|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#22 |
nju nja njo
|
![]() Sv: "Cubus-barn"Jeg hørte dette på nyhetene i dag tidlig og tenkte at det må være unntaket heller enn regelen. De fleste er vel oppegående nok til ikke å plante slike holdninger og ord hos barna. Vi bor i en kulturell og etnisk miks på østkanten i Oslo og det eneste jeg har merket til at ungene i barnehagen bryr seg om klær er et par av jentene som kun vil gå i prinsessekjoler og hello kitty. |
![]() |
![]() |
![]() |
#23 |
ekstremt trøtt
|
![]() Sv: "Cubus-barn"Vi merker ikke stort til merkepress her. Jeg har barn i alder bhg til vgs. Det var en liten periode eldste nevnte at hun ønsker seg noen merkeklær, tror hun gikk i 7. klasse. Det gikk raskt over og hun gleder seg stort over kupp hun gjør på HM, Cubus, Bik bok osv. På vgs hun går på er det ungdom fra alle deler av byen.
![]() |
#24 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: "Cubus-barn"Altså, det vil jo alltid være noen som syns klær og merker og fashion og hvahardu er superspennende og gøy og verdt hver krone, og det må de jo bare gjøre. Grensen for min del går når folk ikke er supernøye med hvilke holdninger de lar ungene ha til andre som ikke har samme interesser, prioriteringer eller økonomi. (Det samme gjelder for øvrig foreldre som forer ungene med favorittfotball-lag. Det er ok å gi ungen et Liverpool-skjerf og ta dem med på kamp, men de får lære dem å ikke hoie "ÆÆÆÆ, heier du på Man.U.? Det er jo et skikkelig BÆSJELAG!" til de andre ungene for det. Det handler jo om folkeskikk mer enn om klær, syns jeg.)
![]() |
#25 |
Off the map.
|
![]() Sv: "Cubus-barn"Heldigvis ikke vært borti sånne kommentarer.
![]() |
#26 |
Borte
|
![]() Sv: "Cubus-barn"Jeg tror nesten det er sånt man må ta høyde for når man har barn over en viss alder. Klart det ikke er kult at noen klær har fattig-stempel, men det er jo strengt tatt verken nytt eller spesielt tidstypisk at folk hevder seg med rikdom og fine ting.
![]() |
#27 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: "Cubus-barn"En ting jeg tror vi foreldre ofte glemmer er hvor svart-hvitt unger tenker. Det er utrolig lett at "Her i huset digger vi Liverpool!" hjemme blir til "Man.U. er et bæsjelag!" ute, eller et "la oss gå på Tante Pose og se om de har noe fint. Jeg syns ofte Cubus-klærne ser litt kjipe og billige ut" blir til "Cubus er en skikkelig fattigbutikk!". "Dere skal sitte i beltestol fordi det er viktig for meg at dere sitter trygt og ikke skader dere om dere kræsjer" blir til "foreldrene dine bryr seg ikke om om du DØØR!".
![]() |
#28 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: "Cubus-barn"Kasia skrev mens jeg postet.
![]() |
#29 |
Aktiv
Medlem siden: Oct 2011
Hvor: Asker
![]() |
![]() Sv: "Cubus-barn"
Veldig enig med Polyanna her - det går på holdninger hos foreldrene, som dessverre barna arver. Som ex. en av gutta på svømmekurset som åpenlyst ler av de andre når de gjør noe "feil"... "jammen pappan min ler også"... - hvor strenge læreren sier med HØY stemme (så drittpappan også MÅ høre) at "her på kursene ler vi IKKE av hverandre, det er ikke hyggelig gjort"
![]() |
#30 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: "Cubus-barn"Det forundrer meg egentlig ikke at unger snapper opp sånne ting. Det er da f.eks ikke mange som legger ut bilder av klær de har kjøpt på Cubus i shoppingtråden for barn her inne, ikke som jeg har fått med meg iallfall. |
![]() |
![]() |
![]() |
#31 |
Pauset
|
![]() Sv: "Cubus-barn"Merker ikke noe til sånt her, og jeg tror dette stedet er relativt høyt på raten for hvor det er dyrest å bo i Oslo. Jeg er også alene med barnet og alt det der, men han har ikke noe mindre pene eller dyre klær enn de andre barna, det jeg kan se. |
![]() |
![]() |
![]() |
#32 |
Curlingkone
|
![]() Sv: "Cubus-barn"Syns ikke det er så rart jeg. Se bare hvor opptatt vi er av mote her inne. Det er klart barn blir påvirket av det, på måter vi kanskje ikke helt ser selv.
![]() |
#33 |
Men først, kaffe!
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: "Cubus-barn"Ikke noe tvil om at det brukes mye penger på klær og utstyr til barn i Norge i dag, men å dra inn en enkeltkommentar fra en femåring til en barnehageannsatt i artikkelen? Nesten så jeg må kjøpe VG. Nesten. |
![]() |
![]() |
![]() |
#34 |
Ferdiglada
Medlem siden: Sep 2006
![]() |
![]() |
#35 |
can-jur
|
![]() Sv: "Cubus-barn"Ok, nå kjenner jeg litt på at bøgda er et ganske fint sted å bo
![]() |
![]() |
#36 |
Pauset
|
De fleste barn i byen er også sånn altså. Det er mitt inntrykk i alle fall. Det er ikke snakk om merker her hvor vi bor, og det er i Oslo. |
![]() |
![]() |
![]() |
#37 |
Drømmer
|
Poden her vet ingenting om hvilke merke klærne hans har, tror aldri vi har sagt noe som helst om merkene på klærne å han bryr seg ikke. |
![]() |
![]() |
![]() |
#38 |
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
![]() Sv: "Cubus-barn"Vi bor også i et område der det er er mange kjøpesterke foreldre. Men har enda ikke opplevd (som jeg vet) kommentarer på klær. Det jeg ser av hva barna i klassen går i er helt vanlige klær, og "stilen" i 3.klasse f.eks. er ikke spesielt typisk hos noen. Vi prioriterer vinterdresser og vintersko, men ellers går det mye i både brukt, billig og arv og ebay. |
![]() |
![]() |
![]() |
#39 |
Tøff i frakk
Medlem siden: Nov 2006
![]() Sv: "Cubus-barn"Men er det virkelig et nytt fenomen, som det blir fremstilt som i hovedinnlegget (og VG-artikkelen?)? På klassebildet til en venninne på barneskolen var det 14 av elevene som hadde BALL-genser. 14 av noenogtjue. Det er mulig genserne ikke var dyre, men det er klart det var et avsindig merkepress som gjorde at så mange hadde dem. Er det det at merkepresset var så veldig mye tyngre her i byen enn andre steder i landet som gjør at ikke andre har eller har hatt lignende opplevelser? Eller tolker vi det veldig ulikt?
![]() |
#40 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: "Cubus-barn"Bor på Oslos beste østkant, og har/har hatt barn i barnehage/barneskole/ungdomsskole i bydelen, og har aldri opplevd noe merkepress her. Her er ungene vant til at folk går i sari, hijab, hjemmelaget, klær fra loppemarked, Fretex, billigkjeder og sikkert noe fra dyre butikker også. Mitt inntrykk er at både barn og ungdom her synes alt er greit. Herlig avslappet
![]() |
|
|