Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

"Kresne" unger og usunn mat

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 02-02-08, 19:36   #181
DM
Live and let live

DM sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Kresne" unger og usunn mat

Opprinnelig lagt inn av Bokormen, her.

Han kunne brekke seg om noen smurte på en skive, tok kniven med smuler på ned i smøret, og smurte "smulesmør" på hans skive.

Er det uvanlig altså?

Gammel 02-02-08, 19:37   #182
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Desembermamma, her.

Er det uvanlig altså?

Det er jo motbydelig, da. Jeg vil ikke heller ha smulesmør på brødskiva.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-08, 19:39   #183
DM
Live and let live

DM sin avatar

DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maximillia, her.

Godt å høre. (Det samme med "smørsmuler" i syltetøyet. )

Gammel 02-02-08, 19:42   #184
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Æsj, ja det er jo enda verre.

Gammel 02-02-08, 19:42   #185
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Standard

Jeg vil ikke ha andres gamle brødsmuler eller påleggsrester i maten min, selvfølgelig.

Gammel 02-02-08, 19:43   #186
turi
representert

Medlem siden: Oct 2006
turi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

[quote=Desembermamma;810900 (Det samme med "smørsmuler" i syltetøyet. )[/quote]

det er ekkelt!!

Gammel 02-02-08, 19:46   #187
DM
Live and let live

DM sin avatar

Standard

Jeg vil ikke ha andres gamle brødsmuler eller påleggsrester i maten min, selvfølgelig.

Nettopp.
Man har egen skje til syltetøyet, den plukker man opp syltetøyet med, og legger det på skiven uten å være borti, og så smører man syltetøyet utover med sin egen smørekniv.

Smørkniven tar man ikke mer smør enn man spiser på kniven, og smører på skiven og skraper av kniven på skivekanten slik at den er ren og klar til å brukes igjen. Man skraper ikke overskuds-smulesmør tilbake i smørpakken.

Gammel 02-02-08, 21:37   #188
Bokormen
Absolute Beginner

Bokormen sin avatar

Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Er det uvanlig altså?

Neida, det er jo ikke noe delikat akkurat, det var bare et eksempel på små ting som kunne ødelegge den bittelille matlysten han hadde.

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-08, 21:39   #189
Bokormen
Absolute Beginner

Bokormen sin avatar

Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Re: Sv: "Kresne" unger og usunn mat

Opprinnelig lagt inn av Aminta, her.

Bokormen; prematur eller?

Nei. Men jeg har faktisk en kompis som ble født i uke 30 eller noe, og han var litt lik på noen områder. Er det vanlig for premature?

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-08, 21:47   #190
kie
weird

kie sin avatar

kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Jeg synes det er synd dersom det skal være helt tabu å komme med råd bare fordi noen flinke mennesker tar det ille opp (uten grunn).

Jeg kan ikke uttale meg på andres vegne, så jeg tar et eksempel fra eget liv.

Jeg fikk jo en del "gode råd" i årene før sønnen fikk en diagnose. Ikke om matvegring, men om andre ting.

Det var i grunnen ikke de gode rådene som plaget meg. Det var holdningen og den konstante undervurderingen jeg følte at jeg ble møtt med. Antagelser om at jeg var mindre oppegående enn det jeg var fordi problemet vedvarte.

Og rådene ble gjerne presentert både en og to og tretten ganger fra de samme. Det å ikke bli trodd når man takket for rådet og sa at man virkelig hadde prøvd, var heller ikke en grei følelse.

Gode råd fra folk som ønsket oss og barna vel satte jeg pris på. Selv når de allerede var utprøvd. Det er fordomsfull tankegang om at man ikke engang evnet å ta til deg de rådene etc. som var problemet.

You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
kie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-08, 21:51   #191
kie
weird

kie sin avatar

kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Det er sant, men på slike sårbare tema er det også lett å ta alt i verste mening selv om det ikke er ment sånn. Den der "kaller du meg dårlig mor?" er jo velkjent og jeg kjenner at det er lett å havne der hvis det er tema jeg er sårbar i forhold til.

Hvis du 10 ganger på rad får samme rådet fra samme person som ser ut til å ikke tro deg når du sier at du har prøvd, så vil man kanskje ha grunn til lure på om vedkommende tror du er dum eller en dårlig mor?

"Hadde du fulgt rådet, så hadde problemet vært løst. Altså har du ikke prøvd" ser ut til å være logikken.

You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
kie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-08, 22:01   #192
daffy
Bør lage seg en tittel selv

daffy sin avatar

Blogginnlegg: 17
daffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de fleste
Standard

Signerer Kie og Glitterchick.

Det er kjempefint at kunnskapsrike mennesker deler av sin erfaring og kommer med gode råd, men det må gjøres med fintfølelse og forsiktighet, spesielt hvis rådene ikke er spurt etter.

For min del hadde jeg en særs trøblete ammehistorie med første barnet. Jeg hadde lest Nylander fra perm til perm, konsulterte ammepoliklinikk, ammehjelpen, 10 ulike helsesøstre (nei, overdriver ikke) diverse småbarnsfora etc, så problemene skyldtes definitivt ikke mangel på kunnskap. Jeg ble derfor etterhvert ganske irritabel når folk jeg var i kontakt med uspurt ramset opp det ene "gode" rådet etter det andre. Helt innlysende ting som "har du prøvd å legge til litt oftere" for eksempel. Eh, ja! Men det var slett ikke alltid jeg kjente for å utbrodere hvorfor vi måtte bruke flaske innimellom, ei heller kjente jeg at jeg hadde en slags forklaringsplikt for folk på nabobordet på cafe på dette.

daffy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-08, 22:05   #193
Ariel
Queen of intentions...

Ariel sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Oschlo
Ariel er populærAriel er populærAriel er populærAriel er populærAriel er populær
Standard

Har en sånn venninne selv, men det er lite jeg kan gjøre annet enn å tenke mitt. Eplejuice til alle måltider så de får i seg noe næring i løpet av dagen? Ny , og ønsket, mat rett etter urørt middag? Det hadde ikke skjedd hos meg, men det er nå hennes valg.

Ariel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-08, 23:20   #194
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kan være med på at det er ekkelt (så fremt det er snakk om fremmedes brødsmuler), men det er vel stor forskjell mellom det å mene noe er ekkelt og å brekke seg av synet? Du brukte riktignok ordet "motbydelig", men dog.

Når det er sagt er eldstemannen min ekspert i å etterlate brødsmuler i smøret, så når det er min tur å bruke smøret, "rensker" jeg kantene med kniven til bruk på egen brødskive.

Gammel 02-02-08, 23:49   #195
kris
kross

kris sin avatar

Hvor: Bergen
kris imponerer mange og er sikkert smartkris imponerer mange og er sikkert smartkris imponerer mange og er sikkert smartkris imponerer mange og er sikkert smartkris imponerer mange og er sikkert smartkris imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg skjønner ikke helt dette med hvorfor det er så "motbydelig" med brødsmuler i smøret, jeg. Det er jo bare smuler rett fra brødskiven - som kommer tilbake på brødskiven igjen? Og smøret i syltetøyet skal jo på skiven med smør? Det er jo ingen som har hatt dette i munnen eller noe, så det har vært i kontakt med spytt og dermed bakterier?

(Jeg rensker ut sånt selv, men det er bare for at det skal se litt mer "ryddig" ut, egentlig. Og jeg tar det på skiven, jeg kaster det ikke.)

kris er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-02-08, 00:09   #196
LilleRosin
Muligens verdt å vente på

LilleRosin sin avatar

Blogginnlegg: 7
LilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg ønsker selvsagt et sunt og variert kosthold for ungene mine. Nå er ikke de av de mest kresne, men en del glir vanskelig ned. Jeg stresser ikke med det, og tenker som Kirsebær at det glir over. De får tilbudet, de får ikke spesialmat, og de får ikke mer mat før neste måltid (bortsett fra frukt som alltid er tilgjengelig).

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Bare sånn av ren nysgjerrighet, hvordan får man barn som ABSOLUTT ikke vil smake, til å smake?

Opprinnelig lagt inn av Azi, her.

Det skal smakes. Enkelt og greit.

Enkelt og greit.
Jeg ber mine pent om å smake. Av og til prøver jeg med litt triksing og ordning. En ert er en fjert, lapskaus er apehjerne, rømmesaus er gjørme. Her kommer toget inn i tunellen, en for pappa og en for mamma.
Men av og til fortsetter de å nekte, og da lar jeg det ligge. Og av og til gidder ikke jeg.

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Jeg regner med at skjæbnen vil innhente meg og at jeg om 7 måneder kan forvente et barn som ikke sover, nekter å ta puppen, er superkresen og urolig. Og så kan jeg ha det så godt.

Når du putter smokken med sukkervann i munnen på skrikerungen, ja da fniser hele FP.

Gammel 03-02-08, 00:16   #197
DM
Live and let live

DM sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av kris, her.

Jeg skjønner ikke helt dette med hvorfor det er så "motbydelig" med brødsmuler i smøret, jeg. Det er jo bare smuler rett fra brødskiven - som kommer tilbake på brødskiven igjen? Og smøret i syltetøyet skal jo på skiven med smør? Det er jo ingen som har hatt dette i munnen eller noe, så det har vært i kontakt med spytt og dermed bakterier?

(Jeg rensker ut sånt selv, men det er bare for at det skal se litt mer "ryddig" ut, egentlig. Og jeg tar det på skiven, jeg kaster det ikke.)

Det kommer jo litt an på hvem sine smuler det er også da. Det er lettere å takle mannens smuler enn svigerfar sine feks.

Pluss, jeg brekker meg av smør, så er det smørbiter i syltetøyet, så mister jeg helt apetitten. Det finnes ingen god grunn for å ha smør i syltetøyskålen.

Gammel 03-02-08, 00:28   #198
Sokk
trøtt

Sokk sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 12
Sokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt likt
Standard

Pluss, jeg brekker meg av smør, så er det smørbiter i syltetøyet, så mister jeg helt apetitten. Det finnes ingen god grunn for å ha smør i syltetøyskålen.

Denne tråden burde omdøpes til "kresne voksne" i overskriften, altså!

Sokk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-02-08, 07:30   #199
DM
Live and let live

DM sin avatar

Standard

Alle har vi våre særheter. Så det så. Kom igjen Sokk, fortell meg dine.

Gammel 03-02-08, 09:48   #200
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av kris, her.

Jeg også. Jeg synes smøret ikke ser særlig innbydende ut med masse brødsmuler rundt kanten, men bryr meg ikke hvis det er mannen eller ungenes rester.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:12.