|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Erfaren
Medlem siden: Apr 2011
![]() ![]() |
![]() Frukt i matboksenMin sønn er vant til å spise frukt og grønnsaker til matboksmåltidet i barnehagen. Dette ble en vane da vi fort fant ut at han ikke er spesielt sulten ved måltidet, men gjerne spiser litt frukt. Det er alltid brødskive ved siden av. Jeg synes ofte, etter å ha jobbet i barnehager, at fruktbitene barna får er små og begrenset. Synes derfor det har vært greit at han får et ekstra måltid med det. Trodde også at den maten som lå i boksen faktisk var hans og ikke ble delt ut. Etter 8 dager i ny barnehage ble erfaringen annerledes. De deler ut frukten hans til alle fikk jeg vite idag, selv om det da er egen fruktkurv dette skal være fra. I boksen hans er det ofte physalis, blåbær, melon, nektarin, fersken.... Altså ikke de vanlige eplene og pærene.... |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Erfaren
Medlem siden: Nov 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Frukt i matboksenHva? Jeg skjønner godt at du blir irritert! I barnehagen "vår" får barna matboksen sin og styrer over den selv. Vil de bytte seg i mellom får de det, med mindre det er noen matallergier i bildet, da blir det passet på. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
stressmonster
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Frukt i matboksenJeg er enig med deg og ville blitt sur om personalet gjorde dette i vår barnehage. I noen bhg er det derimot en ordning om at alle barna har med frukt og at dette deles på alle barna. Det blir noe annet. Sånn som du skisserer så ender du opp med å subsidiere de andre ungenes matinntak.
![]() |
#4 |
kissable
Medlem siden: Feb 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Frukt i matboksenMatboksmat er personlig og skal selvfølgelig ikke deles ut. Selv til mine tvillinger holder de det adskilt, og lar restene ligge igjen så jeg har oversikt over hva de faktisk har fortært. Jeg hadde sagt ifra.
![]() |
#5 |
Elsker gamlis- godis
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Frukt i matboksenDa storebror gikk i bhg var det slik at alle hadde med frukt én gang pr uke. Denne ble lagt i en felles kurv. Men da ble det altså presisert at dette gjaldt alle og var den praksisen de hadde ifht frukt.
![]() |
#6 |
stressmonster
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
![]() Sv: Frukt i matboksen
Jeg ville bare gitt beskjed om at det som er i matboksen hovedsakelig er til mitt barn. Jeg hadde ikke diskutert eller sluttet å sende med. Når man har matpakke-måltider i bhg må man bare akseptere at det sendes med forskjellige ting fra ulike hjem. (så lenge det er snakk om forholdsvise sunne saker)
![]() |
#7 |
Etylbarbital
![]() Sv: Frukt i matboksenDu er sikker på at bhg ikke har felles frukt? Mange bhg har det hvis de har begrenset lagringsmulighet. I vår bhg har vi med en frukt hver dag som deles opp og fordeles mellom barna.
![]() |
#8 |
Erfaren
Medlem siden: Apr 2011
![]() ![]() |
![]() Sv: Frukt i matboksenJo de har fruktkurv hvor vi legger en frukt hver uke. Denne deles opp på fat og deles ut. Det er fruktmåltidet etter måltidene. Men det betyr jo ikke at frukten/grønnsakene han har i matboksen skal deles ut tenker jeg.... |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Passiv
|
![]() Sv: Frukt i matboksenVi hadde også felles frukt, slik at all frukt som ble tatt med til barnehagen ble delt mellom alle. |
![]() |
![]() |
#10 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Frukt i matboksenDet var da en sær ting å gjøre. Jeg legger ofte litt frukt i matboksen til vesla, men den deler de jo ikke ut. Frukt som brukes til ettermiddagsmåltidet legger vi i en egen kurv, så tar de derfra. De har alltid masse der da, så vi trenger bare ta med en gang i uken.
![]() |
#12 |
Erfaren
Medlem siden: Nov 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Joda, jeg er enig i at det bør holde med å si at det som er i matboksen er hans, men jeg tenkte at om barnehagen var helt uenige og fortsatte sin praksis, så ville jeg ikke ha laget i stand frukt som ble delt ut til alle. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() Sv: Frukt i matboksenHvorfor kan ikke de andre barna også få smake phyalis, hva nå det enn er? Hvis jeg husker riktig fra da mine gikk i barnehagen, var frukten en kosestund, en slags snack om ettermiddagen og jeg skjønner godt at det blir vanskelig for de ansatte å forklare barna at "Nei, du får bare epler og bananer, men Truls får blåbær og melon. Jeg skjønner rett og slett ikke greia- send med han frukt som kan deles og spis evt. den dyre og ekslusive frukten hjemme. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Ute av drift
Medlem siden: Nov 2007
![]() Sv: Frukt i matboksenDet er da ikke vanskelig å forklare barn at "truls spiser maten fra truls sin matboks, per spiser maten fra per sin matboks".
![]() |
#16 |
Drømmer
|
Det er da ikke vanskelig å forklare i det hele tatt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Nymotens gammeldags
Hvor: Stavanger
![]() |
#18 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Ikke til tiåringer, men til yngre barn er sånt vanskelig å forklare- og hvorfor i huleste skal de barnehageansatte bruke tid på det? Jeg har helt ærlig aldri skjønt hva som er problematisk med å følge reglene til skoler og barnehager sånn at ting går mest mulig knirkefritt. Sier skolen at det ikke er lov med sjokolade på tur, ja så insisterer du ikke på å sende med 80 % kakao-sjokolade. Sier barnehagen at frukten skal deles, vel da sender du med frukt som kan deles, ikke en spesiell, eksklusiv frukt som bare er for ditt barn. Fader, så mange neke-foreldre det finnes der ute. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Drømmer
|
Det fikk vi beskjed om i barnehagen, merkelig det der, loff med nugatti var greit (det var det mange som hadde) , men middagsrester og annen god mat som vi sendte med var ikke greit for da ble barna misunnelige. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Nymotens gammeldags
Hvor: Stavanger
![]() |
|
|