Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Har ukedager/bokstaver/tall farge/fasong for deg?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-02-12, 18:04   #1
Xian
Tvåtusentalssuffragett

Xian sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Xian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt av
Standard

Har ukedager/bokstaver/tall farge/fasong for deg?

Fra så lenge jeg kan huske har ukens dager hatt ikke bare farge, men også fasong for meg. Dette var ikke noe jeg reflekterte over, eller snakket om, det var bare sånn det var. Jeg husker at vi snakket om det hjemme en gang, da var jeg kanskje 10-11 år, og mamma fikk meg til å tegne hele uken slik jeg så den. Min mor og mormor hadde også farger og fasong på ukedager og bokstaver, og min bror har det.

Vi begynte å snakke om dette hjemme hos mine foreldre i helgen. Det virker ikke som Ullungen har det slik. (Hun er bare fem. Men jeg innbiller meg at jeg hadde det fra før den alderen.) Mannen min ser bare på oss som vi er koko når jeg og mamma diskuterer villt, fordi jeg påstår at bokstaven E er blå. (Vi har nemlig på ingen måte de samme fargene på bokstaver og dager.)

Jeg har det også slik at den første bokstaven i navnet gir farge til hele navnet. Mitt navn, som begynner på K, er derfor gult. Ullungen, som begynner på U har et grønt navn.

Jeg husker at jeg skrev om dette i bloggen min for mange år siden, og at det var en del som meldte seg, og hadde det på samme måte (i større eller mindre grad). Husker også en tråd herfra for noen år siden, der mange tilkjennega at de opplevde at tallrekken på en måte dannet mønstre. (Dette synes jeg høres helt koko ut. )

Så. Er det noen som har det på samme måte med dager og bokstaver, eller andre ting?

Vegen er lystig, og vegen er vrang.

Sist redigert av Xian : 13-02-12 kl 18:18.
Xian er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-02-12, 18:11   #2
Enhjørning
Gullfisk

Enhjørning sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Sv: Har ukedager/bokstaver/tall farge/fasong for deg?

Jeg er en av de koko menneskene som ser tallrekken i et spesielt mønster.
Det går i en slags spiral der lyset treffer forskjellig og gjør at 1-4 er lyst, 5-8 er mørkt, 9-12 er lyst, 13-17 er mørkt, 18-21 er lyst, hele 20-tallet er mørkt osv.
Jeg har det ikke sånn med dager eller bokstaver,

Gammel 13-02-12, 18:14   #3
Sansa
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Sep 2006
Sansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Så interessant! Det er ikke så lenge siden jeg var på et kurs om dysleksi, og da ble sånne ting som dette nevnt. Poenget var da at dyslektikere kan "rense" bokstaver og ord for slike assosiasjoner og dermed få en roligere opplevelse av teksten.

Gammel 13-02-12, 18:16   #4
Bomull
www.bomulls.no

Bomull sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Gale, gale menneske!!!

Men fra spøk til alvor, jeg har det ikke helt sånn. Men jeg har en greie med tall og navn allikevel, som sikkert andre synes er helt psycho.

Gammel 13-02-12, 18:18   #5
Miromurr
Tøff i frakk

Miromurr sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Miromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg har det sånn med uker/måneder/år. Ikke med tall eller bokstaver.

Gammel 13-02-12, 18:19   #6
Turban Smukk
sukk

Turban Smukk sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Turban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Det heter synestesi. Jeg har det delvis sånn. Alltid artig å høre fra andre!

Turban Smukk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-02-12, 18:20   #7
emma71
utfordrer ikke

emma71 sin avatar

Hvor: Follo
emma71 er populæremma71 er populæremma71 er populær
Standard

Jeg har det ikke sånn, men jeg har en kamerat som ser dager i farger. I tillegg ser han mennesker i farger. Ikke sånn aura/healer-aktig, men hele personen er blå, orange, rød osv.

Gammel 13-02-12, 18:21   #8
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sært. Er det en fordel eller en ulempe?

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-02-12, 18:21   #9
Luvi
En anelse distre

Luvi sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
Luvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt likt
Standard

Jeg har det på en måte sånn med året, men ikke at jeg ser det i farger. Hos meg er året rundt, som en sirkel. De jeg skulle finne på å nevne dette til ser litt rart på meg.

Luvi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-02-12, 18:28   #10
mamaria
Grisejente

mamaria sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
mamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Næh, sånn har jeg aldri tenkt på det. Ergo ser jeg hverken tall eller farger når jeg tenker ukedager eller navn. Snodig at dere har det sånn.

Gammel 13-02-12, 18:33   #11
Xian
Tvåtusentalssuffragett

Xian sin avatar

Xian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mei, her.

Sært. Er det en fordel eller en ulempe?

Jeg aner ikke? Hverken det ene eller det andre, vil jeg tro. Enkelte kan visstnok lukte farger, og det bør man kanskje ikke flagge alt for høyt.

Gammel 13-02-12, 18:33   #12
Evita
Superduperaktiv

Evita sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Evita er populærEvita er populærEvita er populær
Standard

Ukedagene har farger ja, og har hatt det så lenge jeg kan huske. Faren min skrev disse ned da jeg var liten, og det stemmer fortsatt.
Det samme gjelder navn også.

Evita er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-02-12, 18:34   #13
Mani
Helt vanlig

Blogginnlegg: 1
Mani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Nope, dette er fremmed land for meg. Er det ikke litt slitsomt?

Gammel 13-02-12, 18:34   #14
Xian
Tvåtusentalssuffragett

Xian sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Miromurr, her.

Jeg har det sånn med uker/måneder/år. Ikke med tall eller bokstaver.

Opprinnelig lagt inn av Evita, her.

Ukedagene har farger ja, og har hatt det så lenge jeg kan huske. Faren min skrev disse ned da jeg var liten, og det stemmer fortsatt.

Godt å høre vi er flere.

Gammel 13-02-12, 18:37   #15
Maverick

Maverick sin avatar

Blogginnlegg: 1275
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg holdt på å si "ja, så klart!", men så kom jeg på de merkelige blikkene jeg får fra mine (kjedelige) kollegaer når jeg prøver å forklare sånt her på kontoret.

Tall er snille eller slemme, så klart. 3, 9 og 16 er kjipe tall. 8 er godheten selv.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-02-12, 18:37   #16
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Luvi, her.

Jeg har det på en måte sånn med året, men ikke at jeg ser det i farger. Hos meg er året rundt, som en sirkel. De jeg skulle finne på å nevne dette til ser litt rart på meg.

Slik har jeg det også, året er et hjul, og hvis noen sier hvilken dato de har bursdag så sitter navnet på hjulet for alltid, helt på riktig sted. Jeg husker bursdagen til folk jeg jobbet med for snart 20 år siden, for ikke å snakke om alle fra skoledagene. Det sitter klistret som et bilde.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-02-12, 18:38   #17
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Tall er snille eller slemme, så klart. 3, 9 og 16 er kjipe tall. 8 er godheten selv.

Nå kom jeg på Harald Eia med den lille gangetabellen, er du litt slik?

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-02-12, 18:39   #18
Maverick

Maverick sin avatar

Blogginnlegg: 1275
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av emm, her.

Nå kom jeg på Harald Eia med den lille gangetabellen, er du litt slik?

Hæ? Nei, det håper jeg da ikke, selv om jeg ikke aner hva du snakker om.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-02-12, 18:40   #19
Bomull
www.bomulls.no

Bomull sin avatar

Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Alle tall med spesielt 7 og 9 i seg er bad ...

Gammel 13-02-12, 18:42   #20
Bomull
www.bomulls.no

Bomull sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av emm, her.

Slik har jeg det også, året er et hjul, og hvis noen sier hvilken dato de har bursdag så sitter navnet på hjulet for alltid, helt på riktig sted. Jeg husker bursdagen til folk jeg jobbet med for snart 20 år siden, for ikke å snakke om alle fra skoledagene. Det sitter klistret som et bilde.

Året er ikke et hjul tror jeg, men årstidene er det på en måte. Og ja, bursdager og navn er noe som setter seg på minnet for alltid hos meg, jeg husker til og med telefonnummer og ...hold pusten, BILREGISTRERINGSNUMMER til flere jeg gikk på barneskolen med!!

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:05.