glassnudler og filodeig i vellassorterte matvarebutikker som Ultra og Ica Maxi?

Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-08, 20:36   #9
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Glassnudler ser jeg de selger til og med på Rema, så det får du nok tak i i det fleste butikker ja. Filodeig tror jeg neppe du får tak i alle steder, men større butikker som Meny og Ultra har nok.

Gammel 09-01-08, 21:09   #10
Susse
Gal kattedame

Susse sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Disse har jeg laget, men var uheldig med valg av deigen. Kjøpte en pakke på Meny med noe som vissnok skulle være vårrulldeig, pakket som tortillas, tynne risflak som skulle vætes. Det ble rett og slett uspiselig.
Venninna mi har heldigvis mer peil enn meg og sa jeg heller skal prøve den typen hun kjøper i en innvandrerbutikk i byen, men jeg er for skremt av første forsøk ennå.

Gammel 09-01-08, 21:12   #11
Nabbe
Skrekkøgle

Nabbe sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 26
Nabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Filo-deig er ikke det samme som vårrull-deig. Filo-deigen er tykkere (men ikke tykk da) og smaker... Tja... papp.

Jeg liker ikke filo-deig noe særlig, men den er ok til kaker.

Gammel 11-01-08, 22:40   #12
Hunter
Matentusiast

Hunter sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hunter har et hav av muligheter foran seg
Standard

Lager fyllet til vårruller med kjøttdeig av elg, chilli, stangselleri, grønn paprika og rødløk
Jeg koker en sirup av solbærsaft, rødvin og løk som jeg drysser over vårrullene før servering til min kjære kone.

Gammel 19-01-08, 02:08   #13
Rufserine
Nybegynner

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Trøndelagen
Rufserine har et hav av muligheter foran seg
Standard

Jeg fikk en oppskrift på en av de asiatiske butikkene som selger kjempegode vårruller.

1 kg kjøttdeig
1 kg gulrot
1 pk glassnudler
1 løk
1 ss sukker
1 ss asiatisk buljong
Pepper
Salt
Filoplater

Kjøttdeigen stekes i litt smør. Tilsett raspede gulrøtter, finhakket løk, og ferdigkokte nudler. Smak til med buljong, sukker, salt og pepper. Rulles inn i filoplater som limes med litt pisket egg. Stekes/ friteres i olje.

Serverer disse med sweet chili sauce. Nammenam

Rufserine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-01-08, 08:59   #14
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Nabbe, her.

Filo-deig er ikke det samme som vårrull-deig. Filo-deigen er tykkere (men ikke tykk da) og smaker... Tja... papp.

Jeg liker ikke filo-deig noe særlig, men den er ok til kaker.

Er det filodeig som er på de ferdige vårrullene i frysedisken? De som er litt "ruglete" og tykke? Jeg er helt enig med deg, de tynne nesten gjennomsiktige smaker mye bedre. Jeg kjøpte mine ark på asiasjappe i går, tror dette er disse tynne. Var en vietnamesisk butikk.

Gammel 19-01-08, 09:02   #15
Benzo
Teller ned

Benzo sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

Du kan få kjøpt vårrullark laget på ris, de er enda tynnere enn vanlig vårrulldeig.

Benzo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-01-08, 09:03   #16
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Åh fader, disse er laget av hvetemel ser jeg nå. Er det de tykke da? :sutre:
De så liksom så "proffe" ut, der de lå med vietnamesisk skrift på seg i frysedisken på asiasjappa.

Gammel 19-01-08, 09:05   #17
Benzo
Teller ned

Benzo sin avatar

Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

Jeg tror alle er laget på hvete, Iset, bortsett fra risarkene da. Her i Oslo har de arkene på Ica, tror merket er Blue Dragon.

Gammel 19-01-08, 09:06   #18
Benzo
Teller ned

Benzo sin avatar

Standard

Grunnen til at de i frysedisken er tykke, er nok fordi de bruker store ark. Jeg liker best den str. hvor det er 50 ark i pakka.

Gammel 19-01-08, 09:08   #19
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Ah okei. Jeg er jo helt grønn på dette. Nå kjøpte jeg 60 ark (2 pakker med 30 i hver) og får bruke disse i dag, er de gode kan jeg jo fortsette med dem. Hvis ikke prøver jeg risark neste gang.

Gammel 22-01-08, 11:49   #20
Elias
Superaktiv

Elias sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Elias er populærElias er populærElias er populærElias er populær
Standard

Ingen lager så gode vår-ruller som naboen min fra Thailand. Og når hun lager til seg selv lager hun alltid noen til naboene også.
Har ikke tenkt på hva de inneholder, men der er i alle fall hvitløk, nudler, gulrot og en slags kjøttdeig.
Med så gode naboer trenger man ikke å lage selv....

Elias er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:42.