|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Superaktiv
Medlem siden: Aug 2010
![]() ![]() ![]() |
![]() "Cubus-barn"Skremmende aktuell artikkel i dagens VG om kjøpepress blant barn helt ned i barnehagealder. Blir tydeligvis et hyppigere og hyppigere fenomen i takt med at folk får bedre råd. Sitat 5-åringen som sa til barnehageansatt: "Går du med Cubusklær? Visste du ikke at det var fattigmannsbutikk?" |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Panzerekstremfeminist
|
![]() Sv: "Cubus-barn"Jeg bor i en "rikmannsghetto" og har en fjerdeklassing og det er ikke slikt merkepress her, ihvertfall. Heldigvis. Også tenker jeg at hvis et barnehagebarn hevder at Cubus er et fattigmannsmerke, så må da barnet ha det fra foreldrene?
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Har diplom
Medlem siden: Jun 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: "Cubus-barn"Jeg har ikke opplevd noe sånt, jeg har vel egentlig regnet med at det er sånt som kommer på ungdomsskolen. Mine er 5 og 9, og har lite meninger om hvor klærne er kjøpt. Eldste elsker WOW, men det er også det eneste merket hun har snakket om, og det er jo ganske rimelig. Men hun klager ikke på klær fra verken Cubus eller H&M. Og Cubus er fattigmannsbutikk? |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Crazy Cat Lady
|
![]() Sv: "Cubus-barn"Jeg derimot bodde i en rikmannsghetto. Jeg var alenemor, student og leietaker i et boligområde bestående utelukkende av store eneboliger. Jenta mi gikk i 1. klasse da hun kom gråtende hjem og forklarte at noen hadde sagt til henne at vi var "sånne billig-folk". Hvor ungene har plukket opp slike holdninger, såpass unge kan man jo bare gjette seg til. Hilsen hun som kun hadde råd til Cubus-klær hvis de var på salg.
![]() |
![]() |
#6 |
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
![]() Sv: "Cubus-barn"Helt off topic, men hva er dette med Cubus egentlig? Har hørt nedrakking i alle år. Cubus er jo dyrere enn h&m? |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ctrl+z
|
![]() Sv: "Cubus-barn"
Hva slags mennesker er det du snakker med?
![]() |
#8 |
Bare sær
![]() Sv: "Cubus-barn"Jeg bor også i en rikmannsghetto, og har aldri merket noe sånt.
![]() |
#9 |
Tja...
Medlem siden: Dec 2006
![]() Sv: "Cubus-barn"Vi bor på et snobbested og jeg ble litt "advart" mot dette når storebror begynte på skolen.
![]() |
#10 |
Erfaren nok
|
![]() Sv: "Cubus-barn"Jeg har aldri hørt noen barn rundt meg bruke begrepet "fattigmannsklær" i det hele tatt. Jeg føler ikke det er noe kjøpepress enda. Snuppa arver en del klær, og synes det er superstas. Ellers går det mest i dongeritights fra HM.
![]() |
#11 |
intro
|
![]() Sv: "Cubus-barn"
Nja, det er vel omtrent samme ulla. Men en del av Cubus-klærne har et billigere preg enn HM, synes jeg, i alle fall voksenklærne. (Ikke at jeg bryr meg, selvfølgelig - jeg handler gladelig billig, og spesielt til barna.) Jeg har ikke lest artikkelen, men det som står i hovedinnlegget høres helt, helt fremmed ut. Det er fullstendig utenkelig for meg at min 5-åring skulle ha kunnet si eller oppleve noe tilsvarende.
![]() |
![]() |
#12 |
maler
|
![]() Sv: "Cubus-barn"Vi merker litt tendenser på toern. Vi bor hverken i et fattigmannsstrøk eller noen rikmannsghetto, det er så gjennomsnittsbefolkning at man nesten kan få litt mark noen ganger. Men toern er blitt veldig opptatt av klær og utseende. Ikke fordi det er så viktig for han, men han er livredd for å bli ertet og bli ledd av. Idag nekta han å gå med en jakke fra H&M. Jeg tror ikke det hadde noe med merket å gjøre, men den var litt for lang og han var helt sikker på at den ikke kom til å bli godtatt på skolen.
![]() |
#13 |
etterpåklokest
|
![]() Sv: "Cubus-barn"Aldri opplevd noe sånt med våre barn, og vi bor i et ganske assosiert nabolag. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Drømmer
|
![]() Sv: "Cubus-barn"Poden går siste året i barnehagen , vi har ikke merket sånt press. Har ike hørt ordet merkeklær heller. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Tøff i frakk
Medlem siden: Nov 2006
![]() Sv: "Cubus-barn"Jeg merket merkeklærpresset selv da jeg begynte på skolen i steinalderen, og jeg kan ikke se for meg at det skal ha blitt så mye bedre siden da. Nå bor vi ikke i en rikmannsghetto da, men det er en god mix av dyre og rimeligere boliger som hører til skolen jeg gikk på og som også ungene mine kommer til å gå på. Heldigvis er det ikke klespress i barnehagen (som er en studentbarnehage), jeg har hørt at det er mer av det i barnehagen som ligger nærmest der vi bor, ikke på merker, men på hvilke klær som er "kule", hva gutter kan gå med og hva jenter kan gå med.
![]() |
#16 |
Hekta
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
![]() Sv: "Cubus-barn"Vi bor i en normalt stor småby, og her er det endel snobbetendenser blant enkelte altså. I klassen til minstebror er det noen jenter som kun bruker merkeklær, og er opptatt av det, for å si det sånn. Det går i ilse jakobsen støvler, ugg sko, chillnorway klær fra innerst til ytterst, Parajumpers dunjakke osv. Og det til barn på 7 år, som vokser ut av en størrelse i løpet av en sesong. Særlig jentene er opptatt av dette, og kommenterer og står i. Disse foreldrene er faktisk ganske så medvirkende til å skape et merkepress veldig tidlig syns jeg. Nå tror jeg ikke at de fleste foreldre er med på å kjøpe så dyre klær og sko til sine barn så tidlig, men min erfaring er at disse foreldrene ihvertfall er med på å sette merkeklær på agendaen for barna alt for tidlig, og det ender ofte med at barna maser seg til dyre klær tidligere enn de ville gjort ellers.
![]() |
#17 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: "Cubus-barn"Vi bor i en rikmannsghetto med litt blandings, og opplever ikke dette. De par-tre fashion-interesserte jentene i jenta mi sin klasse driver med det ganske for seg selv, der de vurderer hverandres antrekk hver morgen, øver seg på å gå modellgange og hvahardu. De andre plukker det overhodet ikke opp, det jeg har merket.
![]() |
#18 |
Personlig pessimist
|
![]() Sv: "Cubus-barn"Vi bor i et strøk med dyre boliger. I podens klasse har jeg ikke lagt merke til noe "merkepress", men det synes at en del av jentene er over prinsessefasen, og mer "Hannah Montana". Men det handler mer om stil på klærne, enn merkene.
![]() |
![]() |
#19 |
Erfaren
![]() ![]() |
![]() Sv: "Cubus-barn"Vi bor vel i et helt normalt område, ikke fattig og ikke rike vil jeg tro. Jenta mi går i første klasse og jeg har ikke hørt noe snobberi her, men hun er jo opptatt av klær da. Her går det mye i H&M og Lindex, gjerne Cubus også. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Gjør så godt som jeg kan.
![]() Sv: "Cubus-barn"Hvis barnehagebarn kommenterer slik, så har de nok plukket opp slikt hjemme, tror jeg. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|