Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Økologisk og diettmat

Lavkarbo - hva har du spist i dag? Del 2

Økologisk og diettmat Forum for diskusjoner om og deling av oppskrifter på diettmat og økologisk mat.

Lukket tråd

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-01-11, 18:08   #601
cora
både her og der

cora sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 32
cora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Lavkarbo - hva har du spist i dag? Del 2

Frokost: omelett
Mellommåltid: et eple
Lunsj: tunfisksalat
Mellomåltid: babygulrøtter
Middag: kjøtt + grønnsaksmos
Kvelds?

Gammel 10-01-11, 21:57   #602
Blåbær
Tankefull

Blåbær sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 59
Blåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de fleste
Standard

Frokost: svart kaffe, en ostebit og løpe ut døren
Brunsj/lunsj: to kokte egg, en kotelett, noen biter ost rullet i paprika og te
Mellom: to hjertesalatbladet med skinke, kremost og agurk
Middag: blomkål/brokkolisuppe med bacon og ostechips
Kvelds: noen salte mandler og en rad sukkerfri sjokolade

Gammel 10-01-11, 22:46   #603
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Frokost: Havregrøt med cc
Lunsj: Low Carb brød m/reker og majones
Middag: Kjøttrull med pesto- og mozarellafyll, kokt blomkål og salat
Kvelds: Kesam + kesam vanilje m/ hjemmelaget müsli + eplebiter

Gammel 11-01-11, 21:17   #604
Fløyel
~~~~~~~

Fløyel sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Uke 1 - Tirsdag

Idag har vært en av de dagene jeg sliter veldig med mht min jobb. 14 timer på farten, hvorav 44 mil på veien, 3 klesskift, møter, forhandlinger og avsluttet med kurs. Og innimellom skal man da spise.

Frokost: Omelett av 3 egg med ost og skinke
Lunsj: 2 egg i hånden, 4 skiver gulost innrullet i 2 skiver skinke
Mellom: Nutrilett Dark Premium
Middag: 1 baconpølse i papir fra Shell
Kveldsmat: ungene fikk servert risengrynsgrøt, mor spiste restene - da uten sukker (inneholder kun 15,5 g karb - så det ble ikke så gæli)

I morgen er det en ny dag med nye muligheter

Gammel 11-01-11, 21:21   #605
Blåbær
Tankefull

Blåbær sin avatar

Blåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de fleste
Standard

Frokost: to kokte egg og en kaffe latte
Lunsj: to steikte osteskiver med skinke/tomat, en kotelett i biter og 3 hjertesalatblader med kremost
Mellom: en bar
Middag: lavkarbospagetti og kremet laksegryte med spinat og dill
Kvelds: går å venter på knekkebrødene i ovnen

Nå går jeg tre litt tøffe dager i mote. Laaange dager på høyskolen.

Gammel 11-01-11, 21:29   #606
Fløyel
~~~~~~~

Fløyel sin avatar

Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Dere som drikker Kaffe latte.. Hva slags melk har dere i denne?
Jeg drikker nemlig ingen form for melk, siden dette inneholder mye karb.

Gammel 11-01-11, 21:50   #607
Blåbær
Tankefull

Blåbær sin avatar

Standard

Kaller det kaffe latte, men er kaffe med en sukett, bittelitt kanel og litt fløte.

Gammel 11-01-11, 21:52   #608
Fløyel
~~~~~~~

Fløyel sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Blåbær, her.

Kaller det kaffe latte, men er kaffe med en sukett, bittelitt kanel og litt fløte.

Nuvel

Gammel 11-01-11, 22:28   #609
Anda
Smugleser

Anda sin avatar

Blogginnlegg: 411
Anda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de fleste
Standard

Er virkelig melk "fullt av karbohydrater? TineEkstralett har 4,6 gr per 100 gr, og H-melk har 28 i GI.

Anda er ikke aktiv  
Gammel 11-01-11, 22:37   #610
Fløyel
~~~~~~~

Fløyel sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Anda, her.

Er virkelig melk "fullt av karbohydrater? TineEkstralett har 4,6 gr per 100 gr, og H-melk har 28 i GI.

Melk er "bannlyst" i den lavkarbo-formen jeg følger - som er Spis Deg Slank av Thor Fosseid. Hvordan dette er i andre former kjenner jeg ikke til.

Gammel 11-01-11, 22:58   #611
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fløyel, her.

Melk er "bannlyst" i den lavkarbo-formen jeg følger - som er Spis Deg Slank av Thor Fosseid. Hvordan dette er i andre former kjenner jeg ikke til.

På ketogen diett er melk bannlyst ja. Det er ganske logisk, siden man skal innta rundt 10-40 kh om dagen, og et enslig glass melk inneholder rundt 10 kh.

Spiser man moderat lavkarbo kan man nok tillate seg litt melk, men ikke av typen flere glass om dagen. Det er nok lurt å bruke fløte der hvor det passer, og heller tynne mer ut, eller redusere forbruket. Før jeg begynte med lavkarbo brukte jeg minst 50% melk i grøten. Når jeg lever moderat lavkarbo a la Fedon bruker jeg kanskje 20% (en halv desiliter eller deromkring), og da er det alt av ren melk jeg får i meg i løpet av en dag.

Gammel 11-01-11, 23:07   #612
Fløyel
~~~~~~~

Fløyel sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

På ketogen diett er melk bannlyst ja. Det er ganske logisk, siden man skal innta rundt 10-40 kh om dagen, og et enslig glass melk inneholder rundt 10 kh.

Spiser man moderat lavkarbo kan man nok tillate seg litt melk, men ikke av typen flere glass om dagen. Det er nok lurt å bruke fløte der hvor det passer, og heller tynne mer ut, eller redusere forbruket. Før jeg begynte med lavkarbo brukte jeg minst 50% melk i grøten. Når jeg lever moderat lavkarbo a la Fedon bruker jeg kanskje 20% (en halv desiliter eller deromkring), og da er det alt av ren melk jeg får i meg i løpet av en dag.

Jeg har byttet ut melk i kaffen med fløte ja. Mye bedre også Og det er den "melken" jeg får i meg om dagen. Men nå tror jeg jammen jeg skal prøve kaffe latte alà Blåbær

Gammel 12-01-11, 07:20   #613
Blåbær
Tankefull

Blåbær sin avatar

Standard

Du kan fint skumme fløten litt for å få mer kaffe latte feel.

Gammel 12-01-11, 11:34   #614
Fløyel
~~~~~~~

Fløyel sin avatar

Standard

Uke 1 - dag 3

Frokost: Omelett av 3 egg m/ost og skinke, 1 tomat, 1 glass sukkerfri saft.
Lunsj: Salat
Mellom: Premium Dark
Middag: Smørdampede brekkbønner, mini gulrøtter, mini mais og hjemmelagde karbonader
Kveldsmat: eggerøre av 2 egg

Sist redigert av Fløyel : 12-01-11 kl 21:12.
Fløyel er ikke aktiv  
Gammel 12-01-11, 18:54   #615
cora
både her og der

cora sin avatar

Blogginnlegg: 32
cora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Frokost: omelett av to egg
Lunsj: Salat med tomat, paprika, hardkokte egg, revet gulrot, agurk
Middag: laks og grønnsaker
Kvelds: ?

Gammel 12-01-11, 20:04   #616
Booooooo
Nybegynner

Medlem siden: Jan 2011
Booooooo har et hav av muligheter foran seg
Standard

Frokost; shake
Lunsj: avokado
Middag: laks og masse gode grønnsaker

Booooooo er ikke aktiv  
Gammel 12-01-11, 20:29   #617
Blåbær
Tankefull

Blåbær sin avatar

Standard

Frokost: "kaffe latte" og ett knekkebrød med ost og smør
Brunsj: en skyr
Lunsj: salat med ost og tunfisk (fra salatbar på skolen)
Mellom: en atkinson-bar og noen nøtter
Sein middag: gryte med kjøttdeig, bacon, sopp, tomatpure, kremost og salat til (tøm frysen prosjekt nesten ferdig)

Drikke: 3 kopper kaffe, en pepsi max, 5 dl utblanda fun light og 2 liter vann. Drikker mye på skolen.

Gammel 12-01-11, 21:24   #618
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Interessant det dere skriver om melk. Jeg forsøker å holde meg på lavkarbo a la Fedon. Jeg fikk inntrykk av at det da var greit å ta seg en kaffe latte med lettmelk. Det blir ca 1,5 dl i kaffen og 0,5 i grøten. Mer melk enn det blir det ikke på en dag.

Og ... jeg synes mange av dere spiser så fryktelig lite. Blir man mindre sulten når man har holdt på med lavkarbo en stund eller spiser dere bare generelt lite mat?

Min diett i dag:
Frokost: havregrøt på store havregryn og en kaffe latte.
Mellommåltid: et fiberrik knekkebrød
Lunsj: litt oksegryte samt en grønn salat med tomat, kalkunpålegg og to posjerte egg
Mellommåltid: en kaffe latte (den dukket bare plutselig opp på jobb)
Middag: omelett med skinke, brokkoli og ost med litt ketsjup
Kveldsmat: skyr med en liten neve nøtter

Er dette fryktelig mye mat? Jeg føler meg slett ikke stappmett når jeg har spist og jeg blir skrekkelig sulten før neste måltid.

Gammel 13-01-11, 07:40   #619
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Anda, her.

Man drikker vel i hvert fall et par desiliter per glass, og da er man oppe i nesten 10 karber for ett glass. Det er over halve dagsbehovet for en på ketolyse, feks, og da får personen ikke brukt karbene på de viktige tingene - grønnsaker. Så ja, melk bør unngås på mange lavkarbodietter, men tenker man kun GI eller spiser moderat lavkarbo er det jo greit, så lenge man har kontrollen.

Gammel 13-01-11, 07:42   #620
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

jeg synes mange av dere spiser så fryktelig lite. Blir man mindre sulten når man har holdt på med lavkarbo en stund eller spiser dere bare generelt lite mat?

Min diett i dag:
Frokost: havregrøt på store havregryn og en kaffe latte.
Mellommåltid: et fiberrik knekkebrød
Lunsj: litt oksegryte samt en grønn salat med tomat, kalkunpålegg og to posjerte egg
Mellommåltid: en kaffe latte (den dukket bare plutselig opp på jobb)
Middag: omelett med skinke, brokkoli og ost med litt ketsjup
Kveldsmat: skyr med en liten neve nøtter

Er dette fryktelig mye mat? Jeg føler meg slett ikke stappmett når jeg har spist og jeg blir skrekkelig sulten før neste måltid.

Jeg synes også mange spiser lite. Jeg spiser omtrent de mengdene (jeg vet jo ikke porsjonsstørrelsene dine da) du spiser, og jeg er vektoperert. Så jeg synes i grunnen ikke du spiser mye, du heller. Men man BLIR mindre sulten på lavkarbo, etter de første ukene. I ketose spiser mange knapt, mannen min er aldri, aldri sulten og må presse i seg mat mange ganger.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:33.