Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Rødt kjøtt

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-08-10, 12:11   #1
Superior
Tilpasser tittel

Superior sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 34
Superior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de fleste
Standard

Rødt kjøtt

I denne artikkelen fjerner de poteten fra de anbefalte "fem om dagen", men jeg liker veldig godt å se at de anbefaler å begrense kjøttinntaket av rødt kjøtt til to ganger i uka.

Hos oss lever vi omtrent uten rødt kjøtt i det hele tatt, men spiser det om vi er borte hos noen. Merker veldig godt negative sider ved det som gjør at vi ikke ønsker å spise det. Samt legene som jobbet med minstemann med hans kreft hevdet de kunne se en link mellom økt kreftfare og inntak av rødt kjøtt.

Jeg håper virkelig vi kan ta igjen USA på dette punktet. Der har de snakket om å minimere kjøttinntaket av rødt kjøtt lenge. ( de har derimot mange andre ting som ikke er bra, men det er ikke diskusjonen).

Mange av mine venner ser ikke helt "greia" med å minimere inntaket av rødt kjøtt. Så spør jeg dere.
Er dere opptatt av å ikke spise rødt kjøtt for ofte?

Gammel 14-08-10, 12:13   #2
Bille
Sånn passe sane

Bille sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 18
Bille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Rødt kjøtt

Ja, det er jeg. Spiser det veldig sjeldent, maks et par ganger i måneden tenker jeg. Også mye fordi magen min ikke er så glad i det.

Gammel 14-08-10, 12:19   #3
Fluke
Bør lage seg en tittel selv

Fluke sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Rogaland
Blogginnlegg: 1
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, jeg er ikke opptatt av det.

Gammel 14-08-10, 12:26   #4
Bomull
www.bomulls.no

Bomull sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Nei, jeg er ikke opptatt av det. Vi spiser mye rødt kjøtt fordi vi liker det, og kanskje aller mest fordi mannen ikke spiser fisk. Jeg lager dog en del fiskemat til meg og ungene, og vi spiser selvsagt en hel del kylling mm. Men det går altså mye i kardonadedeig og vilt, da vi får elg, reinsdyr, villsvin mm. hvert år fra en kompis som er jeger. Det er jo også veldig rent og fint kjøtt, uten tilsetting av salt eller annet.

Gammel 14-08-10, 12:34   #5
Retz
Slim på hovednerven

Retz sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Rogaland
Retz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de fleste
Standard

Nei, det begrenser seg selv i og med at jeg foretrekker kylling, skalldyr og fisk. Spiser sjelden oksekjøtt eller kjøttdeig, kanskje en gang i måneden i snitt. Enda sjeldnere poteter, tilbehøret er som regel fullkornris, finsnittet kål eller en sjelden gang fersk pasta. Jeg spiser ofte over et kilo frukt/grønt daglig, kan f.eks. spise et helt lettkokt blomkål eller hodekål som mellommåltid. Da med pinjekjerner, salt, pepper og olivenolje. Nøtter spiser jeg også, det er fast følge på tur. Hadde det ikke vært for den daglige porsjonen med iskrem hadde jeg vært et ganske sunt menneske. Og her snakker vi ikke om en liten ispinne. *addict*

Retz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-08-10, 12:45   #6
Mandino
inn i dimman

Mandino sin avatar

Mandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Da jeg gikk på Grete Roede i 2005 (og 2009) ble det anbefalt å bare spise rødt kjøtt maks to ganger i uken og det fulgte jeg da og har gjort det siden. Har tre ukers middagsplaner og da er det lett å sette opp fiskemiddager og kylling/svinemiddager i stedet. Bruker dog karbonadedeig ca en til to ganger i uka. En gang i jubelåret spiser jeg og mannen biff av okse.

Mamma til to skjønne jenter.
Mandino er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-08-10, 12:49   #7
jolie
Kom ut av tellinga.

jolie sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 201
jolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt av
Standard

Jeg tenker ikke på det, men tror ikke vi spiser rødt kjøtt mer enn to dager i uka uansett.

Gammel 14-08-10, 13:19   #8
banana
Har ingen tittel

banana sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Nei, det er jeg ikke opptatt av.

banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-08-10, 13:25   #9
Canisa
Viser tenner

Canisa sin avatar

Hvor: Tromsø
Blogginnlegg: 14
Canisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt av
Standard

Vi spiser lite rødt kjøtt, men det blir ofte et måltid med kjøtt-/karbonadedeig i uka. Annet rødt kjøtt spiser vi kanskje et par ganger i måneden og da som regel rein eller hval.

Grunnen til at vi bruker lite rødt kjøtt er ikke gjennomtenkt og bevisst (bortsett fra farsemat), men mer at vi ikke er spesielt glad i rødt kjøtt.

Sist redigert av Canisa : 14-08-10 kl 13:56.
Canisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-08-10, 13:26   #10
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jøss, poteten fjernet altså?

Jeg er ikke opptatt av dette med begrensning av rødt kjøtt, men spiser nok ikke så voldsomt mye totalt sett uansett.

Gammel 14-08-10, 15:54   #11
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on

Mrs. Longbottom sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

jeg er ikke spesielt opptatt av å begrense rødt kjøtt, men jeg er opptatt av variasjon, så jeg prøver å fordele ukens middager jevnt på kylling, svin, rødt kjøtt, fisk og vegetar, og da blir det naturlig ikke mer enn maks to måltider med noe av det.

Gammel 14-08-10, 16:27   #12
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

På grunn av allergi er fisk/skalldyr utelukket fra mitt kosthold, ergo står jeg igjen med rødt og hvitt kjøtt, samt vegetarisk.
Konvensjonelt avlet fugl er uaktuelt, både av dyrevernhensyn, men også min egen helse, og økologiske alternativer er ikke like tilgjengelig her jeg bor.
Summen er at jeg spiser mer rødt kjøtt (som er lett å få tak i økologisk, kortreist og småskalaprodusert) enn jeg ønsker, men tar absolutt heller det enn f. eks en kyllingfilèt fra Solvinge.

Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-08-10, 16:32   #13
Trulte
:)

Trulte sin avatar

Trulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de fleste
Standard

Jeg spiser jo ikke rødt kjøtt overhodet. Ikke hvitt heller. Da begrenses det automatisk videre i familien og vi spiser mye vegetar. Men noe blir det jo. Men bevisst? Nei.

Gammel 14-08-10, 19:30   #14
daffy
Bør lage seg en tittel selv

daffy sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 17
daffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de fleste
Standard

Jeg er ikke opptatt av det. Men jeg spiser veldig, veldig sjeldent rødt kjøtt annet enn spekeskinke. Spekeskinke kunne jeg forøvrig ikke leve uten, kjennes det som.

daffy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-08-10, 19:38   #15
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Her i Texas bli det mest med snakket om å redusere inntaket av det røde kjøttet. det er vel ikke mange andre steder man får biff på 1 kg på restaurant. Forøvrig så er vel det røde kjøttet det eneste de ikke frityrsteker, så sånn sett er jo rødt kjøtt sunt her.

Ok, nå var jeg flåsete, men jeg tror ikke man skal se til USA mht kosthold.

Vi spiser forøvrig lite rødt kjøtt og desto mer fisk. Og litt kylling - organisk, frittgående.

Gammel 14-08-10, 19:42   #16
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fluke, her.

Nei, jeg er ikke opptatt av det.

Ikke jeg heller. Vi spiser (eller, mannen spiser - jeg prøver) lavkarbo og det går endel i kjøttdeig og bacon og slikt. Og det kommer vi til å fortsette med. Jeg liker best kylling da. Jeg tror ikke det er usunt for kroppen overhodet, men skjønner miljøproblemet.

Sist redigert av Dixie Diner : 14-08-10 kl 21:35.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-08-10, 20:35   #17
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er opptatt av det, men jeg spiser mer enn jeg bør. Vi liker det godt, og det blir mer kjøtt (og fisk, selvsagt) på lavkarbo enn det som egentlig godt er, tror jeg.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-08-10, 21:08   #18
turi
representert

Medlem siden: Oct 2006
turi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Hver fredag har vi biff, jeg har alltid hatt kylling, men nå tar jeg også en biff for jeg har kjent meg skikkelig kjøttsugen idet siste. Føler ikke at vi spiser mye kjøtt, så jeg orker bare ikke ha dårlig samvittighet for no. :enkel:

Gammel 14-08-10, 21:26   #19
Storm
En som trener

Storm sin avatar

Blogginnlegg: 145
Storm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er helt klart bevisst det ja, og spiser sjelden rødt kjøtt mer enn en gang eller to i uka.

Storm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-10, 14:34   #20
kamp
ASD

Medlem siden: Mar 2010
kamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Nei, jeg er ikke opptatt av det..

Ikke skal man spise får mye svin siden det inneholder mye histaminer, sutoksinene og svovel.

Ikke skal man spise rødt kjøtt fordi det kan øke kreft faren.

Da står man igjen med vilt, fisk og kylling.

Fisk skal være veldig sunt. Særlig rød fisk.

Men man skal ikke spise så mye rød fisk heller fordi det inneholder mye tungmetaller som kvikksølv og bly. En del personer skiller dette ut, det gjør derimot ikke jeg fordi min kropp har problemer i metyleringen og derfor samler kvikksølvet seg i kroppen. Det samme er det mulig at det gjør hos 13 åringen i huset vårt..

Kylling inneholder arsenikk, med mindre man kjøper økologisk.

Så da ble det vilt kjøtt igjen, men det går vel kanskje under betegnelsen rødt kjøtt?

Altså man har ikke så mye igjen...

kamp er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:09.