Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Gode grove vafler?

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-04-08, 10:39   #1
Isolde
Øyboer

Isolde sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Gode grove vafler?

Tenke jeg skulle lage vaffler sammen med dagbarnet i dag (2 1/2 år) som både hun og klumpen på 10 måneder kan spise med god samvittighet.

Meltypene jeg har i hus er:
Hvetemel
steinmalt spelt
siktet spelt
grov sammalt rug
og fibra hvetemel

Synes alltid at grove vaffler blir så kornete.

Hva skal jeg gjøre?

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-04-08, 10:40   #2
Pingis
Kald på føttene

Pingis sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Blogginnlegg: 121
Pingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Gode grove vaffler?

Du har ikke havregryn, da? Jeg lager vafler med halvparten hvetemel og halvparten havregryn, det er skikkelig godt.

Pingis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-04-08, 10:43   #3
Isolde
Øyboer

Isolde sin avatar

Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Har både havregryn og havremel, glemte det.

Gammel 28-04-08, 10:44   #4
Stellebord
Bør lage seg en tittel selv

Stellebord sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Stellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Vi bruker denne:

4 dl. små havregryn
3 dl kefir
3 dl melk
2 egg
3 ss smeltet smør
1 ss sukker (droppes som regel)
2 ss mel (vi bruker spelt)
1/2 ts salt
1/2 ts bakepulver

La svelle minst en time, gjerne lenger. Dette blir veldig, veldig gode vafler.

Stellebord er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-04-08, 10:45   #5
Pingis
Kald på føttene

Pingis sin avatar

Pingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de fleste
Standard

Da foreslår jeg halvparten havregryn og halvparten hvetemel. Den må svelle ei lita stund, sånn at havregrynene blir myke.

Gammel 28-04-08, 10:46   #6
Isolde
Øyboer

Isolde sin avatar

Standard

Har ikke Kefir er 5km til nermeste butikk, men jeg har rømme. Svelling er vel ganske lur. Da blir de nok ikke så tørre.

Vurderer hvetemel og havregryn og litt havremel og rømme.

Nei fanken, har ikke melk Da får vi utsette det til i morgen så jeg kan handle når mannen kommer hjem fra jobb.

Gammel 28-04-08, 10:49   #7
Stikka
...

Stikka sin avatar

Stikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Rive gulrot og ha oppi er også veldig godt. Sammen med havregryn blir det det gode, mettende vafler. Du merker ikke gulroten i vaffelen.

Gammel 28-04-08, 10:53   #8
Isolde
Øyboer

Isolde sin avatar

Standard

Kanskje jeg kan bruke vaffelmix og så rømme, litt vann og havregryn? Sånn at det blir halvt om halvt med ferdig fine vaffler og havregryn?

*har veldig lyst på vaffler*

Gammel 28-04-08, 10:57   #9
Pingis
Kald på føttene

Pingis sin avatar

Standard

Det kan sikkert funke fint. Jeg bruker litt vann i vafler til vanlig også.

Gammel 28-04-08, 11:02   #10
Isolde
Øyboer

Isolde sin avatar

Standard

Da har vi prøvd ut det og røra står til svelling. Lar den stå til 12 jeg.

Tok 8dl vaffelmiks som skal være 6dl vann til, med 1 boks (sånn 4pak) med rømme og 3dl ekstra vann.

Hvor mye havregryn vet jeg ikke, lurer på om jeg må åpne en pakke til for jeg bare tømte oppi resten.

Gammel 28-04-08, 12:33   #11
Isolde
Øyboer

Isolde sin avatar

Standard

Dette var suksess! Nå sitter 2 fornøyde unger og spiser her. Var ganske fornøyd jeg og! Kan ikke sammenlignes med grove vaffler jeg har laget før.

Så havregryn er tingen!

Gammel 28-04-08, 12:35   #12
Ole Brumm
er her

Ole Brumm sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 222
Ole Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de fleste
Standard

Nå fikk jeg lyst på vafler.

Gammel 28-04-08, 14:45   #13
Millis
Multividunder

Millis sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Millis er litt kulMillis er litt kul
Standard

Skulle si havregryn Så bra de ble gode

Gammel 28-04-08, 14:58   #14
Sol
Skinner

Sol sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Sol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg lager pannekaker med bare Fibra, burde funke til vafler også.
Sånn til neste gang.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:00.