|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Fortynnet
|
![]() Blandingsforhold 1:4Har to ungdommer her som sitter og forbereder seg til mattetentamen, og i den forbindelse ble det en diskusjon om hva det egentlig betyr å blande noe i forholdet 1:4. Jeg mener at det betyr 1 del saft og 4 deler vann, altså at 1 liter saft består av 2 dl saft og 8 dl vann. Men enkelte her hevder at det betyr 1 del saft og 3 deler vann, og at hver del blir på 2,5 dl. Sist redigert av Filifjonka : 18-05-08 kl 20:18. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Etylbarbital
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Blandingsforhold 1:41:4 = 1/4 = 1/(1+3) - dvs. 1 del saft og 3 deler vann. (Dvs. at du skal starte med et volum på 1 og ende opp med et volum på 4.
![]() |
#10 |
Etylbarbital
![]() Sv: Blandingsforhold 1:4Jepp.
![]() |
#14 |
Passiv
|
![]() Sv: Blandingsforhold 1:4 |
![]() |
![]() |
#15 |
Etylbarbital
![]() Sv: Blandingsforhold 1:4Nei, du trenger ikke en poll for dette. :cand alt:
![]() |
#19 |
Leser
|
![]() Sv: Blandingsforhold 1:4På de fleste saftflasker står blandingsforholdet som 1 dl saft til 9 dl vann, og skrives som 1:9. Nå tviler jeg ikke ett sekund på at saftprodusentene også kan ta feil. I går så jeg reklame for "naturlig" salt og der var det bilde av en rekke ferskvannsfisker som stirret lengselsfullt på saltboksen. Regner med at de var suicidale, da, ettersom ferskvannsfisk dør av saltvann.
![]() |
#20 |
I menneskeham
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
![]() Sv: Blandingsforhold 1:4Veronal har rett matematisk, så klart, men jeg tror likevel den intenderte tolkningen er 1 del til 4 deler, dvs. ikke som en brøk men som antall måleenheter..?
![]() |