Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Treretters som kan tilberedes på forhånd?

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-09-09, 19:27   #1
nam
Ser flere sider enn..

nam sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
nam er litt kulnam er litt kulnam er litt kul
Standard

Treretters som kan tilberedes på forhånd?

Jeg tenkte å innvitere 3 av mine beste venninner på en kveld med god mat og god drikke. Men jeg er ikke så voldsomt dreven på kjøkkenet enda, så for å sikre en vellykket matopplevelse uten mye stress, hadde det vært kjekt å laget rettene i ro på forhånd.

Hva tror dere? Noen med tips for hva jeg kan lage?

nam er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-09, 19:35   #2
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Treretters som kan tilbredes på forhånd?

Vi skal ha vennemiddag på lørdag m/3-retter og vurderte frem og tilbake for om vi skulle lage middagen sammen eller tilberede det meste på forhånd. Vi landet på det siste.

Forrett:
Kaviarmarinert laks med urtekrem (dvs. vi bruker sort lodderogn i stedet)
http://www.tine.no/page?id=28&key=7757&cat=708

Hovedrett:
Sennepsbakt lammecarré med søte rotgrønnsaker
http://www.matprat.no/oppskrift.aspx?artid=14742

Dessert:
Venner skal ta med en heavy konfektkake og så stiller vi med mascarpone on the side.

Det aller meste kan lages på forhånd, så alt kan settes i ovnen når det nærmer seg. Det eneste er sausen som må lages like før.

Nå prøver vi å finne ut hva vi skal drikke til dette her.

Gammel 16-09-09, 19:44   #3
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ha, jeg skal også servere lammecarré på lørdag. Kamskjell til forrett og sjokoladefondant til dessert, tenker jeg.

Om jeg skulle ha forberedt mest mulig på forhånd, ville jeg gått for kald forrett og kake til dessert, tenker jeg.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-09, 19:45   #4
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Du har ikke raclette da? Det er jo genialt til venninnekvelder.

Om du skal ha forrett kan du jo lage en suppe, eller spekemat/brie/asparges.

Dessert kan være såpass enkelt som is og varme bær.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-09, 20:00   #5
MsM
Har fått nytt nick

MsM sin avatar

Hvor: Nittedal
Blogginnlegg: 220
MsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt likt
Standard

Jeg ville hatt en helt enkel forrett med f.eks. laks eller melon og spekeskinke. Det kan enkelt gjøres klart på forhånd.

Til hovedrett ville jeg hatt en steik, som Veronal foreslår. Evt noe sånt:
http://www.matprat.no/artikkel.aspx?artid=7363

Og til dessert, min personlige favoritt:
Panna cotta med jordbærsuppe

4 personer

5 dl fløte
70 g sukker
1 vaniljestang
3 gelatinplater
revet skall av 2 lime

500 g jordbær, renset
1 dl sukker
1 dl vann
1/2 ts finhakket, frisk ingefær
saft av 1 lime
evt. friske jordbær til pynt

Del vaniljestangen og skrap ut frøene. Ha det i en kasserolle sammen med fløten og sukkeret. La det hele få et oppkok mens du legger gelatinplatene i kaldt vann. Klem ut vannet av de myke gelatinplatene og ha de over i den varme fløteblandingen. Sil og avkjøl blandingen. Tilsett revet limeskall og fordel blandingen i 4 passende glass. La panna cottaen stå i kjøleskapet til den er stivnet.

Kok opp sukker og vann til sukkerlake. Kjør sukkerlake, jordbær, ingefær og limesaft sammen i en blender. Sil suppen og sett den kaldt. Ved servering heller du suppen over panna cottaen og pynter glasset med et jordbær.

MsM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-09, 20:18   #6
Canisa
Viser tenner

Canisa sin avatar

Hvor: Tromsø
Blogginnlegg: 14
Canisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt av
Standard

Sv: Treretters som kan tilberedes på forhånd?

Da vi hadde behov for å lage maten ferdig på forhånd til mannens tredveårsdag hadde vi gravet hvalkjøtt til forrett, Bacalao til hovedrett og ostekake med lune bjørnebær til dessert.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:49.