|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#41 |
Ekvilist
|
![]() Sv: RasismeSkulle til å skrive et innlegg her, men ser at Skremmern uttrykker det jeg tenker - så jeg bare dulter på henne. Jeg mener ikke at man aldri skal kunne vise til folks hudfarge, det gjøres bare så alt for ofte og unødvendig.
![]() |
#42 |
Juba Juba
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Rasisme
Jeg er litt uenig, forskjellen er hvor "ladet" de ulike kategoriene er, høyde og hårfarge er mye mindre ladet enn både kjønn og hudfarge. Språket vårt gjengir mye av samfunnet generelt, et godt eksempel er at vi tidligere ofte leste om kvinnelige leger samtidig som det aldri har vært oppfattet som en nødvendig tilleggsopplysning hvis det var en mannlig lege. |
![]() |
![]() |
![]() |
#43 |
Ekvilist
|
Eller det kvinnelandslaget i fotball.
![]() |
#45 |
Live and let live
|
Det henviser til en hudfarge.
![]() |
#46 |
Viva la vida
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Bergen
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
ikke når de er bruk til beskrive hvem en mener, nei. |
![]() |
![]() |
![]() |
#48 |
Ringskrømt
|
Men er du helt historieløs da, Desembermamma? Hvordan kan du avfeie dette med en ordbokforklaring? Det blir like fjernt som det Sitron sier, det, fordi jeg ikke mener noe med det, så gjør det ingenting. |
![]() |
![]() |
![]() |
#50 |
Absolut ateist
|
![]() Sv: RasismeDu farliggjør ordet, Skremmeren, ikke jeg. Det er ikke snakk om å avfeie eller være historeløs, men å ta et bevisst valg ved å bruke et ord på en ufarlig måte og dermed gjøre sitt for at det skal miste sin rasistiske undertone.
![]() |
#51 |
Live and let live
|
Dette er jeg enig i. Jeg ser og synes også at det ofte blir gjort unødvendig poeng av kjønn og hudfarge/opprinnelse. Det er ikke det jeg diskuterer på. Jeg bare oppfattet hovedinlegget som et angrep på all henvisning til hudfarge. Jeg mener man kan nyansere litt, og ikke skrike opp om rassisme fordi om man henviser til hudfargen til den eneste som er mørkhudet på et fotballag og man ikke vet navnet liksom.
![]() |
#52 |
Live and let live
|
Jeg skjønner at det kan oppfattes som nedsettende, men det står kan. Og når det står kan, så innebærer det en nyansering i min verden. det betyr for meg at det er forskjell på å si den j** negeren mens det drypper avsky fra stemmen, og det å si: Håvard Flo og han der ... åh, hva heter han? Han svarte/ negeren på Brann ...
![]() |
#53 |
Juba Juba
Jeg slo det også opp på nett, og jeg reagerte litt på måten det sto forklart. (Men det står jo også at det kan oppfattes negativt.) |
![]() |
![]() |
![]() |
#54 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: RasismeJeg synes det er måten man omtaler "våre nye landsmenn" på som avgjør hvorvidt jeg får piggene ut eller ikke.
![]() |
![]() |
#55 |
godtemonster
Medlem siden: Feb 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: RasismeSom jeg ser det er det ingen ting i veien for å beskrive folk med hudfarge når man snakker om hvordan de ser ut. Derfor er det ikke problematisk om man sier "hun er svart", "hun ser afrikansk ut" osv.
![]() |
#56 |
Fola Blakken
|
Jeg tror det toget er gått. Du kan ikke bestemme at det er ufarlig fordi om ikke du mener noe vondt med det. Ord har makt, og det er ikke uten grunn at begreper får nye navn når det har fått en negativ lading. Ord som sinnsykehus og evneveik, feks var en gang nøytrale. Nå er de erstattet med andre begreper, og med rette synes jeg.
![]() |
![]() |
#57 |
Juba Juba
![]() Sv: RasismeFint innlegg Tangina, jeg er helt enig. Den siden til African Youth er, som du sier, informativ. Det var denne kampanjen som i sin tid gjorde meg mer bevisst på disse ordene. |
![]() |
![]() |
![]() |
#58 |
Ekvilist
|
![]() Sv: RasismeFlott link Tangina. Det sier noe av det samme som jeg tenker er viktig i all kommunikasjon. At den som gir et budskap faktisk har ansvar for at budskapet oppfattes korrekt.
![]() |
#59 |
Slumrende Ullteppe
|
Så enkelt og greit - og så bra - kan det sies!
![]() |
#60 |
anglofil
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: RasismeJeg tilater meg å sakse fra African Youth sine hjemmesider. Jeg leter også etter en Daily Mail reportasje om norge der de snakket om "annerledeslandet" der mange fortsatt omtalte svarte mennesker som negere... denne artikkelen var fra i fjor .....
Det bor mennesker av Afrikansk opprinnelse over hele verden. I de fleste land har man etterhvert forstått at det ikke går ann å bruke ordet "neger". Ordet "neger" vil, uansett hva du føler eller mener om det, være et rasistisk ord som refererer til den figuren som europeerne prøvde å skape. Det å kalle en Afrikaner "neger", uansett om det er Nelson Mandela, Oprah Winfrey eller Ian Wright, er nedverdigende og respektløst. Kinesere kommer fra Kina, skotter kommer fra Skotland og australere fra Australia. Hvis det finnes "negre", må det jo finnes et "Negerland"! Hva er en "mulatt"? Hest eller esel - i hvert fall ikke muldyr Hest eller esel? "Mulatt" er et ord som har blitt brukt om mennesker som er av både Afrikansk og europeisk avstamning. Før i tiden ble disse menneskene sett på som en dårlig og stygg blanding, fordi de hadde Afrikansk blod i seg. De ble gitt et dyrenavn, "mulatt". I disse dager ser de fleste personer på mennesker med både Afrikansk og europeisk bakgrunn som mennesker med et pent utseende og en nydelig farge, men ordet "mulatt" har ikke forandret betydning. Disse menneskene blir fortsatt kalt "mulatt". Ordet "mulatt" kommer fra latin og betyr ifølge leksikon bastard av hest og esel, altså en av blandingsrase av dyr. På samme måte som ordet "neger", forteller "mulatt" ingenting om hvor en kommer fra, samtidig som det er en nedsettende betegnelse. Hvorfor sette mennesker i "bås"? Alle mennesker har, historisk sett, samme opprinnelse. Alle er homo sapiens. Det finnes ingen "rene raser", de fleste har litt av alt i seg. Som nevnt tidligere sier ikke disse ordene noe om hvor en kommer fra. Det er ikke nødvendig med et eget navn på folk som har både svart og hvit bakgrunn. Hvis en skal si hvor en person er fra, kan en f.eks bare si: "Han har gambisk og norsk bakgrunn". |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|