|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#81 |
Ustabil
|
![]() Sv: "Kresne" unger og usunn mat
Og det samtidig med at måltidet skal være hygge, kos og slett ikke tvang? |
![]() |
![]() |
![]() |
#82 |
Kjernesnill
|
Jeg vet at det finnes foreldre som serverer svært ensidig mat til barna sine, for eksempel pølser. Jeg kjenner to foreldrepar som har hatt langvarige problemer med kresne barn, og jeg har forstått at det har vært en kjempejobb. Jeg vil ikke rakke ned på dem, men det slår meg at noen foreldre faktisk er uopplyste når det kommer til kosthold. De parene jeg kjenner er begge absolutt oppegående og sosiale, men de virker ikke spesielt godt opplyste på kost. Vi har snakket sammen om kost uten at jeg har forstått dem og deres valg noe særlig bedre for det.
![]() |
#83 |
Glamorøs
|
![]() Sv: "Kresne" unger og usunn matGode poeng, Kasia!
![]() |
#84 |
Ustabil
|
Hjertens enig. I sin helhet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#85 |
Superduperaktiv
Medlem siden: Jan 2008
![]() ![]() |
Men noen barn er småspiste og klarer seg fint på det. Dersom de vokser og trives er jo ikke småspiste barn et problem. Er man småspist fra naturen sin side så er vel variasjon i kosten enda viktigre. |
![]() |
![]() |
![]() |
#86 |
Epikur
|
![]() Sv: "Kresne" unger og usunn matJeg er enig med Kaprifol, Kasia og bina og synes Polyanna har et poeng når det gjelder at den eldre garde mener man 1) MÅ spise opp alt 2) MÅ spise mest brød og poteter og at å bare spise det andre er på en måte sløsete, uprotestantisk og vulgært og at 3) den hysteriske fattigdomsbaserte etterkrigstidsmiddagstradisjonen i Norge med at man skal spise opp alt, uansett og at alt annet er uoppdragent, utakknemlig og slemt har skapt mye vondt.
![]() |
#87 |
Shake it out!
|
![]() Sv: "Kresne" unger og usunn matJeg tror det er forskjell på kresne og kresne barn. Selv har jeg en som er veldig selektivt kresen, og vi lager ikke spesialmåltider til henne. Hun får det som blir servert, men får lov til å spise mindre. Hun får da ikke annen mat før neste måltid, så får hun heller bare være sulten den tiden. Hvis hun overhode ikke vil spise middag har det hendt at jeg sier at det er ok, og så serverer jeg middagen til henne til kvelds i stedet. Hun får ikke leve på brød og favorittmaten.
![]() |
#88 |
Borte
|
![]() Sv: "Kresne" unger og usunn matJeg var ekstremt kresen (og tynn) da jeg var liten, og jeg husker veldig godt at det føltes som et overgrep en gang jeg ble tvunget av en barnevakt til å spise lungemos. Jeg var kanskje 4-5 og jeg husker det enda. Hvis hun hadde vært moren min, så tror jeg barndommen min hadde vært traumatisk.
![]() |
#89 |
Ustabil
|
Og dette er problemets kjerne. Du syns det er rart. Skal jeg ta det med farget skrift? Du syns det er rart. |
![]() |
![]() |
![]() |
#90 |
frakoblet
|
![]() Sv: "Kresne" unger og usunn matEnig, Kasia. Mat skal ikke være tvang. Man er ikke flink om man spiser maten sin. Man skal ikke tvinges til å spise opp alt, da lærer man jo ikke å lytte til kroppens signaler. Man spiser til man er mett. Her i huset må de smake på alt, men de trenger ikke spise opp alt.
![]() |
#91 |
Glamorøs
|
Hvorfor er det så ille? Hvis kanskje alternativet er barn som slår seg fullstendig vrange, nekter å spise, hyler, får lavt blodsukker fordi de ikke har spist og går ennå mer i vranglås. Kanskje foreldrene ønsker å ha en hyggelig tid sammen med barnet og dem de besøker og bruker ikke akkurat den anledningen til å være prinsippfast?
![]() |
#92 |
frakoblet
|
Ja, det tenkte jeg også. Jeg syns faktisk det var ganske lurt å tone ned mat-issues når man er på besøk, og heller la barnet kose seg på linje med de andre.
![]() |
#93 |
Fortynnet
|
![]() Sv: "Kresne" unger og usunn matJeg syns egentlig ikke det virker som å tone ned mat-issues å ta med egen mat til barna når man skal på besøk. Da skulle jeg hatt et barn med veldig store spiseproblemer, før jeg gikk til sånne skritt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#94 |
|
![]() Sv: "Kresne" unger og usunn matJeg tror det er noe man kan gjøre for å sikre seg at barnet slipper stress i forbindelse med matsituasjoner, og at man skal kunne kose seg sammen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#95 |
Pauset
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: "Kresne" unger og usunn matSitter og mimrer jeg nå, over en jente jeg kjente når jeg var ca 20. Stedatteren til min storesøster. Hun var ca 6-7 år og spiste kun to ting. Stekt/ grillet grillpølse og loff med nugatti. |
![]() |
![]() |
![]() |
#96 |
anglofil
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Signerer. Herregud, snakk om å lage en "issue" ut av mat ja .... |
![]() |
![]() |
![]() |
#97 |
Glamorøs
|
![]() Sv: "Kresne" unger og usunn matForresten så var det først når Glitterbarnet fyllte tre at det virkelig satte inn. Før det var han mye mer villig til å prøve ny mat.
![]() |
#98 |
Superduperaktiv
Medlem siden: Jan 2008
![]() ![]() |
![]() Sv: "Kresne" unger og usunn matMine barn har tydelig blitt mer farget av andre barn i både skole og barnehage når det gjelder mat. Liker ikke Per så liker ikke Pål, desto større grunn til å skulle smake mener jeg. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|