|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Ringskrømt
|
![]() RasismeJeg kjenner det går kaldt nedover ryggen hver gang noen snakker om "han der negeren som spiller på Brann" ... eller de som ikke ser såpene på TvNorge, såkalte "neger-såper". Jeg prøver iherdig å fortelle dem at slikt ikke passer seg, hvorpå han presterte å si "hva skal jeg kalle dem, da? Svartingene?" Hvorfor må du kalle "dem" noe da? svarer jeg, men til hvilken nytte. Sist redigert av Skremmern : 19-06-07 kl 22:22. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Studenten
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Tromsø
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: RasismeSkjønner i aller høyeste grad hva du mener. Svigerfamilien snakker ofte om "de derre svartingan", og hovedpoengene i historiene er vist at de er mørke i huden, og da er de frekke, kriminelle, rare og ekle. Jeg blir fysisk kvalm. Tror og håper at svigermor har begynnt å forstå at jeg misliker det veldig sterkt når hun snakker slik.
![]() |
#4 |
50 & somewhat fab
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: RasismeJeg er så glad ingen i familien min snakker sånn om andre mennesker. Husker farmora mi kommenterte at noen i fjern familie hadde adoptert en "svarting", og at det gikk kaldt nedover ryggen min. Dette er sikkert 15 år siden - hun er død nå. Hadde definitivt ikke likt at ungene mine måtte høre sånne kommentarer.
![]() |
#6 |
50 & somewhat fab
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
![]() Sv: Rasisme
Jeg kan ikke nok svensk til å vurdere underteksten i dette ordet brukt av en svenske.
![]() |
#8 |
Absolut ateist
|
![]() Sv: RasismeJeg antar jo at rasismen går begge veier. Jeg vil bare ha avklart hvordan folk føler om sin egen nasjonalitet og bemerkninger til den.
![]() |
#9 |
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
![]() Sv: RasismeJeg unngår som regel å si "neger" selv, siden jeg vet at det ordet helst ikke skal brukes. Men jeg må bare si at ikke finnes rasist i det hele tatt og har brukt ordet neger i mange år uten å skjønne at det var ille. Jeg tenkte ikke over det før for et par år siden, da ordet begynte å bli mer omdiskutert. Jeg har aldri ment noe negativt med det og har aldri brukt det mot noen.
![]() |
#11 |
Borte
|
Ikke jeg. Hvordan kan man bli såra og vonbroten av en sånn påstand? Den er jo absurd og latterlig. Ikke minst er den usann i forhold til min forståelse av hva en hore er.
![]() |
#12 |
Ekvilist
|
![]() Sv: RasismeJeg har hatt familiemedlemmer som er nedlatende i tone og ordvalg i forhold til innvandrere/folk med annen hudfarge. Jeg blir skikkelig sur og kranglete, og viser tydelig hva jeg mener. Det har bedret seg, jeg har heldigvis ikke opplevd noe slikt med sønnen min til stede. Dersom det skulle skje, tror jeg kjapt han vil forstå hva jeg synes om saken iallefall.
![]() |
#13 |
Tar en fot av gangen
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Havørnbyen
![]() Sv: RasismeDa jeg vokste opp ble alle med mørk hudfarve kalt neger. Slik var det bare. Det er ikke noe rasistisk i det.
![]() |
#15 |
intro
|
Det er jeg helt enig i, Iset. Hva som til enhver tid er politisk korrekt omtale, er ikke alltid innlysende for alle. I mine ører høres ikke "svart" bra ut, selv om det muligens er dette som er det "godkjente" begrepet nå. "Svart" blir litt for likt "svarting" for meg, og det synes jeg har en klart negativ undertekst.
![]() |
![]() |
#16 |
er grønn og fin.
|
![]() Sv: RasismeJeg har en eks svoger som er rasist og søstre som er smårasistiske.
![]() |
#19 |
Live and let live
|
![]() Sv: RasismeEr det egentlig rasisme å henvise til hudfargen til noen? Rasismebegrepet i seg selv henviser jo til holdninger og menneskesyn som sier at noen av en rase er bedre enn noen andre.
![]() |
|
|