Bøker man bør ha lest
Hvilke bøker burde jeg gremmes litt over å ikke ha lest? Det er sikkert ganske mange. 
Hvis vi går ut i fra at jeg nesten ikke har lest noe i det hele tatt. Jeg har jo det, lest noe altså, men i ganske mange av de “voksne” årene mine har jeg vært såpass utslitt at jeg har følt at jeg ikke har orket å lese noe som er særlig dypere eller bedre enn kiosk-krim, chick lit og ungdomsfantasy. Så det er ganske mange (altfor mange) bøker jeg ikke har lest.
Og etter å ha lest opptil flere klassiker-tråder og andre boktråder her inne i det siste, så slår det meg at det er mange bøker, i mange sjangre, jeg bør og har lyst til å lese. For jeg er jo egentlig veldig glad i å lese.
Så. Hvilke bøker bør man ha lest? Hvilke bøker anbefaler dere? Og bør de leses på engelsk eller norsk? Hvis originalspråket er noe annet enn engelsk, så har det kanskje ikke så mye å si? Eller er engelske oversettelser ofte bedre enn norske?
(Og ja, jeg innser at spørsmålet er milevidt, at det ikke finnes fasitsvar, og at lista kan bli lang som et vondt år. Men et sted må jeg jo begynne!)