|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
Superaktiv
Medlem siden: Aug 2010
![]() ![]() ![]() |
![]() "Cubus-barn"Skremmende aktuell artikkel i dagens VG om kjøpepress blant barn helt ned i barnehagealder. Blir tydeligvis et hyppigere og hyppigere fenomen i takt med at folk får bedre råd. Sitat 5-åringen som sa til barnehageansatt: "Går du med Cubusklær? Visste du ikke at det var fattigmannsbutikk?" |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Panzerekstremfeminist
|
![]() Sv: "Cubus-barn"Jeg bor i en "rikmannsghetto" og har en fjerdeklassing og det er ikke slikt merkepress her, ihvertfall. Heldigvis. Også tenker jeg at hvis et barnehagebarn hevder at Cubus er et fattigmannsmerke, så må da barnet ha det fra foreldrene?
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: "Cubus-barn"Helt off topic, men hva er dette med Cubus egentlig? Har hørt nedrakking i alle år. Cubus er jo dyrere enn h&m? |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
intro
|
![]() Sv: "Cubus-barn"
Nja, det er vel omtrent samme ulla. Men en del av Cubus-klærne har et billigere preg enn HM, synes jeg, i alle fall voksenklærne. (Ikke at jeg bryr meg, selvfølgelig - jeg handler gladelig billig, og spesielt til barna.) Jeg har ikke lest artikkelen, men det som står i hovedinnlegget høres helt, helt fremmed ut. Det er fullstendig utenkelig for meg at min 5-åring skulle ha kunnet si eller oppleve noe tilsvarende.
![]() |
![]() |
#5 |
Er frisk!
|
![]() Sv: "Cubus-barn"Foreldrene har ansvaret. Det er faktisk bare å la være å bidra til dette latterlige kjøpepresset. Merker heldigvis ikke mye til det enda, men jeg er forberedt på diskusjoner senere.
![]() |
#6 |
Yes, we can!!
|
Næh. Jeg syns i grunnen folk skal få bruke penger på hva de vil. Men lære seg at det at man selv syns det er verdt pengene ikke gir en grunn til å rakke ned på hva andre velger. Forskjell.
![]() |
#7 |
Har diplom
Medlem siden: Jun 2010
![]() Sv: "Cubus-barn"Jeg har ikke opplevd noe sånt, jeg har vel egentlig regnet med at det er sånt som kommer på ungdomsskolen. Mine er 5 og 9, og har lite meninger om hvor klærne er kjøpt. Eldste elsker WOW, men det er også det eneste merket hun har snakket om, og det er jo ganske rimelig. Men hun klager ikke på klær fra verken Cubus eller H&M. Og Cubus er fattigmannsbutikk? |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Ventar stadig på vår
Medlem siden: Apr 2007
![]() Sv: "Cubus-barn"Har høyrt om dette før via ein bekjent som jobbar på Cubus. Men da var vinklinga foreldre som ikkje ville kle barna sine i Cubusklær.
![]() |
#9 |
Kontrollfrik
Hvor: Sammen med Richard
![]() Sv: "Cubus-barn"Skjønner fortsatt ikke hvorfor Cubus er verre enn h&m. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Ventar stadig på vår
Medlem siden: Apr 2007
Eg hugsar ein periode der Cubus hadde eit utruleg kjipt sortement og at det av den årsak var uaktuelt å kjøpe derfra, men dei har da komme seg betraktelig siste ti åra? Da tenker eg på ungdoms/voksenavdelinga ettersom eg ikkje hadde kjenskap til barneavdelinga på den tida.
![]() |
#11 |
Glamorøs
|
Det har virkelig ingenting å si. Jeg har bodd både på bygda og i byen, og selvtilliten i forhold til å ta egne valg var betydelig lavere på bygda. Der var man ute om man ikke hadde ball, levis og rosa boblejakke. I byen, hvor det var større forhold og dermed barn fra mange flere samfunnslag, var det ingen som ofret en tanke på merke eller utseende.
![]() |
#12 |
maler
|
Er de det da? Rent bortsett fra at passformen er ganske ulik? Mine barn går fint inn i HM-klær, mens cubusklær blir høyvannsbukser og 3/4 arm.
![]() |
#13 |
Enda en som trener
Medlem siden: Sep 2007
Jeg vet ikke hvordan det er nå, har hørt at det har bedret seg, men Cubus har vel lenge, ihvertfall så lenge jeg kan huske, hatt rykte på seg for å være kjedelig og kjerringaktig? |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Crazy Cat Lady
|
![]() Sv: "Cubus-barn"Jeg derimot bodde i en rikmannsghetto. Jeg var alenemor, student og leietaker i et boligområde bestående utelukkende av store eneboliger. Jenta mi gikk i 1. klasse da hun kom gråtende hjem og forklarte at noen hadde sagt til henne at vi var "sånne billig-folk". Hvor ungene har plukket opp slike holdninger, såpass unge kan man jo bare gjette seg til. Hilsen hun som kun hadde råd til Cubus-klær hvis de var på salg.
![]() |
![]() |
#17 |
Tja...
Medlem siden: Dec 2006
![]() Sv: "Cubus-barn"Vi bor på et snobbested og jeg ble litt "advart" mot dette når storebror begynte på skolen.
![]() |
#18 |
etterpåklokest
|
![]() Sv: "Cubus-barn"Aldri opplevd noe sånt med våre barn, og vi bor i et ganske assosiert nabolag. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ctrl+z
|
Hva slags mennesker er det du snakker med?
![]() |
#20 |
Bare sær
![]() Sv: "Cubus-barn"Jeg bor også i en rikmannsghetto, og har aldri merket noe sånt.
![]() |
|
|