Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Å skuffe andre

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-09-10, 11:24   #1
Mani
Helt vanlig

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 1
Mani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Å skuffe andre

Tåler du det greit eller blir det en byrde for deg?

Dette ligger jo nokså nært til å sette grenser for seg selv. Ved å sette grenser for seg selv vil man vel i enkelte situasjoner ikke kunne unngå å skuffe andre som blir satt grenser for.

Jeg kjenner mye ubehag og får lyst til å forstrekke meg for å slippe å kjenne på dette, men det er ikke greit det heller alltid da.

Gammel 14-09-10, 12:35   #2
Input
Bør lage seg en tittel selv

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å skuffe andre

Jeg er helt ekstrem der. Jeg er oppdratt til dårlig samvittiget, og med en holdning om at alt man skal gjøre skal være det beste for fellesskapet. Det var et helt enormt fokus på det, og helt fullstendig bannlyst å gjøre noe for seg selv.

Dette henger veldig igjen, spesielt i forhold til familien min. Jeg kan gi bort ting jeg egentlig vil ha/trenger selv, spandere mer enn jeg har råd til å spandere og sier aldri nei til noe som helst, uansett hvor vanskelig det er for meg å gjennomføre.

Men, heldigvis, har jeg i løpet av graviditeten fått følelsen av at jeg nå har ansvar for noe som er viktigere enn alle andre, og jeg merker det er mye lettere å sette grenser i forhold til meg selv.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-10, 12:42   #3
tink
har tatt seg sammen

tink sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Blogginnlegg: 612
tink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt av
Standard

Jeg strekker meg ofte langt for ikke så skuffe andre, men prøver også etter beste evne å styre andres forventninger til hvor mye jeg kan stille opp med.

Det er en deilig følelse å være nyttig, men lite vits dersom alle små-prosjektene skygger over for å fungere i hverdagen. Øver meg fortsatt på å si, nei, dessverre det kan jeg ikke når det er snakk om å stille opp ekstra for jobben for eksempel. Og når jeg gjør det, sørger jeg for å ta ut avspasering når det passer meg.

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-10, 12:47   #4
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes det er veldig vondt og vanskelig å skuffe andre. Jeg har heldigvis ingen i familie eller nærmeste omgangskrets som stiller urimelige krav, spiller på dårlig samvittighet eller på annen måte oppfører seg sånn at jeg trenger å sette grenser for min egen del.

Gammel 14-09-10, 12:52   #5
Maverick

Maverick sin avatar

Blogginnlegg: 1276
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er dårlig både på å skuffe andre og å innbilt skuffe andre, og har fått beskjed om å lære meg å sette grenser for andre, ikke meg selv.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-10, 12:54   #6
Mani
Helt vanlig

Mani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Vanskelig balansegang dette da.

Gammel 14-09-10, 12:55   #7
Mani
Helt vanlig

Standard

Kan du forklare meg forskjellen alfaCharlie?

Gammel 14-09-10, 12:58   #8
Maverick

Maverick sin avatar

Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mani, her.

Kan du forklare meg forskjellen alfaCharlie?

Nei, jeg driver og tygger på den selv.

Vel. Det jeg har bommet litt på selv er at jeg alltid har sagt ja, alltid strukket meg lenger for andre, og da blir det jo lettere og lettere og "forventet" at jeg sier ja, og enda verre å si nei.

Jeg fikk beskjed om å sette mer pris på meg selv, altså at jeg satte grenser for hvor mye andre får lov til å "utnytte" meg, men ikke gi meg selv så mange grenser, type at "jeg må være grei med alle andre før jeg har lov til å være grei med meg selv".

Vanskelig å forklare, og jeg er fortsatt litt usikker på hvordan jeg skal få til praksisen.

Gammel 14-09-10, 13:02   #9
Heilo
Fjellpiper

Heilo sin avatar

Medlem siden: Oct 2009
Blogginnlegg: 314
Heilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt av
Standard

Tror jeg skjønner litt hva du mener aC. Uten at jeg skal prøve meg på å formulere det. Jeg synes dårlig samvittighet er vondt og kjipt, og merker at det styrer valgene mine og humøret mitt. Spesielt i forhold til nære familiemedlemmer...

Heilo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-10, 13:03   #10
Havbris
Aktiv

Havbris sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Havbris er litt kul
Standard

Jeg tåler det bedre og bedre.
Før var jeg helt ille, alle andre sine følelser og behov gikk foran mine.
Slik er det ikke nå.

Havbris er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-10, 13:07   #11
Mani
Helt vanlig

Standard

Så bra da Havbris.

Gammel 14-09-10, 13:07   #12
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Ungene har jeg store vanskeligheter med å skuffe. Da skal det være særdeles velbegrunnet, og gjerne gjøres godt igjen. Får lett dårlig samvittighet.
Er blitt bedre i forhold til andre.

Er også oppdratt med veldig fokus på dette, og det har påvirket meg meg litt for mye føler jeg.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-10, 13:13   #13
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...

Alfa sin avatar

Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Vanskelig å forklare, og jeg er fortsatt litt usikker på hvordan jeg skal få til praksisen.

Handlar det ikkje først og fremst om å definere problemet over på andre då? At det ikkje skal vere ditt problem at andre har forventningar til deg som du kanskje ikkje kan oppfylle?

Alfa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-10, 13:13   #14
Mani
Helt vanlig

Standard

Selv er jeg i en interessekonflikt med en venninne nå, det er derfor jeg kjenner på dette. Trangen til å bare gi meg herjer med meg samtidig som jeg vet at det aldri i verden blir noen god situasjon av at jeg gjør det.

Gammel 14-09-10, 13:16   #15
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Alfa, her.

Handlar det ikkje først og fremst om å definere problemet over på andre då? At det ikkje skal vere ditt problem at andre har forventningar til deg som du kanskje ikkje kan oppfylle?

Jo. Men det er veldig vanskelig i praksis. Spesielt når man er veldig vant til å ta rollen som "den som fikser alt". Alt, altså. Altaltalt. Bare ikke seg selv.

Gammel 14-09-10, 13:19   #16
Mani
Helt vanlig

Standard

Gøy prosess når man skal begynne å endre på sånt no

Gammel 14-09-10, 13:21   #17
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Ikke gøy i det hele tatt. :sliten:

Gammel 14-09-10, 13:23   #18
Mani
Helt vanlig

Standard

Jeg skjønte det alfaCharlie og stuarten var i aller høyeste grad en sympatierklæring.

Gammel 14-09-10, 13:24   #19
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Jeg skjønte at du skjønte.

See? Ingen grunn for dårlig samvittighet. Jeg ble ikke skuffet. :fniser:

Gammel 14-09-10, 13:25   #20
tink
har tatt seg sammen

tink sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Blogginnlegg: 612
tink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Jo. Men det er veldig vanskelig i praksis. Spesielt når man er veldig vant til å ta rollen som "den som fikser alt". Alt, altså. Altaltalt. Bare ikke seg selv.

Den grensa der er vanskelig å finne altså, og det er kjipt å begynne å si nei der man har sagt ja før.

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:23.