|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
Ekvilist
|
![]() Sv: RasismeNå tok Skremmern opp bruk av denne typen ord når det gjerne uttrykkes negativt ladet da. Det lyder litt annerledes hvis man sier "han der negeren" eller "svartingen" sammenlignet med noe slikt som; "Av 80 stykker var det en neger, to kinesere, tre svensker og resten nordmenn". Jeg bruker ikke ordet neger selv (tror jeg), men synes stort sett det er ganske enkelt å skille når folk uttaler det i en rasistisk tone, eller ikke.
![]() |
#2 |
Live and let live
|
![]() Sv: Rasisme
Ja, det mener jeg også; at man hører det godt på tonen om det ligger noen negative holdninger bak ordbruken.
![]() |
#3 |
Ringskrømt
|
Utrolig at du sammenligner høyde med begrepet neger. Det er ikke greit å bruke ordet neger, og hvis man er så ordfattig at man ikke vet hva man kan bruke i stedet, sliter man.
Er neger en hudfarge, altså? |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Absolut ateist
|
Ja, det er det vel. Eller rettere sagt, et menneske med en bestemt hudfarge. Ordet refererer til farge og opprinnelsesland/kontinent.
![]() |
#6 |
godtemonster
Medlem siden: Feb 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: RasismeSom jeg ser det er det ingen ting i veien for å beskrive folk med hudfarge når man snakker om hvordan de ser ut. Derfor er det ikke problematisk om man sier "hun er svart", "hun ser afrikansk ut" osv.
![]() |
#7 |
Live and let live
|
Det henviser til en hudfarge.
![]() |
#8 |
Ringskrømt
|
Men er du helt historieløs da, Desembermamma? Hvordan kan du avfeie dette med en ordbokforklaring? Det blir like fjernt som det Sitron sier, det, fordi jeg ikke mener noe med det, så gjør det ingenting. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Juba Juba
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg slo det også opp på nett, og jeg reagerte litt på måten det sto forklart. (Men det står jo også at det kan oppfattes negativt.) |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Juba Juba
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg er litt uenig, forskjellen er hvor "ladet" de ulike kategoriene er, høyde og hårfarge er mye mindre ladet enn både kjønn og hudfarge. Språket vårt gjengir mye av samfunnet generelt, et godt eksempel er at vi tidligere ofte leste om kvinnelige leger samtidig som det aldri har vært oppfattet som en nødvendig tilleggsopplysning hvis det var en mannlig lege. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Ekvilist
|
Eller det kvinnelandslaget i fotball.
![]() |
#12 |
Live and let live
|
Dette er jeg enig i. Jeg ser og synes også at det ofte blir gjort unødvendig poeng av kjønn og hudfarge/opprinnelse. Det er ikke det jeg diskuterer på. Jeg bare oppfattet hovedinlegget som et angrep på all henvisning til hudfarge. Jeg mener man kan nyansere litt, og ikke skrike opp om rassisme fordi om man henviser til hudfargen til den eneste som er mørkhudet på et fotballag og man ikke vet navnet liksom.
![]() |
#13 |
Absolut ateist
|
![]() Sv: RasismeDet var veldig mye nigger i den artikkelen, noe jeg anser som vidt forskjellig fra ordet neger, som jeg ikke ser på som verre enn svart og hvit.
![]() |
#14 |
Ekvilist
|
![]() Sv: RasismeSkulle til å skrive et innlegg her, men ser at Skremmern uttrykker det jeg tenker - så jeg bare dulter på henne. Jeg mener ikke at man aldri skal kunne vise til folks hudfarge, det gjøres bare så alt for ofte og unødvendig.
![]() |
#17 |
Absolut ateist
|
![]() Sv: RasismeDu farliggjør ordet, Skremmeren, ikke jeg. Det er ikke snakk om å avfeie eller være historeløs, men å ta et bevisst valg ved å bruke et ord på en ufarlig måte og dermed gjøre sitt for at det skal miste sin rasistiske undertone.
![]() |
#18 |
Fola Blakken
|
Jeg tror det toget er gått. Du kan ikke bestemme at det er ufarlig fordi om ikke du mener noe vondt med det. Ord har makt, og det er ikke uten grunn at begreper får nye navn når det har fått en negativ lading. Ord som sinnsykehus og evneveik, feks var en gang nøytrale. Nå er de erstattet med andre begreper, og med rette synes jeg.
![]() |
![]() |
#19 |
Slumrende Ullteppe
|
Så enkelt og greit - og så bra - kan det sies!
![]() |
#20 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: RasismeJeg synes det er måten man omtaler "våre nye landsmenn" på som avgjør hvorvidt jeg får piggene ut eller ikke.
![]() |
![]() |
|
|