|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Ringskrømt
|
![]() Forby røyking hjemmeHørte så vidt på radioen i morgentimene i dag, om et forslag lagt fram av WHO til Norske myndigheter om å forby folk å røyke hjemme.
![]() |
#2 |
ræv med ører
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Forby røyking hjemmeEt rungende ja fra meg også- forby røyking hjemme for folk som har barn boende hjemme.
![]() |
#3 |
Carve canem
Hvor: Øvre Romerike
![]() Sv: Forby røyking hjemmeSkal man forby folk å gjøre dette hjemme, så må de forby røyk i det hele og store tror jeg. Det blir for søkt å skulle nekte folk å gjøre noe som er helt lovlig i sitt eget hjem. Der må man selv få være den som bestemmer hva som er greit og ikke.
![]() |
![]() |
#4 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Forby røyking hjemmeJeg skjønner virkelig ikke hvordan dette skal gjennomføres. Jeg syns det er motbydelig, avleggs og skikkelig harry å røyke inne, men jeg syns det blir en smule oveformyndersk å nekte folk å gjøre noe som er helt lovlig i sitt eget hjem.
![]() |
#5 |
Ringskrømt
|
![]() Sv: Forby røyking hjemmeAltså, signaleffekten kan være sterk og overbevisende, den. Det er ikke lov å slå barn, og det er vanskelig å kontrollere at det ikke skjer hjemme bak husets fire vegger også, men jeg tror uansett at terskelen blir høyere når man faktisk bryter loven.
![]() |
#6 |
Keep calm and trot on
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
![]() Sv: Forby røyking hjemmeJeg syns ikke folk bør røyke inne, og spesielt ikke om de har barn, men om røyking faktisk skal fortsette å være lovlig syns jeg rett og slett ikke det går an å forsøke å forby det hjemme hos en selv. Der syns jeg mennesker selv skal få bestemme hva som gjøres, innenfor de lover som finnes.
![]() |
#7 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Forby røyking hjemme
Forskjellen er jo at det er lov å røyke. Jeg syns virkelig ikke man skal forby folk å gjøre privat noe som faktisk er lov.
Jeg tror det er en forsvinnende liten del som ikke tenker over det, jeg tror de som gjør det rett og slett driter i det.
![]() |
#8 |
Ringskrømt
|
![]() Sv: Forby røyking hjemmeJa, men hvis det blir forbudt å røyke hjemme, er det ikke lov å røyke hjemme. Jeg tror også at det finnes en del mennesker som røyker hjemme uten å være klar over skadene de påfører sine barn. Dette må jo bli ganske opplysende, må det ikke? Den berømte kjærlige tvangen. "Jojo, bare røyk og ødelegg deg selv, du, men du får ikke lov å gjøre det hjemme hvor også barna dine bor og har rett på blabla".
![]() |
#9 |
Har diplom
Medlem siden: Jun 2010
![]() Sv: Forby røyking hjemmeDet syns jeg rett og slett er for dumt. Hvem er det som skal passe på det? Det blir jo umulig å håndheve, så jeg tror de som røyker inne kommer til å drite i et sånt forbud. Jeg røyker (men har slutte-planer, leser Boken), men det kunne ikke falle meg inn å røyke inne, hverken med eller uten barn. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Den paranoide androide
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Forby røyking hjemmeNå synes jeg røyking er en vederstyggelighet som burde elimineres, men jeg klarer ikke å se for meg hvordan et forbud mot røyking i eget hjem skulle kunne gjennomføres. Det blir å gjøre den jevne røykende nordmann til lovbryter uten at loven blir håndhevet. Godt mulig det vil få en del til å tenke seg om, men skal man gjøre "vanlige" folk til lovbrytere for å få det til? Det eneste det vil medføre er at man får enda mindre respekt for loven. For eksempel, noen av dere bryr dere fint lite om lovverket som omhandler åndsrett. Jeg tror ikke dere tenker på dere selv som lovbrytere. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Ringskrømt
|
Det at det ikke finnes noen som til enhver tid kan "passe på" er ikke et godt motargument, synes jeg.
![]() |
#12 |
Keep calm and trot on
Medlem siden: Apr 2008
men altså, det er ikke lov å slå barn hverken her eller der, røyking skal bare bli forbudt hjemme, men ikke generelt. Det er det jeg er imot. Jeg syns ikke man kan forby noen å gjøre hjemme hos seg selv noe som faktisk er generelt lovlig. Prinsippielt. Å forby røyking generelt hadde vært bedre.
![]() |
#14 |
På vei
Medlem siden: Sep 2006
Jeg gjør Marits ord til mine. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Den paranoide androide
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Forby røyking hjemmeEnig med LilleBulla. Skal det være ulovlig i hjemmet må det være ulovlig overalt. Eventuelt overalt der det er barn tilstede. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Ringskrømt
|
Å forby røyking sånn generelt vil skape en rekke uheldige situasjoner, tror jeg. Som f.eks. kriminalisering av enormt mange mennesker. Men å forby disse menneskene å utsette sine barn for djekelskapen, blir jo noe annet.
![]() |
#17 |
ræv med ører
Godt poeng.
![]() |
#18 |
Har diplom
Medlem siden: Jun 2010
Men dersom det ikke håndheves, hva er da poenget med et forbud? Som noen andre nevnte så vil jo det bare føre til mindre respekt for lover og regler. De kunne heller bruke de pengene de ville brukt på å behandle et slikt forslag på noen skikkelige holdningskampanjer fokusert på barn og røyk etter min mening. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
nye muligheter
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Veldig enig i alt dette.
![]() |
#20 |
Glamorøs
|
Nettopp. Jeg vet ikke om noen som røyker inne, og fordomsfulle meg tror at de menneskene som gjør det, vil gjøre det uansett. Det blir for dumt å påstå at man ikke vet om effektene av passiv røyking altså.
![]() |
|
|