Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Forby røyking hjemme

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-09-10, 11:28   #1
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Forby røyking hjemme

Hørte så vidt på radioen i morgentimene i dag, om et forslag lagt fram av WHO til Norske myndigheter om å forby folk å røyke hjemme.

I følge WHO utsettes rundt 130.000 norske barn for passiv røyking.

Hva mener dere om dette?

Jeg er helt klart for å verne om barnas helse, så et rugende ja herfra!

Gammel 09-09-10, 11:32   #2
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Sv: Forby røyking hjemme

Et rungende ja fra meg også- forby røyking hjemme for folk som har barn boende hjemme.

Men når jeg begynner å tenke på hvordan det skal gjennomføres blir jeg veldig sikker på at det ikke vil skje i nærmeste fremtid.

Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-09-10, 11:34   #3
Marit K
Carve canem

Marit K sin avatar

Hvor: Øvre Romerike
Marit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de fleste
Standard

Skal man forby folk å gjøre dette hjemme, så må de forby røyk i det hele og store tror jeg. Det blir for søkt å skulle nekte folk å gjøre noe som er helt lovlig i sitt eget hjem. Der må man selv få være den som bestemmer hva som er greit og ikke.

06, 07, og 12.
Marit K er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-09-10, 11:34   #4
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 639
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg skjønner virkelig ikke hvordan dette skal gjennomføres. Jeg syns det er motbydelig, avleggs og skikkelig harry å røyke inne, men jeg syns det blir en smule oveformyndersk å nekte folk å gjøre noe som er helt lovlig i sitt eget hjem.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-09-10, 11:38   #5
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Altså, signaleffekten kan være sterk og overbevisende, den. Det er ikke lov å slå barn, og det er vanskelig å kontrollere at det ikke skjer hjemme bak husets fire vegger også, men jeg tror uansett at terskelen blir høyere når man faktisk bryter loven.

Om ikke annet får det kanskje de som røyker uten å tenke over hva de utsetter sine barn for til å tenke litt.

Gammel 09-09-10, 11:39   #6
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on

Mrs. Longbottom sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Jeg syns ikke folk bør røyke inne, og spesielt ikke om de har barn, men om røyking faktisk skal fortsette å være lovlig syns jeg rett og slett ikke det går an å forsøke å forby det hjemme hos en selv. Der syns jeg mennesker selv skal få bestemme hva som gjøres, innenfor de lover som finnes.

Gammel 09-09-10, 11:40   #7
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Det er ikke lov å slå barn, og det er vanskelig å kontrollere at det ikke skjer hjemme bak husets fire vegger også, men jeg tror uansett at terskelen blir høyere når man faktisk bryter loven.

Forskjellen er jo at det er lov å røyke. Jeg syns virkelig ikke man skal forby folk å gjøre privat noe som faktisk er lov.

Om ikke annet får det kanskje de som røyker uten å tenke over hva de utsetter sine barn for, til å tenke litt.

Jeg tror det er en forsvinnende liten del som ikke tenker over det, jeg tror de som gjør det rett og slett driter i det.

Gammel 09-09-10, 11:43   #8
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Standard

Ja, men hvis det blir forbudt å røyke hjemme, er det ikke lov å røyke hjemme. Jeg tror også at det finnes en del mennesker som røyker hjemme uten å være klar over skadene de påfører sine barn. Dette må jo bli ganske opplysende, må det ikke? Den berømte kjærlige tvangen. "Jojo, bare røyk og ødelegg deg selv, du, men du får ikke lov å gjøre det hjemme hvor også barna dine bor og har rett på blabla".

Gammel 09-09-10, 11:44   #9
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Det syns jeg rett og slett er for dumt. Hvem er det som skal passe på det? Det blir jo umulig å håndheve, så jeg tror de som røyker inne kommer til å drite i et sånt forbud. Jeg røyker (men har slutte-planer, leser Boken), men det kunne ikke falle meg inn å røyke inne, hverken med eller uten barn.

Jeg kjenner jeg er litt motstander av forbud og regler det er umulig å følge opp.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-09-10, 11:45   #10
baltie
Den paranoide androide

baltie sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Trondheim
baltie er populærbaltie er populærbaltie er populærbaltie er populær
Standard

Nå synes jeg røyking er en vederstyggelighet som burde elimineres, men jeg klarer ikke å se for meg hvordan et forbud mot røyking i eget hjem skulle kunne gjennomføres. Det blir å gjøre den jevne røykende nordmann til lovbryter uten at loven blir håndhevet. Godt mulig det vil få en del til å tenke seg om, men skal man gjøre "vanlige" folk til lovbrytere for å få det til? Det eneste det vil medføre er at man får enda mindre respekt for loven. For eksempel, noen av dere bryr dere fint lite om lovverket som omhandler åndsrett. Jeg tror ikke dere tenker på dere selv som lovbrytere.

Og jeg tviler veldig veldig sterkt på at dette vil bli en prioritert oppgave for politiet. På politiradioen i nær fremtid: "Enhet 1025, vi har fått melding om røyking i Andebyveien 31, kan dere svinge bortom?" ... neppe.

baltie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-09-10, 11:46   #11
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av kristine, her.

Det syns jeg rett og slett er for dumt. Hvem er det som skal passe på det? Det blir jo umulig å håndheve, så jeg tror de som røyker inne kommer til å drite i et sånt forbud. Jeg røyker (men har slutte-planer, leser Boken), men det kunne ikke falle meg inn å røyke inne, hverken med eller uten barn.

Jeg kjenner jeg er litt motstander av forbud og regler det er umulig å følge opp.

Det at det ikke finnes noen som til enhver tid kan "passe på" er ikke et godt motargument, synes jeg.

Gammel 09-09-10, 11:46   #12
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on

Mrs. Longbottom sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Ja, men hvis det blir forbudt å røyke hjemme, er ikke det lov. Jeg tror også at det finnes en del mennesker som røyker hjemme uten å være klar over skadene de påfører sine barn. Dette må jo bli ganske opplysende, må det ikke? Den berømte kjærlige tvangen. "Jojo, bare røyk og ødelegg deg selv, du, men du får ikke lov å gjøre det hjemme hvor også barna dine bor og har rett på blabla".

men altså, det er ikke lov å slå barn hverken her eller der, røyking skal bare bli forbudt hjemme, men ikke generelt. Det er det jeg er imot. Jeg syns ikke man kan forby noen å gjøre hjemme hos seg selv noe som faktisk er generelt lovlig. Prinsippielt. Å forby røyking generelt hadde vært bedre.

Gammel 09-09-10, 11:46   #13
Chablis
Drømmer

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Jeg er for ,men ser ikke helt hvordan de skal klare å gjennomføre det forbudet.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-09-10, 11:47   #14
ElinM
På vei

ElinM sin avatar

ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Marit K, her.

Skal man forby folk å gjøre dette hjemme, så må de forby røyk i det hele og store tror jeg. Det blir for søkt å skulle nekte folk å gjøre noe som er helt lovlig i sitt eget hjem. Der må man selv få være den som bestemmer hva som er greit og ikke.

Jeg gjør Marits ord til mine.

ElinM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-09-10, 11:47   #15
baltie
Den paranoide androide

baltie sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Trondheim
baltie er populærbaltie er populærbaltie er populærbaltie er populær
Standard

Enig med LilleBulla. Skal det være ulovlig i hjemmet må det være ulovlig overalt. Eventuelt overalt der det er barn tilstede.

baltie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-09-10, 11:47   #16
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av LilleBulla, her.

men altså, det er ikke lov å slå barn hverken her eller der, røyking skal bare bli forbudt hjemme, men ikke generelt. Det er det jeg er imot. Jeg syns ikke man kan forby noen å gjøre hjemme hos seg selv noe som faktisk er generelt lovlig. Prinsippielt. Å forby røyking generelt hadde vært bedre.

Å forby røyking sånn generelt vil skape en rekke uheldige situasjoner, tror jeg. Som f.eks. kriminalisering av enormt mange mennesker. Men å forby disse menneskene å utsette sine barn for djekelskapen, blir jo noe annet.

Gammel 09-09-10, 11:48   #17
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av baltie, her.

Og jeg tviler veldig veldig sterkt på at dette vil bli en prioritert oppgave for politiet. På politiradioen i nær fremtid: "Enhet 1025, vi har fått melding om røyking i Andebyveien 31, kan dere svinge bortom?" ... neppe.

Godt poeng.

Politiet har så få ressurser at de allerede nå ikke alltid har mulighet å rykke ut ved husbråk, slagsmål, innbrudd, trafikkulykker osv. Røyking hjemme ville sannsynligvis aldri blitt fulgt opp.

Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-09-10, 11:48   #18
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Det at det ikke finnes noen som til enhver tid kan "passe på" er ikke et godt motargument, synes jeg.

Men dersom det ikke håndheves, hva er da poenget med et forbud? Som noen andre nevnte så vil jo det bare føre til mindre respekt for lover og regler. De kunne heller bruke de pengene de ville brukt på å behandle et slikt forslag på noen skikkelige holdningskampanjer fokusert på barn og røyk etter min mening.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-09-10, 11:51   #19
maggypop
nye muligheter

maggypop sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
maggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt likt
Standard

Jeg syns ikke folk bør røyke inne, og spesielt ikke om de har barn, men om røyking faktisk skal fortsette å være lovlig syns jeg rett og slett ikke det går an å forsøke å forby det hjemme hos en selv. Der syns jeg mennesker selv skal få bestemme hva som gjøres, innenfor de lover som finnes.

Veldig enig i alt dette.

Gammel 09-09-10, 11:53   #20
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Nettopp. Jeg vet ikke om noen som røyker inne, og fordomsfulle meg tror at de menneskene som gjør det, vil gjøre det uansett. Det blir for dumt å påstå at man ikke vet om effektene av passiv røyking altså.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:57.