Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Gavedilemma

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-05-10, 20:54   #1
IOA
WF: BNBE

IOA sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
IOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Gavedilemma

Situasjonen er som følger: I dag, når jeg henter Snuppa på barnehagen, får jeg beskjed om at de skal feire bursdagen til en av de andre jentene i barnehagetiden i morgen, på McDonalds. Hele avdelingen er invitert. Bursdagsbarnet er på samme alder som min jente, og de leker endel sammen. Hun var forøvrig i Snuppas bursdag nå i februar også. Jeg spurte personalet om gave, men de visste ikke.

Burde jeg sende med gave? Jeg har heldigvis en reservegave liggende i skuffen (smykkeskrin med ballerina). Men jeg er usikker på hva jeg skal gjøre, og jeg vet ikke hva de andre foreldrene har tenkt heller. Og egentlig tenker jeg at når man feirer i barnehagetida pleier man jo ikke å ha med gave. Men så vidt jeg har skjønt er dette istedenfor barnebursdag hjemme.

What to do?

Gammel 18-05-10, 20:58   #2
apan
I mål

apan sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gavedilemma

Jeg ville sendt med gave.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-10, 20:58   #3
Maryan
Aktiv

Maryan sin avatar

Medlem siden: Jun 2008
Maryan er litt kul
Standard

Kan du høre med foreldrene om dette er selskapet eller om det skal være noe annet?
Og selvsagt røpe hvorfor du spør ;-)

Maryan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-10, 21:00   #4
Luvi
En anelse distre

Luvi sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
Luvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt likt
Standard

Er det vanlig å feire bursdager med bhg på denne måten?

Luvi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-10, 21:01   #5
Finni
Bør lage seg en tittel selv

Finni sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Hvor: Rogaland
Blogginnlegg: 5
Finni er populærFinni er populærFinni er populærFinni er populær
Standard

Vi har hatt noen tilfeller hvor selskap har vært i barnehagetiden (hele avdelingen har reist hjem til bursdagsbarnet). Vi har da sendt med gave, det har de andre ungene og hatt med.

Gammel 18-05-10, 21:03   #6
Millen
Klare sjøl

Millen sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Millen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt av
Standard

Gammel 18-05-10, 21:04   #7
Pelikan
Tåler regn

Pelikan sin avatar

Hvor: Home, but not alone
Blogginnlegg: 24
Pelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de fleste
Standard

Sier som de andre: Jeg hadde sendt med gave.

Pelikan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-10, 21:08   #8
Canisa
Viser tenner

Canisa sin avatar

Hvor: Tromsø
Blogginnlegg: 14
Canisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt av
Standard

Gammel 18-05-10, 21:10   #9
Syrin
Med tommestokk i veska

Syrin sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Barneselskap i barnehagetida???

... ok.. når føler eg meg gammal og utdatert

Syrin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-10, 21:12   #10
løve70
Enda en som trener

løve70 sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Jeg ville også sendt med gave

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-10, 21:15   #11
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi inviterte hele avdelingen i barnehagetiden i Podens fødselsdag, ingen hadde med gave. Opphold i barnehagen skal etter min mening være gratis. Dersom det skal gis gave synes jeg isåfall det må bli på barnehagens initiativ. (En felles gave som barnehagen står for som takk for invitasjonen.) Snodig at barnehagen ikke har sagt noe om dette?

Sist redigert av Irma : 18-05-10 kl 21:23.
Irma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-10, 21:18   #12
star
bits and pieces

star sin avatar

Hvor: innlandet
Blogginnlegg: 228
star er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner til
Standard

Oi, denne tanken har jeg ikke tenkt engang.
Lillebror sim gruppe er bedt hjem til ei av jentene på bursdagsfeiring i barnehagetid på fredag. Har virkelig ikke tenkt på at vi evt burde ordne gave......
Må spørre forsiktig i barnehagen i morra tror jeg

Gammel 18-05-10, 21:23   #13
Manga

Manga sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østfold
Manga er populærManga er populærManga er populærManga er populærManga er populærManga er populær
Standard

I vår barnehage har det også vært et par sånne bursdager i barnehagetida. Jeg synes det er vanskelig å vite om man skal ha med gave eller ikke. Vi sendte med og jeg tror det var sånn ca 50/50.

Gammel 18-05-10, 21:27   #14
Chablis
Drømmer

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-10, 21:34   #15
Finni

Finni sin avatar

Hvor: Rogaland
Blogginnlegg: 5
Finni er populærFinni er populærFinni er populærFinni er populær
Standard

De få gangene det har vært selskap i barnehagetiden i vår barnehage har jo dette vært i stede for selskap hjemme. Her blir alltid hele avdelingen innvitert i selskapet.
Egentlig har det vært topp de gangene de har vært i barnehagetiden, da har vi sluppet å gå i "fritiden". Siden ungene uansett hadde blitt invitert i selskap har jeg sett på det som naturlig å ha med gave.

Gammel 18-05-10, 21:36   #16
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Et selskap i barnehagetiden kan etter min mening aldri erstatte et selskap i privat regi, det blir en annen type selskap. Jeg blir litt overrasket over at flere anser gave i en slik setting som naturlig. Iallefall fra hvert enkelt barn.

Gammel 18-05-10, 21:37   #17
Karima
I tropene

Karima sin avatar

Medlem siden: Jun 2008
Karima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt likt
Standard

Vi hadde selskap i barnehagetida nå sist. Den offisielle gaven var en laminert minnebok med tegninger og hilsener fra barn og voksne. I tillegg hadde 3-4 med egne gaver. Vi spesifiserte at gaver ikke var nødvendig i invitasjonen.

Det ble ingen problemer mht gavene, ingen av de som ikke hadde gaver fikk med seg at noen hadde, og storebror etterlyste heller ikke gaver.

Gammel 18-05-10, 21:38   #18
tinkadott
prøver å være tål***ig

tinkadott sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 68
tinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de fleste
Standard

Dette har det vørt noen ganger i bh til våre og, og vi har da sendt med gave.

Gammel 18-05-10, 22:16   #19
Nefertiti
Aktiv

Nefertiti sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Nefertiti er litt kulNefertiti er litt kul
Standard

I barnehagen vår er det ikke uvanlig at foreldre inviterer en hel avdeling barn med hjem i barnehagetiden, gjerne i forbindelse med bursdager. Noen gjør det i stedenfor egne selskap, andre i tillegg til fordi de har anledning på dagtid og synes det er koselig at alle barnehagevennene får være med. Barnehagen står da for informasjon til foreldrene om besøket, gjerne som en notis på ukeplanen, der spesifiserer vi også at det er gavefritt. Dvs. vi mener at ingen skal ha med gaver, det ville skape et gavepress vi ikke ønsker skal forbindes med barnehagen (og som nok ville virke unaturlig for de barna/foreldrene som ikke er barnets nærmeste venner). Vi lager et hefte med tegninger fra alle barna + kort. Dette gjør vi forøvrig til alle bursdagsbarn, uavhengig om de har en slik feiring eller ikke. Og barna liker det, de gleder seg både til å tegne og å selv motta tegnigner.

Foreldrene synes det er en grei måte å avvikle selskap på, de får da noen ekstra hender av oss som jobber i barnehagen, og dermed lettere å ha flere gjester. Pluss at barna ofte kan være greiere å håndtere 'i barnehageregi', dvs. det blir som en tur med barnehagen der barnehagens regler fortsatt gjelder. Det skal sies at dette har blitt tatt opp i personalgruppa og at vi synes disse besøkene bare er koselig. Vi synes det gir en fin variasjon i hverdagen, det er hyggelig for barna å vise frem hjemmet sitt, det gir nye opplevelser for barn. Noen ganger er vi innom for en is i hagen, noen ganger disko i en kjeller, noen ganger fullt opplegg med pølsebod, bursdagsleker og kakespising. Alle varianter er hyggelige

Jeg vil gjerne også påpeke at vi mener å være påpasselige med at dette ikke er noe foreldre skal føle seg forpliktet til, det passer for noen men absolutt ikke for alle. Noen er derimot hjemmeværende med småsøsken, har fleksible jobber, liker besøk etc - og det synes alle parter det er hyggelig å 'utnytte' Vi ville nok ikke tatt turen på McDonalds i barnehagetiden, da heves kravene til feiringen umiddelbart og andre familier føler kanskje at de må følge etter? Greit å sette noen begrensninger så det ikke tar helt av, mener vi i vår barnehage ihvertfall.

Dette ble langt, poenget mitt var egentlig å si at jeg mener gaver ikke hører hjemme i en bursdag i barnehageregi. Hovedgrunnen mot er å ta hensyn til at dette skjer i oppholdstiden, foreldre velger dermed ikke selv hvorvidt barnet skal delta i et selskap eller ikke, slik de ville kunne velge i fritiden. Foreldre (og barna deres) som ikke vil/kan bidra med gaver skal ikke føle press eller føle seg uglesett. Da er det mye enklere og hyggeligere med en fellesgave fra alle barna, noe selvlaget. Hos oss er også de som feierer inneforstått med dette på forhånd.

Håper bursdagsbarnet og gjester får en fin feiring

Nefertiti er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-10, 22:18   #20
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har bare opplevd fødselsdagsselskap i barnehagetiden en gang. Da var det en mor som var hjemme i fødselspermisjon. Vi fikk invitasjonen som til et vanlig selskap og med godt nok varsel til å kjøpe gave, så min datter hadde med gave, og det tror jeg de fleste andre også hadde.

Når de inviterer på en dags varsel vil jeg tro at de ikke forventer gave. Det er ikke alle som har noe på lur.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:57.