Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Chicken Makhanwalla

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 02-12-08, 18:25   #1
Salt
Salt in the rainbow

Salt sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 112
Salt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt av
Standard

Chicken Makhanwalla

Jeg har vært på indisk matkurs i dag, og lært å lage Chicken Makhanwalla (Butter Chicken)! Det var utrolig godt!

Chicken Makhanwalla

Tandoori-marinade:
6 ss solsikkeolje
290 ml naturell yoghurt (tykk)
4 store fedd hvitløk, knuste
5 cm fersk ingefær, revet
1 rød chilli, finhakket (valgfritt)
2 sitroner, kun saften
4 ts gurkemeie
4 ts malt spisskummen
4 ts malt koriander
1 ts malt kanel
2 ts paprikapulver
salt og pepper

Bland sammen krydderet, og ha det i de øvrige ingrediensene.
Mariner kyllingfilet i marinaden i 4-6 timer, eller aller helst natten over.

Ingredienser for sausen:
1 ss smør
2-3 ss olje
1 laubærblad
2 ss ingefær og hvitløkpasta (Lages selv av 5 fedd hvitløk og 4 cm fersk ingefær som hakkes sammen)
4 tomater
1 ts Kasuri Methi (tørkede bukkehornkløver) - legges i varmt vann i 15 min
1 ts sukker
3-4 ss fløte
5-6 cashewnøtter - legges i varmt vann i 15 min
1 ss malt koriander
2 tørkede røde chili
1 ts salt

Varm opp olje og smør i en teflongryte. Ha i kyllingen (med marinaden). Legg aluminiumsfolie over gryta, og lokket oppå der igjen, så det blir helt tett. Kyllingen skal dampe i ca 10-15 min.

Varm opp olje og smør i en annen teflongryte, og ha i laubærblad og ingefær-hvitløk-pasta. La det surre i noen sekunder.
Hakk tomatene sammen med cashewnøttene og tørkede hele chili i en blender. Ha tomatblandingen i gryta og rør. Ha i 1 ts sukker. La det koke inn til det tykner, og ha i salt og malt koriander. La det surre i 2 minutter på medium varme.
Ha i bukkehurnkløveret (uten vannet). Hvis sausen er veldig tykk kan du ha i litt vann. La det trekke i 2-3 minutter.

Ha i kyllingen (og tilhørende saus), og la det småkoke i 7-10 minutter. Til slutt har du i fløten, og lar det småkoke (mens du rører) i ytterligere 2 minutter.

Serveres med naan-brød.

Gammel 02-12-08, 18:27   #2
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Chicken Makhanwalla

Den så god ut!

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-12-08, 18:43   #3
Hjertensfryd
Unik

Hjertensfryd sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Casa Del Troll
Blogginnlegg: 98
Hjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de fleste
Standard

Åhhhh, sulten.

Gammel 02-12-08, 23:08   #4
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Åh - det er noe av det beste jeg vet!

Gammel 08-11-09, 17:27   #5
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Denne skal jeg prøve meg på til uken! Men hvorfor kalles den butter chicken, når det bare er en skarve ss smør i retten?

Gammel 08-11-09, 17:34   #6
Observatøren
Bør lage seg en tittel selv

Observatøren sin avatar

Blogginnlegg: 23
Observatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt av
Standard

Fordi kyllingen blir mør som smør?

Gammel 08-11-09, 17:35   #7
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kan godt hende det. Gleder meg hvertfall til å prøve.

Gammel 08-11-09, 17:42   #8
Estrella
♥ ♥ ♥

Estrella sin avatar

Hvor: Nedre Romerike
Estrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtid
Standard

Storebror f. 1998 og minstemann f.2002 - d.2004
Estrella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-09, 18:27   #9
carmencita
Nybegynner

Medlem siden: Nov 2009
Hvor: palmekysten
carmencita har et hav av muligheter foran seg
Standard

Denne må jeg prøve. Ble sulten av å lese oppskriften

carmencita er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-09, 18:38   #10
emma71
utfordrer ikke

emma71 sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Follo
emma71 er populæremma71 er populæremma71 er populær
Standard

Jeg har tenkt å ha dette til middag i morgen, men vi klarte ikke å få tak i bukkehornkløver. Jeg leser at det er en ingrediens i karri, kan jeg erstatte det med vanlig karripulver? Noen som vet?

Gammel 05-12-09, 19:11   #11
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av emma71, her.

Jeg har tenkt å ha dette til middag i morgen, men vi klarte ikke å få tak i bukkehornkløver. Jeg leser at det er en ingrediens i karri, kan jeg erstatte det med vanlig karripulver? Noen som vet?

Har du sett på helsekosten? Vi solgte det i Life-kjeden før, hvertfall. Gule poser fra Risenta.

Gammel 06-12-09, 12:26   #12
Salt
Salt in the rainbow

Salt sin avatar

Salt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av emma71, her.

Hm, nei, karri vil nok ikke gjøre susen. Da hadde jeg heller droppa det, selv om det er den ingrediensen jeg plutselig har skjønt at får indisk mat til å lukte som indisk mat. Men det er små grønne blader. Helsekost er nok et godt tips, som Iset foreslår.

Salt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-09, 18:39   #13
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 640
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Åh, det så godt ut! Hvor går du på indisk matkurs?

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-09, 12:25   #14
Salt
Salt in the rainbow

Salt sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Moskva. Men har lyst til å finne et sted i Oslo, og fortsette!

Gammel 11-12-09, 15:35   #15
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 841
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Jeg vet det er en dame som holder indisk matkurs i Helgesens gate, i alle fall. Men har ikke vært der selv.

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-09, 12:42   #16
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Åja vi solgte bare hele frø, ikke grønne blader. Da er kanskje en innvandrersjappe bedre.

Gammel 06-12-09, 14:45   #17
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 640
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Salt, her.

Moskva. Men har lyst til å finne et sted i Oslo, og fortsette!

Ja, Moskva blir litt langt å reise.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-09, 16:07   #18
emma71
utfordrer ikke

emma71 sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Follo
emma71 er populæremma71 er populæremma71 er populær
Standard

Jeg prøvde ikke helsekost nei, bare en innvandrersjappe. Han som jobbet der hadde aldri hørt om det en gang...
Æsj, dumt at det er "den indiske lukta" da . Jaja, det blir sikkert godt allikevel.
Takk for svar

Gammel 11-12-09, 15:32   #19
Salt
Salt in the rainbow

Salt sin avatar

Standard

Jeg fant heller ikke bukkehornskløver i dag, men man kan bestille det her.

De holder også kurs, lurer på om jeg skal melde meg på! Bare å slenge seg med, Glitter!

Gammel 11-12-09, 15:36   #20
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 841
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Salt, her.

Jeg fant heller ikke bukkehornskløver i dag, men man kan bestille det her.

De holder også kurs, lurer på om jeg skal melde meg på! Bare å slenge seg med, Glitter!

Åh, det var de jeg tenkte på, ja!

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:42.