Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hvor lenge satt ditt barn bakovervendt?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Når lot dere barnet få sitte forovervendt?
Så snart h*n vokste ut av babysetet 32 16,67%
Da h*n ble 2 år 37 19,27%
Da h*n ble 3 år 62 32,29%
Da h*n ble 4 år 61 31,77%
Deltakere: 192. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-06-08, 10:42   #1
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvor lenge satt ditt barn bakovervendt?

Ser at dette temaet er satt på agendaen igjen i dag.
Det er utrolig bra - og på høy tid at - at det blir satt fokus på dette i resten av Europa også.

Vår eldste satt bakovervendt til han fyllte 3. Vi har stor bil, men da var det trangt. På lengre turer var det direkte ukomfortabelt.
Da vi snudde han, var vi likevel de siste til å gjøre det blandt hans jevnaldrende i vår omgangskrets.
Så i dag lurer jeg på hvor vanlig det er å faktisk ha barna bakovervendt helt fram til de fyller 4.

Gammel 24-06-08, 10:45   #2
ElinM
På vei

ElinM sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvor lenge satt ditt barn bakovervendt?

Storesøster satt bakovervendt til hun var 4 år og 7 måneder. Mellomsøster satt bakovervendt til hun var 4 år og 2 måneder (om jeg ikke husker feil.) Lillesøster er 3 år og 3 måneder, og kommer til å sitte bakovervendt minst like lenge som de to eldste.

ElinM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-06-08, 10:45   #3
Ina
i vesterled

Ina sin avatar

Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Trondheim
Ina imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Min 4,5 åring sitter fortsatt bakovervendt. Stasjonsvogn, og det ser litt trangt ut, men han vil helst sitte den veien selv, så da er det vel ikke ubehagelig iallefall.

Ina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-06-08, 10:47   #4
Beckett
Fornøyd

Beckett sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 48
Beckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

3-åringen sitter fremdeles bakovervendt, og det kommer han til å gjøre til han er minst 4, håper jeg. Stemmer 4 år.

Beckett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-06-08, 10:48   #5
Maxine
Einsam

Maxine sin avatar

Hvor: Heme ve Mjøsa
Blogginnlegg: 17
Maxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Eldste ble snudd da han var 3 år av mange årsaker. Minste er snart 3 år, og skal sitte bakovervendt så lenge det går an, hun har fortsatt god plass i setet sitt.

Maxine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-06-08, 10:48   #6
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Du har tatt altfor lite i når det gjelder alternativer, Zoë

Gammel 24-06-08, 10:49   #7
Anne C
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Uff, eldstemann satte vi fremover ALT for tidlig. Visste ikke bedre. Men nr to som er 2 år sitter fremdeles bakover og kommer til å gjøre det fremover og.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-06-08, 10:49   #8
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Blogginnlegg: 249
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har nettopp snudd Snupp. Han er såvidt to år og ni måneder og jeg ville helst hatt ham bakover lenger, men han trivdes rett og slett ikke mot kjøreretningeb lenger fordi "alle andre" sitter med kjøreretningen (og det hjelper ikke å argumentere med de på hans alder som fortsatt sitter bakovervendt.) Han er dessuten både lang og tung så han sitter veldig godt i beltestolsetet vi har kjøpt til ham.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-06-08, 10:49   #9
Stikka
...

Stikka sin avatar

Stikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Storesøster på 4,5 år (20kg og 110cm) sitter fortsatt bakovervendt. Kommer til å sitte sånn lenge ennå. (Så ingen alternativer som passet/kommer til å passe.)

Gammel 24-06-08, 10:50   #10
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg snudde ungene med tungt hjerte da de var 3 år 2 mnd. Da nådde begge 18 kg (en av ulempene med store unger), som var vektgrensa for bruk i baksete på Akta Cosmic-setene vi hadde. Jeg var ikke så aktiv på nett da at jeg hadde plukka opp at det fantes seter som kunne brukes til 25 kg, og fikk heller ikke informasjon om det i barneutstyrsbutikken der jeg kjøpte beltestoler. Jeg regner med at jeg hadde kjøpt TWE hvis jeg hadde visst om dem. Jeg hadde i utgangspunktet planlagt å ha ungene mot kjøreretninga til de var minst 4 og var ikke komfortabel med at ungene satt forovervendt før de nærma seg 5 år.

Den store diskusjonen i heimen nå er forøvrig hvorfor de må bruke stol når "alle andre" sitter på bare pute. Det er skrekkelig urettferdig, i følge nesten-7-åringene mine. Men jeg firer ikke, og jeg tror de begynner å forstå at det er sikrere enn bare pute. Men da blir det igjen veldig vanskelig å forklare hvorfor noen foreldre velger bare pute hvis det ikke er trygt nok. Det er ikke så lett å få unger i den alderen til å se nyanser.

Gammel 24-06-08, 10:51   #11
safran
frakoblet

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg føler ikke at jeg kan stå inne for noen av alternativene så jeg lar være å stemme i pollen, men jeg kan jo fortelle at toern satt bakovervendt til hun hadde nådd tillatte maxvekt. Da var hun nesten tre år. Jeg har store barn. Med enern hadde vi ikke bil.

Gammel 24-06-08, 10:51   #12
Myrsnipa
Pen. Så det så.

Myrsnipa sin avatar

Myrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi snudde eldste da baby nr 2 kom tror jeg. Da var hun 3 år og 3 mnd.
Hadde jeg visst det jeg vet i dag hadde hun sittet slik lengre.

Nr 2 er nå 2 år og 4 mnd og maser på å få sitte andre veien. Hun får bare mase, for der skal hun sitte til hun blir 4.

Gammel 24-06-08, 10:52   #13
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

For få alternativer ja . Storebror er snart tre og jeg regner med han sitter bakovervendt i enda noen år. Litt avhengig av om vi har bil som tåler to bakovervendte seter om ett års tid.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-06-08, 10:52   #14
M&M
Superduper

M&M sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
M&M imponerer mange og er sikkert smartM&M imponerer mange og er sikkert smartM&M imponerer mange og er sikkert smartM&M imponerer mange og er sikkert smartM&M imponerer mange og er sikkert smartM&M imponerer mange og er sikkert smartM&M imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Manglet alternativ for meg...

Datteren min måtte vi snu da hun var 1 1/2 år, for hun ble så fryktelig bilsyk... Hun kastet opp, også på kortere turer på 10 minutter. Reisesyketabletter hjalp av og til, men vi kunne ikke gi det hver gang vi skulle kjøre mer enn 10 minutt, så vi så ikke noen annen mulighet.
Men hun hadde nok sittet i bakovervendt til hun var 4 dersom det var mulig.
Lillegutt sitter fortsatt i bakovervendt (han er 14 mnd. nå), og jeg krysser fingrene for at han ikke er som sin søster...

Gammel 24-06-08, 10:53   #15
Hjertensfryd
Unik

Hjertensfryd sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Casa Del Troll
Blogginnlegg: 98
Hjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de fleste
Standard

Me måtte nettopp snu eldstemann ( 4 år ) fordi me ikkje fekk plassert den nye stolen bakovervendt.
Håper å få til ei løysing som gjer at me får han "rett" vei igjen.
Dei to andre sitter bakovervendt og kjem til å gjere det ei god stund enno

Gammel 24-06-08, 10:54   #16
Hobbes
Snikende tiger

Hobbes sin avatar

Blogginnlegg: 232
Hobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Tigerungen sitter fortsatt bakovervendt og er 2,5. Hun har fortsatt brukbar plass, og kommer til å sitte bakovervendt lenge enda.

Gammel 24-06-08, 10:54   #17
Elise
Ute av drift

Elise sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Hun er 3 år og 3 mnd og sitter fremdeles bakovervendt, og har GOD plass. At ikke mannen kan kjøre den ene bilen og heller ikke sitte som passasjer i den andre bilen får bare være.

Gammel 24-06-08, 10:55   #18
Hasselnøtt
Sliter med tastaturet

Hasselnøtt sin avatar

Hasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner til
Standard

2,5. Da sleit vi med å få henne inn døra, for setet (med isofiks og base og det hele) ble så høyt, og bilen er ikke så stor. Nå må hun uansett ha nytt sete, og vi vurderer et bakovervendt igjen. Hun klager faktisk litt over at hun blir sliten i beina nå. Til gjengjeld er hun sjeleglad for å kunne følge med framover, så det spørs om det blir veldig populært å snu henne tilbake.

Hasselnøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-06-08, 10:57   #19
Hasselnøtt
Sliter med tastaturet

Hasselnøtt sin avatar

Hasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner til
Standard

(For øvrig kan jeg ikke stemme, for vi snudde henne ikke da hun rundet år. )

Hasselnøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-06-08, 11:01   #20
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elinblu, her.

Du har tatt altfor lite i når det gjelder alternativer, Zoë

He,he - skulle visst fortsatt fram mot konfirmasjonalder!

Opprinnelig lagt inn av Stikka74, her.

Storesøster på 4,5 år (20kg og 110cm) sitter fortsatt bakovervendt. Kommer til å sitte sånn lenge ennå. (Så ingen alternativer som passet/kommer til å passe.)

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Jeg føler ikke at jeg kan stå inne for noen av alternativene så jeg lar være å stemme i pollen, men jeg kan jo fortelle at toern satt bakovervendt til hun hadde nådd tillatte maxvekt. Da var hun nesten tre år. Jeg har store barn. Med enern hadde vi ikke bil.

Opprinnelig lagt inn av M&M, her.

Manglet alternativ for meg...

Datteren min måtte vi snu da hun var 1 1/2 år, for hun ble så fryktelig bilsyk... Hun kastet opp, også på kortere turer på 10 minutter. Reisesyketabletter hjalp av og til, men vi kunne ikke gi det hver gang vi skulle kjøre mer enn 10 minutt, så vi så ikke noen annen mulighet.
Men hun hadde nok sittet i bakovervendt til hun var 4 dersom det var mulig.
Lillegutt sitter fortsatt i bakovervendt (han er 14 mnd. nå), og jeg krysser fingrene for at han ikke er som sin søster...

Så vanskelige dere er, damer.
Kryss av for det som er nærmest, da vel!

Det jeg er ute etter, er å se hvor mange som gjennomfører å ha barnet bakovervendt så lenge det er anbefalt av - altså fram til 4 år.
De som har hatt barnet bakovervendt lengre, krysser bare av for 4 år.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:24.