Sv: Hva er galt med barnevernet, og hvordan kan man fikse det?
Opprinnelig lagt inn av annemede, her.
Men Bina, sånn som det er nå så finnes ingen tidslimit. Foreldre som er totalt uskikket får uendelig mange sjanser. er det riktig da?
Hva er "totalt uskikket"? Hvis det var en enkel definisjon på dette, så ville jeg vært enig i at de som var "totalt uskikket" burde fratas barna permanent, og da burde man bare gjøre det umiddelbart, ikke vente verken 1 eller 3 år.
Men fordi "totalt uskikket" er et diffust begrep så blir det vanskelig. Folk som bruker narkotika kan bli rusfrie. Mange av dem blir det også. Og en del får tilbakefall og begynner på igjen. Hvordan kan man gardere seg mot det? Hvordan kan man vite på forhånd hvem som vil bli rusfrie, hvem som vil falle tilbake, og hvem det over hode ikke er håp for?
Jeg tror dessuten at vi er tjent med å se litt mer nyanser i forhold til "barneverns-kasusene" også. For det kan like godt være meg eller deg. Pr. i dag er mitt liv ordentlig og organisert. Jeg er gift, begge to har jobb og tjener alminnelig bra, vi har god helse, vi har to barn som skikker seg greit.
Men ting kan endre seg. Jeg kan skade meg eller bli kronisk syk. Jeg kan bli skilt. Eller en av oss kan dø. Jeg kan bli sittende alene med barna, jeg kan miste jobben, jeg kan miste inntekt og omsorgsevne. Jeg kan slite med sykdom og smerter eller psykiske plager.
I en slik situasjon håper jeg at jeg ville vært klok nok til å kontakte barnevernet. Og jeg håper at barnevernet ville vært kloke nok til å se hva både jeg og barna trengte, og at de primært ville hjelpe barna i hjemmet.
Jeg kjenner en del personer som har kontakt med barnevernet. I to tilfeller som jeg kjenner til er det rus inne i bildet (alenemor som ruser seg), og i ett av de tilfellene er barna tatt fra mor for en periode. Så kjenner jeg til fire tilfeller hvor det har vært egentlig helt "alminnelige" familier, men hvor det av ulike årsaker har oppstått problemer med tenåringen som kommer ut av kontroll. Tre av disse ungdommene har bodd kortere eller lengre tid i ungdomshjem.
Ser man dem fra utsiden ville jeg aldri ha gjettet at de fire familiene er inne i barnevernssystemet. Jeg ville aldri ha forestilt meg det, og heller aldri bedømt disse å være uskikket. Men kanskje de er det?
Og så kjenner jeg en god del personer som har hatt kontakt med barnevernet av andre årsaker, oftest er det de selv som har tatt kontakt emd barnevernet.
Og i tillegg kjenner jeg en god del personer hvor barna slett ikke har det optimalt, men hvor barnevernet ikke er inne i bildet. Det kan være ressurssvake foreldre, som ikke er kjent med systemet og hvilken hjelp de kan få, eller som rett og slett er redde for å gå til barnevernet i frykt for å bli stemplet som totalt uskikket, og fratatt barna.
Jeg er opptatt av at terskelen for å ta kontakt med barnevernet heller burde bli lavere enn høyere. Og alle "trusler" om omsorgsovertagelse øker terskelen.
|