Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Eurovision Song Contest 2011: Party med mat fra alle finalelandene

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-05-11, 12:43   #61
liefje
Musk

liefje sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
liefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Eurovision Song Contest 2011: Party med mat fra alle finalelandene

Takk, Olympia. Det var utrolig göy.

Hvis noen vil ha oppskrifter som jeg ikke har linket til, er det bare aa gi beskjed.

liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-11, 13:05   #62
Elin
Bør lage seg en tittel selv

Elin sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Wow, for et fantastisk konsept!! Dette må jeg gjøre en gang Så mange spennende oppskrifter og flotte bilder.

Bare et lite innspill. Noen nevnte dadler med bacon fra Israel... Har dere noen gang fått servert det i Israel? Jeg har nemlig aldri fått svinekjøtt i Israel. Ikke engang på Pizza Hut i Tel Aviv fikk man hverken bacon eller skinke på pizza.

Spiser israelere generellt svin?

Opprinnelig lagt inn av Matilda, her.

Artig konsept! Israel: Falafel, kanskje? Dette er den første oppskriften fra googlesøk, jeg har ikke prøvd den selv. Eller noe med dadler? Dadler i bacon er jo godt, om det representerer landet godt nok, da.

Opprinnelig lagt inn av liefje, her.

Dadler med bacon holder i massevis. Det skal jo vaere enkelt, og det er ingen som kommer til aa skyte meg om det er feil, liksom.

Gammel 15-05-11, 13:40   #63
Matilda
Dig for victory!

Matilda sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 38
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Eh, Elin … Det var jo akkurat det jeg sa, da. At bare dadlene passet.

Gammel 15-05-11, 13:42   #64
Frøydis
stoffavhengig

Frøydis sin avatar

Medlem siden: Mar 2009
Frøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de fleste
Standard

Så moro!

Gammel 15-05-11, 13:42   #65
Sundae

Sundae sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Sundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt likt
Standard

Utrolig bra gjennomført!

Sundae er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-11, 13:49   #66
liefje
Musk

liefje sin avatar

liefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elin, her.

Wow, for et fantastisk konsept!! Dette må jeg gjøre en gang Så mange spennende oppskrifter og flotte bilder.

Bare et lite innspill. Noen nevnte dadler med bacon fra Israel... Har dere noen gang fått servert det i Israel? Jeg har nemlig aldri fått svinekjøtt i Israel. Ikke engang på Pizza Hut i Tel Aviv fikk man hverken bacon eller skinke på pizza.

Spiser israelere generellt svin?

Du har nok rett i at dadler med bacon hadde blitt feil, ja, selv om jeg sikkert ikke hadde brydd meg om det for denne festen. Dadler med fetaost inni er forresten godt. Kanskje det hadde vaert "godkjent" for Israel?

Gammel 15-05-11, 19:30   #67
Najade
Tidsklemt

Najade sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Najade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt likt
Standard

Veldig kul ide, og gjennomføringen (aka maten) ser fabelaktig ut!

Najade er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-11, 19:46   #68
MegaMie
Multitaskingmaniac

MegaMie sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Ut mot havet
Blogginnlegg: 162
MegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Genialt! Så flink du har vært.

Gammel 15-05-11, 20:01   #69
liefje
Musk

liefje sin avatar

Standard

Tusen takk for komplimentene. :blid: Det var utrolig göy aa lage i stand. Jeg er en saann person som "tenner" paa temapartyer og som synes forberedelser er minst like göy som resultatet og festen. Det var jo ogsaa forberedelsene som tok mest tid, saerlig det aa finne oppskrifter (takk for hjelpen her), finne nye oppskrifter og endre paa ting etter at semifinalene var over for aa faa en god mix av kjöttretter, fiskeretter, brödgreier, salater, desserter og snacks, skrive handlelister, lage lister og atter lister og saa selvsagt tiden paa kjökkenet. Apropos selve kjökkentiden, var det glimrende at alt egentlig kunne lages til paa forhaand. Jeg bakte cheese roll-ups og kaken samt laget karrisausen og skagentoastfyllet kvelden för. Alt annet lagde jeg paa for- og ettermiddagen i gaar + pyntet alle fat og satte i kjöleskapet. Da var det bare aa ha dressing over salater samt aa varme opp et par ting etter at gjestene var kommet. Jeg fikk derfor med meg mesteparten av partyet selv, ogsaa. Jeg hadde TV i stuen som gjestene satt foran + lap-top paa kjökkenet med

Jeg kan ogsaa nevne hvordan jeg gjorde ting saann rent praktisk paa festen: De 9 förste rettene var forretter. De serverte jeg inne i stuen og folk spiste staaende, det meste er jo fingermat. De fleste tingene var kalde, bare de saakalte Cheese Roll-ups og champinjongene som jeg hadde stekt nesten ferdig paa forhaand ble varmet raskt i ovnen ogsaa hadde jeg blinis i mikroen för de kom paa bordet. Deretter var de neste 8 rettene hovedretter - det var varme retter + salater. Disse laget jeg til paa kjökkenet og folk kom dit for aa forsyne seg. De neste tre bildene var desserter som jeg igjen satt inn i stuen og de to siste var snacks som kom frem enda senere paa kvelden.

Vi var 14 personer paa festen og kunne nok vaert noen til paa all denne maten, men det var virkelig ingen mengder til overs for de fleste ville smake paa nesten alt og forsynte seg igjen med favorittene.

Det var tysk currywurst med currysaus ala den tyske kokken Tim Mälzer samt det hvitlöksbrödalternativet som falt aller best i smak. Selv likte jeg ogsaa veldig godt tomatsalaten og den grönne salaten. Av forrettene ble det egentlig spist veldig bra av alt, ingen virkelige enstemmige favoritter. Kaken til dessert blir ogsaa en schläger fremover, den ble skikkelig seig og god, litt saann kransekakeaktig, men dog helt annerledes.

Gammel 15-05-11, 20:30   #70
LilleLeo
A friend with benefits

LilleLeo sin avatar

Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 195
LilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtid
Standard

Wow! Jeg skulle gjerne vært deltaker!

Gammel 15-05-11, 20:33   #71
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 639
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er imponert!

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-11, 21:00   #72
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Veldig imponert!

Gammel 26-05-12, 20:11   #73
liefje
Musk

liefje sin avatar

Standard

Ingen som skal ha saann fest i aar?

Selv vet jeg ikke om vi skal se paa en gang. Fikk muligens en overdose i fjor. Men jeg maatte jo mimre litt og se paa bildene av alt jeg laget til. Det var göy!!

Gammel 26-05-12, 20:53   #74
Sundae

Sundae sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Sundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt likt
Standard

Jeg er fortsatt imponert jeg, ett år etterpå.

Sundae er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-05-12, 20:57   #75
liefje
Musk

liefje sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Sundae, her.

Jeg er fortsatt imponert jeg, ett år etterpå.

Jeg ble faktisk litt imponert selv da jeg saa det igjen.

Gammel 26-05-12, 21:28   #76
Mams
er grønn og fin.

Mams sin avatar

Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg hadde fest unger GP i fjor, men det var fordi jeg hadde 40 års laget mitt den dagen finalen var. Som faktisk var datoen jeg ble født på.

Gammel 26-05-12, 21:44   #77
Martis
Ute på tur

Martis sin avatar

Hvor: Bøgda
Blogginnlegg: 142
Martis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de fleste
Standard

Litt skuffet over at du safet med rødbetesild fra Island, sånn i stedet for sure værballer eller råtten hai.

Gammel 26-05-12, 22:10   #78
liefje
Musk

liefje sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Martis, her.

Litt skuffet over at du safet med rødbetesild fra Island, sånn i stedet for sure værballer eller råtten hai.

:grinele:

Gammel 10-05-14, 18:56   #79
liefje
Musk

liefje sin avatar

Standard

Enda et par:

Currywurst med currysaus (Tyskland) - dette var uten tvil den mest populaere retten, kjöttbullar (Sverige) - kjöpte ferdige og oppdaget at det stod greske kjöttboller paa pakken jeg hadde kjöpt, men min svenske gjest mente de var bedre enn de svenske, saa da var det vel greit, sinnsykt gode hvitlöksbrödalternativ fra Georgia, Salat fra Moldavia og Tomatsalat fra Ungarn - begge salatene kan virkelig anbefales.

Og siste:

Vinegar chips fra England, to ulike oster fra Sveits.

Glemte aa ta bilde av flasken med Irsk whiskey.

Og en til:

Marinert chorizo fra Spania, Potetsalat fra Litauen (trenger en god del salt og pepper for aa faa smak), veldig god nötte- og sjokoladekaka fra Romania (ble helt törr og hard först, men jeg hadde den i en pose sammen med en skrellet, raa potet over natten og da ble den kjempegod og seig slik den skal vaere), kjeks med sjokoladefyll fra Österrike (fant ikke Mozartkuler i butikken), diverse baer fra Serbia (Serbia produserer 1/3 av verdens bringebaer leste jeg, saa da var jo dette en genial og enkel lösning)

Jeg er like stolt av meg selv hvert aar det er Grand Prix naar jeg tenker paa denne feiringen fra 2011 da jeg laget mat fra hver eneste finaleland. Noen som stjal ideen i aar?

Gammel 10-05-14, 18:57   #80
liefje
Musk

liefje sin avatar

Standard

Bilder av maten min i post #56, 57 og 58

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:45.