Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Sjokkert! (Rasisme foran unger)

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-05-08, 10:55   #1
LilleRosin
Muligens verdt å vente på

LilleRosin sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 7
LilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sjokkert! (Rasisme foran unger)

Opprinnelig lagt inn av Carrera, her.

Jeg tenker ikke automatisk rasisme når jeg hører ord som "svarting", "neger", "pakkis", etc. Jeg vet det er mange som bruker de ordene, uten at det er negativt ladet på noen måte.

Betegnelsen i seg selv er negativ. Og man skal være ganske i tåkeheimen om det ikke har sunket inn. Med mindre det dreier seg om døve, blinde og senile tante Hulda på 103 år, går jeg ut fra at mennesker som bruker den type betegnelser vet det er negativt.

Sist redigert av LilleRosin : 08-05-08 kl 11:46.
LilleRosin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-05-08, 11:33   #2
bina
Ustabil

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av LilleRosin, her.

Betegnelsen i seg selv er negativ. Og man skal være ganske i tåkeheimen om det ikke har sunket inn. Med mindre det dreier seg om døve, blinde og senile tante Huldra på 103 år, går jeg ut fra at mennesker som bruker den type betegnelser vet det er negativt.

Enig.

Likevel må jeg driste meg til en liten digresjon. Det er ikke nødvendigvis ordet, men hva man legger i ordet, som er problematisk. Hvis man vil kan man være en utmerket rasist og dertil svært nedlatende uten å si et eneste "stygt ord". Og på mange måter er DEN typen rasisme mye verre, for den er fordekt og uangripelig.

Som når en annen avdelingsleder på jobben støtt og stadig refererer til "våre nye landsmenn" - så skjønner vi godt hvilke holdninger han har til denne gruppen også, selv om ordene han bruker er aldri så pene.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-05-08, 20:41   #3
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Så fordi det i følge dere er mindre fokus på dialekter, vekt og utseende, så skal man ikke reagere på rasistiske utsagn? Det var jo veldig logisk.

Gammel 07-05-08, 20:44   #4
Azi
Come what may...

Azi sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 40
Azi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de fleste
Standard

Man skal reagere på mobbing, uannset om det pga hudfargen, relgion, utseende, dialekt eller hva!

Gammel 07-05-08, 21:13   #5
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Azi, her.

Man skal reagere på mobbing, uannset om det pga hudfargen, relgion, utseende, dialekt eller hva!

Gammel 07-05-08, 23:55   #6
Line*
Expired

Medlem siden: Dec 2006
Line* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Azi, her.

Det er jeg enig i, Azi.
Men det kan være lurt å tenke over hvordan, mener jeg.
Jeg synes ikke det er "ett fett" hvordan man gjør ting, spesielt ikke når det er barn tilstede.

Gammel 08-05-08, 00:34   #7
Juste
Populærkulturjunkie

Juste sin avatar

Hvor: I Cyberspace.
Blogginnlegg: 1
Juste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Line*, her.

Det er jeg enig i, Azi.
Men det kan være lurt å tenke over hvordan, mener jeg.
Jeg synes ikke det er "ett fett" hvordan man gjør ting, spesielt ikke når det er barn tilstede.

Ok, så nå sier du at man ikke skal reagere mot rasisme når det er barn tilstede? Hva er det egentlig du mener her Line*? Jeg føler vel at det er nettopp når det er barn til stede at man må ta kampen mot rasistene, slik at barna tidlig skjønner at det ikke er godtatt.

Juste er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-05-08, 01:07   #8
Line*
Expired

Line* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Juste, her.

Ok, så nå sier du at man ikke skal reagere mot rasisme når det er barn tilstede? Hva er det egentlig du mener her Line*? Jeg føler vel at det er nettopp når det er barn til stede at man må ta kampen mot rasistene, slik at barna tidlig skjønner at det ikke er godtatt.

Jeg sier at jeg ikke helt har sansen for måten det ble gjort på her, Juste.
Just that.

Gammel 08-05-08, 01:23   #9
Juste
Populærkulturjunkie

Juste sin avatar

Juste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Line*, her.

Jeg sier at jeg ikke helt har sansen for måten det ble gjort på her, Juste.
Just that.

Kan du da kanskje la oss få et lite innblikk i hvordan du ville ha reagert her i og med at
-Man ikke skal diskutere det med sin bordpartner, eller "bak andres rygg" som du uttalte det.
-Ikke skal diskutere det foran barna, fordi du ikke synes det er "ett fett" hvordan men diskuterer rasisme.

Samtidig sier du at du er for bekjempelse av rasisme.

Hvordan ville du ha reagert i den situasjonen som MegaMie beskrev? Vil du svare på det? Hvis du satt i den situasjonen på den kafeen?

Jeg ville ha konfrontert damen med hva hun sa, og dersom hun hadde stått på sitt så ville jeg ha tynt henne for alt det var verdt fremfor barnene hennes (og mine for så vidt). Forhåpentligvis hadde jeg sendt henne ut av kafeen i skam.

Jeg tolererer ikke rasisme, og særlig ikke hverdagsrasisme som dette, og har gått i konfrontsjon med folk om dette flere ganger før. Hvis vi ønsker og bekjempe rasisme (og det tror jeg de fleste vil) så er det denne typen av rasisme vi må bekjempe. Drit i Vigrid og de andre nasjonalsosialistiske organisasjonenen, de er marginale og vil alltid være det. Det er hverdagsrasismen vi må ta.

Du sier at du er mot rasisme, samtidig er du ekstremt ullen i hva du mener. Jeg får intrykket av at du egentlig synes det er helt greit, det er tross alt viktigere at man ikke lager en scene eller at barna måtte bli utsatt for en liten konfrontasjon.

Gammel 08-05-08, 01:14   #10
Carrera
Må man ha en tittel?

Carrera sin avatar

Hvor: Trondheim
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Nå skal det i det store og hele litt til før at jeg reagerer på ting jeg hører bli sagt, men i den situasjonen HI beskriver her, så hadde jeg nok reagert kraftig. Jeg hadde reagert på ordbruken, og ikke minst det at det ble brukt med barn til stede... Men jeg hadde neppe sagt noe til vedkommende. Det er jeg for feig til...

Jeg tenker ikke automatisk rasisme når jeg hører ord som "svarting", "neger", "pakkis", etc. Jeg vet det er mange som bruker de ordene, uten at det er negativt ladet på noen måte. Men, uansett så burde man, i dagens samfunn, vokte seg litt med hvor man evt bruker slike ord, og spesielt med unger til stedet. Vi prøver å få slike ord ut av vår talemåte, og da sender man feil signaler til ungene ved å la dem høre det, selv om man kanskje ikke har negative meninger bak det.

Damen som HI beskriver hadde jo helt klart negative meninger med det, men det er slettes ikke sikkert at det var rasisme fordet. Hadde det vært en hvit mann hun hadde blitt irritert på, i samme situasjon, så hadde hun sikkert brukt andre, men like negative ord om han. Kanskje.

Jeg har selv vokst opp med ordet "neger". Ikke i nedlatende eller negative sammenhenger, men som en beskrivelse av en type mørkhudet, når en beskrivelse har vært på sin plass.
Og jeg har brukt det ordet langt opp i voksen alder.

Men nå er det svært sjelden jeg sier det ordet. Fordi jeg har skjønt at det ikke er et bra ord, og jeg ønsker ikke at mine unger skal høre meg si det.

Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-05-08, 01:28   #11
Juste
Populærkulturjunkie

Juste sin avatar

Standard

Jeg har selv vokst opp med ordet "neger". Ikke i nedlatende eller negative sammenhenger, men som en beskrivelse av en type mørkhudet, når en beskrivelse har vært på sin plass.
Og jeg har brukt det ordet langt opp i voksern alder.

Men nå er det svært sjelden jeg sier det ordet. Fordi jeg har skjønt at det ikke er et bra ord, og jeg ønsker ikke at mine unger skal høre meg si det.

Her er jeg (paradoksalt nok) ikke helt enig. Jeg synes neger er et helt kurant ord. Jeg ser på det som et relativt nøytralt ord her i Norge, og bruker det selv om afrikanere som jeg ikke helt greier og plassere geografisk (da gjerne fra midt-afrika og sørover). Vi må ikke bli alt for politisk korrekte heller, det er ganske langt fra og kalle en afrikaner for "neger" til og si "svarting". Neger er et ladet ord i USA, men der har de en _litt_ annen historie enn oss for å si det mildt.

Gammel 08-05-08, 07:04   #12
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Her er jeg (paradoksalt nok) ikke helt enig. Jeg synes neger er et helt kurant ord. Jeg ser på det som et relativt nøytralt ord her i Norge, og bruker det selv om afrikanere som jeg ikke helt greier og plassere geografisk (da gjerne fra midt-afrika og sørover). Vi må ikke bli alt for politisk korrekte heller, det er ganske langt fra og kalle en afrikaner for "neger" til og si "svarting". Neger er et ladet ord i USA, men der har de en _litt_ annen historie enn oss for å si det mildt.

Tuller du, eller?

Gammel 08-05-08, 07:36   #13
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 639
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tenker ikke automatisk rasisme når jeg hører ord som "svarting", "neger", "pakkis", etc. Jeg vet det er mange som bruker de ordene, uten at det er negativt ladet på noen måte.

Jeg tror du tar feil. Jeg tror ikke det mulig å bruke ordene svarting og pakkis uten at de er negativt ladet selv om personen som gjør det ikke mener at det er det. Da sitter det noe i grunnholdningen til personen som er feil.

Jeg ser på det som et relativt nøytralt ord her i Norge, og bruker det selv om afrikanere som jeg ikke helt greier og plassere geografisk (da gjerne fra midt-afrika og sørover). Vi må ikke bli alt for politisk korrekte heller, det er ganske langt fra og kalle en afrikaner for "neger" til og si "svarting". Neger er et ladet ord i USA, men der har de en _litt_ annen historie enn oss for å si det mildt.

Dette syns jeg er tullete. Så lenge afrikanere selv har bedt om å få slippe å bli kalt neger syns jeg man virkelig kan la være.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-05-08, 13:53   #14
Carrera
Må man ha en tittel?

Carrera sin avatar

Hvor: Trondheim
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Jeg tror du tar feil. Jeg tror ikke det mulig å bruke ordene svarting og pakkis uten at de er negativt ladet selv om personen som gjør det ikke mener at det er det. Da sitter det noe i grunnholdningen til personen som er feil.

Jo, jeg er enig i det. Det har nok vært mye mer brukt som skjellsord her i landet, enn feks ordet neger har vært.

Men uansett så tenker jeg vel ikke automatisk rasime ut fra en enkelt uttalselse. Vi sier ubetenksomme ting, og det trenger ikke bety at det ligger så veldig mye bak.

Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-05-08, 08:42   #15
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Neger er et ladet ord i Norge. Som glitterchick sier, ber afrikanere i Norge om at det ikke skal brukes. Da er det ikke opp til deg eller meg å avgjøre om det er et kurant eller nøytralt ord.

noen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-05-08, 08:26   #16
Line*
Expired

Standard

Juste: Jeg hadde nok ikke reagert i akkurat den situasjonen i det hele tatt.
Jeg hadde nok ikke syntes at det var en "god" anledning til å bekjempe rasisme i den situasjonen som ble beskrevet.

Og jeg må si meg sterkt uenig med deg når det gjelder ordet neger.

Gammel 08-05-08, 11:10   #17
Line*
Expired

Standard

Det forekommer en smule merkelig å stå på barrikadene å bekjempe rasisme, for så å si at det er helt greit å bruke skjellsord som faktisk går på rase.

Gammel 08-05-08, 11:24   #18
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Hvor: 25 min fra Oslo.
Blogginnlegg: 4
bønna er populærbønna er populærbønna er populærbønna er populær
Standard

kort innlegg før lunsj;

Jeg synes svarting og pakkis er helt klart nedlatende, og stiller i klasse med nigger.
Men "neger" er også beskrivende; for en person med negroide trekk, f.eks. brede lepper, annen ansiktssform enn mer araberliknende afrikanere.
Jeg har selvfølgelig også registrert at dette ikke bør brukes, pga som nevnt ovenfor her.

bønna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-05-08, 11:30   #19
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 639
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av bønna, her.

Men "neger" er også beskrivende; for en person med negroide trekk, f.eks. brede lepper, annen ansiktssform enn mer araberliknende afrikanere.

Det finnes temmelig mange variasjoner av "negre", og langt fra alle ser ut som du beskriver. Er det ikke da veldig greit å heller si afrikaner og nordafrikaner?

Dessuten er det påfallende hvor viktig det plutselig er å beskrive hvordan noen ser ut når det er en med mørk hudfarge, selv når hudfargen ikke har noe å si for resten av historien.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-05-08, 13:39   #20
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av bønna, her.

kort innlegg før lunsj;

Jeg synes svarting og pakkis er helt klart nedlatende, og stiller i klasse med nigger.
Jeg har selvfølgelig også registrert at dette ikke bør brukes, pga som nevnt ovenfor her.

Vel, neger har for den yngre generasjon en veldig negativ klang. Min datter, brun i huden, blir lei seg når noen kaller henne neger. Fordi det er helt tydelig at de som kaller henne det, sier det for å såre. Det blir brukt på samme måte som "svarting" og "nigger". Det er rett og slett et fy-ord.

Vi hadde en samtale om det senest i går, hvor hun var veldig lei seg fordi en gutt i klassen stadig kalte henne neger. Det er veldig vanskelig å få henne til å la være å bry seg....

Nå skal det være sagt at min datter ikke er i nærheten å ha negroide trekk, om en ser bort fra gyllenbrun farge . Så man bruker altså ordet som skjellsord for å rakke ned på mennesker med mørkere hudfarge enn en hvit nordmann....

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:00.