Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Paiskall (paibunn, faktisk)

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-05-10, 21:26   #1
rajraj
*_*

rajraj sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Kjellerlemmen
Blogginnlegg: 115
rajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de fleste
Standard

Paiskall (paibunn, faktisk)

Jeg blir ikke klok på paiskall! Så og si alle oppskrifter jeg har snublet over (stort sett fra matprat.no og ymse avisoppskrifter) lister opp mel og smør eller mel og cc/kesam - uavhengig om det er paiskall til kake- eller middagsbruk. Sist lagde jeg et monster av en kirsebærpai etter oppskrift fra Jan Vardøen i A Magasinet. Der skulle paiskallet bestå av mel, smør og delfiafett. Det ble bare en ekkel klump i bunnen av et vidunderlig kirsebærfyll med et like ekkelt lokk over.

Noen som har noen gode triks? Både med tanke på søte paier og middagspaier? Heter det paiskall når det er uten hevemidler som gjær eller bakepulver? Når funker paiskall og når bør det lages deig?

Hva er "riktig", liksom?

rajraj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-10, 21:30   #2
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Paiskall

Tok noen minutter før jeg skjønte hva du mente med paiskall.
Er det sånn du liksom har på toppen? Som skal dekke paien eller?

:kan ikke pai:

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-10, 21:31   #3
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Paibunn.

Jeg mener vi har laget gode paibunner, men husker ikke oppskrift. Hva med de ferdigpakkene, de tror jeg blir ganske bra?

Gammel 18-05-10, 21:32   #4
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Er det paibunn du mener?

Gammel 18-05-10, 21:32   #5
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Standard

Jeg bruker denne, den er ikke så full av smør som mange andre.

Paideig:
4 dl hvetemel
50 g smør
2 ts bakepulver
2 krm salt
1,5 dl melk

Sett ovnen på 200 grader.
Bland mel, bakepulver, salt. Tilsett det kalde smøret,
og bland til deigen blir smulete.
Tilsett melken og bland til smidig deig.
Trykk den ut i smurt paiform.

Gammel 18-05-10, 21:33   #6
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Du forsteker bunnen, ikke sant? Før du putter oppi fyllet mener jeg. For at en paibunn skal bli bra, synes jeg ofte at forsteking må til. Ville lett etter en slik oppskrift. Ellers mener jeg at vi har laget denne med hell flere ganger:

http://www.matoppskrift.no/sider/oppskrift2340.asp

Crispy og god bunn!

Gammel 18-05-10, 21:34   #7
cilen
re:designer

cilen sin avatar

cilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de fleste
Standard

Henger meg på.. Har kjøpt sånn pai-stæsj på tupperware, med kjevle med sånn mønsterlager på. Tror kanskje de hadde oppskrift i katalogen?

cilen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-10, 22:09   #8
rajraj
*_*

rajraj sin avatar

rajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de fleste
Standard

Heter det ikke paiskall, altså? Det er paibunn jeg mener da, tydeligvis.

Takk for innspill, skal se nærmere på det i morgen, nå er jeg så trøtt at jeg ser dobbelt.

Gammel 18-05-10, 22:11   #9
Acsa
Audacious

Acsa sin avatar

Hvor: The immoral high ground
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Bærpaier synes jeg blir godt med en vanlig lettsøtet mørdeig. Noe sånt som denne: http://krem.no/index.php?option=com_...d=35&Itemid=42

Gammel 18-05-10, 22:13   #10
rajraj
*_*

rajraj sin avatar

Standard

Der er du inne på noe av problematikken, Acsa: Mørdeig. Er det det som er en blanding av mel og fett? Hvordan får man den god da?

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:19.