Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Spagettisauslignende

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-07-10, 18:41   #1
SpetakkelRandi
Møllspist fletthurpe

SpetakkelRandi sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Storybrooke
Blogginnlegg: 16
SpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt av
Standard

Spagettisauslignende

Noen som har en god oppskrift til en pastasaus?
Jeg er så utrolig lei av å alltid spise pasta med dolmio.. dyrt er det også i lengden. Jeg har prøvd å lage selv, men syns de smaker rart.. vet liksom ikke helt hva jeg skal ha oppi..

Kom med deres beste oppskrift.

SpetakkelRandi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-07-10, 18:51   #2
Superior
Tilpasser tittel

Superior sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 34
Superior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Spagettisauslignende

Hmm, for meg går det på slump.

Freser litt løk sammen med litt kjøttdeig av kylling og litt sopp. Heller over en boks krossede tomater, og en stor skje med tomatpure, litt sukker for å jevne ut tomatsmaken, litt vann, kanskje noen gulrotbiter, eller hva jeg har av grønnsaker, evnt litt mais, alt jeg har lyst på og har liggende.
Salte godt er viktig for å gi smak.
Denne bruker jeg som basis i pastasaus, i lasagne( da sammen med en knakende god ostesaus ), kan brukes som pizzafyll o.l.

Gammel 04-07-10, 18:54   #3
Nera
Pandemonium

Nera sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Nera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner til
Standard

Til min versjon av bolognese bruker jeg (sånn cirka, etter hukommelsen):

1 pk kjøttdeig
2 bokser knuste tomater, gjerne Mutti, som jeg synes smaker bedre enn de vanlige.
Litt vann
1 løk, hakket
1 stilk stangselleri, finhakket
1-2 fedd hvitløk, hakket eller revet
2 små gulrøtter, revne
Et par gode spiseskjeer tomatpuré (gjerne også Mutti)
En skvett rødvin hvis du har (lyst)
salt, pepper, oregano, gjerne et par laurbærblader som du lar koke med sausen, og en liten klype sukker for å runde smaken.

Stek kjøttdeig og løk, tilsett grønnsakene, samt tomater, tomatpuré, rødvin og vann, samt krydder og evt. grønnsaksbuljong. La småkoke så lenge du orker, og la laurbærbladene koke med det meste av tiden. Smak til med sukker, salt og evt. mer krydder. Noen velger også å bruke litt chili, enten frisk eller pulver, men det pleier jeg å sløyfe. Det viktigste er at du lar sausen småkoke så lenge du orker, samt at du bruker gode råvarer.

Gammel 04-07-10, 19:13   #4
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg lager mange forskjellige varianter over tema, men vanligvis er de omtrent slik:

Med "klumper"

400 g. karbonadedeig brunes i smør
2 fedd hvitløk (finhakket, ikke presset)
1 hakket løk
2 gulrøtter i bitte små biter
1 stangselleri i småbiter

-alle grønnsaker stekes blanke og myke

og ha i
½ glass tomatpure som du svisjer sammen med grønnsakene og kjøttet
1 boks hermetiske tomater i biter og gjerne noen ekstra friske tomater i biter
1 ts oregano
1 ts basilikum
salt og pepper og bittelitt sukker.

Det er sukkeret som gjør forskjellen, skjønner du, det er masse masse sukker i alle ferdige sauser og gryter. Og mangler det noe smak? Mer salt, det er gså enormt med salt i ferdiggreiene.

Uten klumper:

Brun kjøttet i en kasserolle og lag grønnsakssausen i en annen, bruk stavmikser så sausen blir helt glatt. Evt lag den som ovenfor og mos kjøttet også.

Her har du sjans til å ha i alskens godis uten at noen merker noe. paprika, squash, aubergine, sellerirot, persillerot, det er ingen ende på hva jeg putter i denne sausen. Jeg bruker denne sausen som basis til lasagne, (+ hvit saus) til pizza (koker den inn) osv.

Grønnsaker som er surret på middels varme i smør og olivenolje får en fin sødme og smaker veldig godt. Moset med stavmikser så får alt en fin konsistens og ingen klager.

Gammel 04-07-10, 20:08   #5
Jinx
Tre små T

Jinx sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Jinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Tja...Sånn ca

1 boks hakka tomater
Kyllingbuljong
Halv boks tomatpure
Salt,pepper, basilikum
Litt sitronsaft
Sukker
1/2 løk
1 fedd hvitløk
evt stangselleri, gulrøtter

Gammel 04-07-10, 20:16   #6
Malama
Bør lage seg en tittel selv

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Mannens enkleste utgave er en boks hakkede tomater med basilikum, som også hadde litt sukker, tilsatt en buljongterning oppløst i en skvett vann.

Jeg er en sånn som ikke klarer lage slike sauser, men denne var jo god, faktsik. Også guttungen som egetlig bare spiser sopps-sausen, likte den.

Gammel 04-07-10, 20:17   #7
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Freser finhakket løk i olivenolje, sammen med det vi har av passende grønnsaker: gulrot, brokkoli, selleri f eks. Heller over en boks og to med Coop sine økologiske tomater. Lar det koke, og smaker til med urter, salt, pepper og sukker. Sånn omtrent.

Jeg liker tomatsaus med sprøstekte baconbiter til. Jeg steker baconskivene i ovnen, og rører bitene inn i sausen rett før servering. Poden liker den til kjøttboller. Jeg bruker den også som pizzasaus.

Gammel 04-07-10, 20:46   #8
IOA
WF: BNBE

IOA sin avatar

IOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg deler opp 3-4 gulrøtter, 3-4 løk, en brokkoli, et par paprika og en neve hvitløksfedd. Stekes i olje til de blir passe møre. Så heller jeg over 4-5 bokser hakkede tomater. Nå som lillebror spiser av vår mat krydrer jeg ikke, men jeg tar i en liten klype sukker. Så putrer sausen på ovnen i et par timer. Så stavmikser jeg hele greia og fryser ned i porsjonsbokser.

Vi bruker den i lasagne, med kjøttdeig og bønner, og med pølsebiter. Passer både til pasta og ris. Ungene elsker den, og spiser masse grønnsaker uten at de merker det engang.

Gammel 04-07-10, 20:54   #9
SpetakkelRandi
Møllspist fletthurpe

SpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt av
Standard

det er vel kanskje sukkeret jeg har glemt...?

her var det masse gode forslag.. mmm..

Gammel 04-07-10, 20:57   #10
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Litt sukker må til i tomatsaus. Om jeg bruker mye gulrot i, så synes jeg den trenger mindre sukker.

Gammel 04-07-10, 21:05   #11
apan
I mål

apan sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg pleier bare steke karbonadedeig og blande med hakkede tomater og kanskje litt hvitløk jeg, og krydrer med salt og pepper. Men det er litt latskap da, det er lett å ha grønnsaker, som mange skildrer her. Jeg synes uansett det blir godt når man blander med hakkede tomater.

Her spises ikke noen type tomatsaus av junior, så da er det ingen vits i å lure i grønnsaker for ham i alle fall.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-07-10, 21:33   #12
Lykketrollet
Jeg ble frisk!!

Lykketrollet sin avatar

Lykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner til
Standard

Vi lager en veldig enkel en som alle syns er kjempegod.

Karbonadedeig stekes halve om gangen sammen med hakket løk og hakket gulrot.
Har over 5dl vann sammen med 2 kjøttbuljongterninger, litt ketchup og en god dæsj tomatpure.
Kokes til man syns sausen er passe tykk.

Lykketrollet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-07-10, 21:44   #13
Malama

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Her spises ikke noen type tomatsaus av junior, så da er det ingen vits i å lure i grønnsaker for ham i alle fall.

Å lure inn grønnsaker tenker jeg ikke på engang, her er vi mer på "se om han spiser litt av kjøttet før han oppdager salaten"... Har en som elsker tomat, agurk, paprika, gulrot... så nei, det er ikke å få i ham grønnsakene som er problemet, heller å få i ham litt mat først...

Gammel 04-07-10, 21:48   #14
SpetakkelRandi
Møllspist fletthurpe

Standard

Trenger ikke lure jeg heller. mine barn spiser det meste og så piller de ut det de ikke vil ha.

Gammel 04-07-10, 21:53   #15
Ekorn
Studenten

Ekorn sin avatar

Hvor: Tromsø
Ekorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Her var det noen fine jeg vil prøve!

Gammel 04-07-10, 22:15   #16
apan
I mål

apan sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Malama, her.

Å lure inn grønnsaker tenker jeg ikke på engang, her er vi mer på "se om han spiser litt av kjøttet før han oppdager salaten"... Har en som elsker tomat, agurk, paprika, gulrot... så nei, det er ikke å få i ham grønnsakene som er problemet, heller å få i ham litt mat først...

Ja, vi er også mer der, og har egentlig ikke noe behov for å lure inn grønnsaker, selv om han kanskje kunne trengt litt mer grønnsaksvariasjon.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-07-10, 22:33   #17
LilleLeo
A friend with benefits

LilleLeo sin avatar

Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 195
LilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtid
Standard

Du må få oppskrift på Shamu-mannens bolognese-oppskrift. Helt fantastisk god!

Gammel 04-07-10, 23:17   #18
Superior
Tilpasser tittel

Superior sin avatar

Blogginnlegg: 34
Superior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de fleste
Standard

Jeg ser at jeg tenker ganske likt som mim

Gammel 04-07-10, 23:36   #19
lillemy01
Erfaren

lillemy01 sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
lillemy01 er populærlillemy01 er populærlillemy01 er populærlillemy01 er populær
Standard

jeg pleie også av og til å ha hakket aubergine i det skjempe godt og mye fyldigere samt veldig sunt.

lillemy01 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-07-10, 01:21   #20
Veslemøya

Veslemøya sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Veslemøya er populærVeslemøya er populærVeslemøya er populærVeslemøya er populærVeslemøya er populærVeslemøya er populær
Standard

Og så må du raspe litt fersk parmesan over. Nam! Hmmm...... kan man lage spagetti halv to om natta?

Veslemøya er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:25.