Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Vikariat vs engasjement

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-08-10, 19:37   #1
Albertine
Passiv

Standard

Vikariat vs engasjement

Har man lov til å ansette noen i et vikariat når man ikke vikariere for noen? Og hvordan er reglene for ansettelse i engasjement? Skal det tidsbegrenses på noe vis?

Svar med sitat
Gammel 18-08-10, 19:43   #2
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: vikariat vs engasjement

I skoleverket har jeg lært at man kun kan ansette i vikariat hvis den det vikarieres for kan navngis. Hvis ikke skal det være engasjement, og etter en gitt tid i engasjement (4 år?) har man krav på fast ansettelse tilsvarende engasjementets prosent. Og hvis det ikke gir full fast stilling har man fortrinnsrett hvis det lyses ut videre stillinger på arbeidsplassen sånn at man får fylt opp. (Det var på denne måten jeg fikk fast stilling der jeg jobber.)

Gammel 18-08-10, 19:44   #3
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vikariat er som du sier at man vikarierer for noen.
Engasjementsstillinger er lov for å ta unna arbeid som bedriften vanligvis ikke gjør - f.eks. spesielle prosjekter.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-10, 19:58   #4
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Nei, det har man ikke, og jeg er veldig spent på å få vite hvem jeg er vikar for.

Det er blitt en ukultur i skoleverket at man ikke skal ansette folk fast før man må. Dvs at alle må gjennom fire år som vikar, før de får fast stilling. Jeg fatter overhodet ikke poenget. Vil de sikre seg at det ikke blir overbemanning neste år? Kan de ikke bare telle hvor mange elever som går i barneskolen, da?

Gammel 18-08-10, 20:29   #5
Nabojenta

Nabojenta sin avatar

Blogginnlegg: 99
Nabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vikariat vs engasjement

Nei. Dette gjorde ledelsen ved skolen jeg jobber i, og derfor har jeg nå fått fast jobb. De hadde ikke lov til å la være å gi meg det.

Gammel 18-08-10, 20:41   #6
Albertine
Passiv

Standard

*noterer*

Jeg fikk nemlig en underlig kontrakt i dag, og jeg blånekter å undertegne den. Vikariat, ja. Hvem er jeg vikar for? Da må jeg bråke litt i morgen også, gitt. Møkkaskole.

Svar med sitat
Gammel 18-08-10, 20:45   #7
Nabojenta

Nabojenta sin avatar

Nabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Underskriv!

Og så går du til tillitsvalgt/fagforbund, og jobben er din!

Gammel 18-08-10, 20:49   #8
Albertine
Passiv

Standard

Really? Er det virkelig så enkelt? Når man samtidig vet at jeg fikk tilbud om årsengasjement i vår, men at de pga "nedskjæringer" har gjort det om til vikariat, der 30% av stillingen går ut 1. oktober dersom en som er i permisjon kommer tilbake?

Svar med sitat
Gammel 18-08-10, 20:52   #9
Slettet bruker
Passiv

Standard

Den signerer du glatt. Du mister ikke lovfestede rettigheter ved en ulovlig kontrakt. Derimot kan du fort snakke deg ut av en jobb dersom du tar det opp nå.

Svar med sitat
Gammel 18-08-10, 20:52   #10
Nabojenta

Nabojenta sin avatar

Standard

Da er det de resterende 70 % som er vikariet for en ubemannet stilling?
Eller er det de 30 % du tenker på, som faktisk er besatt av en permitert person? :må ha inn med teskje:

Gammel 18-08-10, 20:59   #11
Albertine
Passiv

Standard

Ingen av delene er vikariat. Jeg har 9,56 % (elns) som er et faktisk vikariat, kontaktlærerfunksjon og utdanningsvalg. Ellers er det ingenting.

Svar med sitat
Gammel 18-08-10, 21:05   #12
Millen
Klare sjøl

Millen sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
Millen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt av
Standard

Nå kjenner ikke jeg til hvordan skoleverket opererer med sine ansatte, men et vikariat er for en person og det må være en årsak til vikariatet.

Engasjement er som tittelen sier tidsbegrenset periode med start og sluttdato, men trenger ikke være for en person som i et vikariat.

Gammel 18-08-10, 21:07   #13
Tussa
Ferdiglada

Tussa sin avatar

Tussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av -ea-, her.

Vikariat er som du sier at man vikarierer for noen.
Engasjementsstillinger er lov for å ta unna arbeid som bedriften vanligvis ikke gjør - f.eks. spesielle prosjekter.

Ja. Eg blei ansatt i engasjement som prosjektleiar i et arbeid som bedrifta mi ikkje utførte. Et styrevedtak bestemte etterkvart at dette skulle vere en del av den daglige drifta. (Fordi NOKON gjorde ein god jobb ) Det styrevedtaket ga meg fast jobb.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:51.