Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Bøker man bør ha lest

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-01-13, 11:27   #61
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bøker man bør ha lest

Det er jo den sikreste måten å sikre seg moro på, det vet jo alle.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-13, 11:32   #62
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1277
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Strengt tatt er det jo Silmarillion og Bibelen som bør nevnes i samme setning.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-13, 11:41   #63
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Særlig siden det vel var du som nevnte dem i samme åndedrag.

Men jeg søkte selvsagt tilbake først for å se hvor jeg fikk assosiasjonen fra.

http://www.foreldreportalen.no/forum...Ringenes+herre
http://www.foreldreportalen.no/forum...re#post1776721

Også søkte jeg litt på NM også for moro skyld, men det er virkelig ikke noe god søkemotor der. Jeg fant mange tråder om litteraturlister og hvilke bøker man burde ha lest før man dør. Blant annet en Dagbladet-liste fra 2006 med både Bibelen og Ringenes herre på. Og sjekk prikk, se etter Knausgård i lenken, Candy.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose

Sist redigert av Røverdatter : 22-01-13 kl 11:50.
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-13, 12:54   #64
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 640
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Jeg har begynt å si faux pas hele tiden, takket være Tally. Det er det nye kosher.

Nei, det er det motsatte.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-13, 13:17   #65
Nyx
Kan tituleres

Nyx sin avatar

Medlem siden: Nov 2010
Hvor: Østenfor sol og vestenfor måne
Nyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bluen, her.

Ah, enda en snobbelitteraturtråd! Jeg tror snart jeg finner fram Margit Sandemo på trass (noe som vil falle meg lett, da min mor nettopp har vært så vennlig å bringe meg bøkene etter en opprydning på pikerommet. )

Det er absolutt ikke ment som en snobbelitteraturtråd fra min side. Isfolket er også på listen min av bøker jeg føler at jeg bør ha lest, hvertfall noen av. Om ikke annet så fordi det er bøker som det rett som det er refereres til enten i positiv eller negativ forstand, og vil jeg også kunne være med på å ha en mening.

Gammel 22-01-13, 13:18   #66
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nyx, her.

Det er absolutt ikke ment som en snobbelitteraturtråd fra min side.

Hva som helst kan bli til en snobbelitteraturtråd hvis de riktige (evt. feile) brukerne tar tak i den. :erfaren:

Gammel 22-01-13, 13:20   #67
Nyx
Kan tituleres

Nyx sin avatar

Nyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Så mange gode tips! Nå er det bare å bestemme seg for hvor jeg skal begynne, og så komme meg til... Jeg skulle skrive bokhandelen, men hvis jeg skal lese alle disse så tror jeg lommeboka har bedre av at jeg heller drar til biblioteket.

Gammel 22-01-13, 13:20   #68
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Hva som helst kan bli til en snobbelitteraturtråd hvis de riktige (evt. feile) brukerne tar tak i den. :erfaren:

Feile? Really?

Gammel 22-01-13, 13:21   #69
Nyx
Kan tituleres

Nyx sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Men det gjør jo ikke noe. Snobbelitteratur er litteratur det også. Her diskrimineres ingen.

Gammel 22-01-13, 13:31   #70
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Medlem siden: Dec 2011
Blogginnlegg: 175
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ærlig talt, folkens! Nå blir eg provosert på vegne av norsk samtidslitteratur! :nordist: Kom gjerne med oppriktig og godt begrunna kritikk av nyare norsk litteratur, det er mykje crap som blir gitt ut. Men å seie at det ikkje er verdt å lese fordi norsk er eit lite språkområde, med unntak av Petterson, for han er jo omsett til 40 språk og anmeldt i The New Yorker og Frankfurter Allgemeine, så han kan vi trygt lese! Eg synest ikkje dette er snobbete (det er snobbete å ikkje lese bøker med blomster på omslaget), eg synest dette er sneversynt og fordummande! Det er greit at det er alt for mange som skriv om sjenerte unge menn med mykje innestengt sinne, i Norge. Men det er langt frå all norsk litteratur som er av det kaliberet. Og eg vil seie at ein går glipp av noko ved å avfeie sitt eige språkområde med eit skuldertrekk, bare fordi det er lite!

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-13, 13:42   #71
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

…lider dog
ei den arme Digters Vaande
som i lidet Folk er født,
hen i Verdens Hjørne stødt,
med et Sprog,
som ei rækker fra sin Krog
længer end dets Læbers Aande.

:også nordist:

Du skjønner at det var delvis tull, ikke sant, bai? Jeg er koseleser, og jeg føler ingen forpliktelse til å følge med på bestemte deler av litteraturen, det være seg norsk samtidslitteratur, enkeltforfatterskap eller hva-har-du. Jeg orienterer meg etter innfall og anbefalinger, og innrømmer glatt at norsk samtidslitteratur skal være ganske varmt anbefalt av pålitelige kilder før jeg gir meg i kast med den. Og ikke irriterende hypet eller skrevet av en ufordragelig forfatter.

Dessuten må de se til å få til en ordentlig e-bokløsning for at jeg skal gidde i det hele tatt.

Gammel 22-01-13, 14:12   #72
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Medlem siden: Dec 2011
Blogginnlegg: 175
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nå lurer eg på kva "delvis tull" betyr.

Wergeland har for så vidt rett i at det å høyre til eit lite språkområde gjer at ein ikkje rekk langt frå kroken sin (i motsetning til forfattarar i Peru, som tross alt skriv på spansk). Men ein rekk ikkje mindre langt, dersom dei få som beherskar språket, ikkje les det eingong.

Å lese etter innfallsmetoden er greit. Det gjer eg og i stor grad. Samtidig liker eg å følgje med på kva som blir gitt ut her til lands, ikkje fordi eg kjenner meg forplikta til det, men fordi eg synest det er interessant å følgje med på norske forfattarskap, eller skandinaviske er vel meir presist. Og eg reagerer på ubegrunna kritikk av forfattarskap fordi dei er norske.

Den norske forfattaren Simon Stranger (som ingen har høyrd om) har for eksempel gitt ut totalromanen Mnem (som ingen har lese, fordi dei ikkje har høyrd om han, bortsett frå alle dei som fekk boka til jul av meg det året eg oppdaga ho). Det er ei av dei beste bøkene eg har lese og ho kan absolutt måle seg med store internasjonale litterære superstjerner. Eg synest det er trist at ingen har høyrd om verken boka eller forfattaren, fordi det er ein slik elegant konstruert roman som fortener å bli lesen. Og han fortener å bli samanlikna med namn som Franzen, Murakami og Krauss. Men han har bare drukna i mengda, fordi den lesargruppa som les den typen bøker, samtidig har ei ovanfrå- og ned-haldning til navlebeskuande, norsk litteratur.

Eg meiner ikkje at det ikkje er greit å lese etter innfallsmetoden, eg har eit lass med bøker (både på papir og på lesebrett) som eg har tenkt å lese men ikkje komme så langt at eg har fått lese. Så eg skjønner godt argumentet om at bøker ein har fått varmt anbefalt av pålitelege lesarar, er høgast prioritert. Eg seier jo sjølv at det ikkje er alle bøker eg gidder å lese, bare for å gi dei ei sjanse, i tilefelle det er noko i bestselgjarhypen. Men eg misliker tendensen til å avskrive norsk (på ordentleg eller på delvis tull), bare fordi det er norsk samtidslitteratur. Det er trangsynt og eg synest det krev ei grundigare og betre begrunning.

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-13, 14:16   #73
Maverick

Maverick sin avatar

Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg skylder egentlig det meste på Knausgård.

Gammel 22-01-13, 14:19   #74
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Standard

Op! hvis dine Fingerender,
naar de Harpens Strenge møde,
Funker ud i Mulmet sender!
Enkelte dog i det lille
haarde Folk, forskrækte, stille,
-- enkelte, som Lapper over
Fjeldenes forstente Vover,
naar et Syn af fjerne Flamme
kalder dem fra deres Gamme --
ile did, hvor Skjalden lader
tone sine Strengerader;
og, naar Øjet op han slaaer,
snever Kreds omkring ham staaer.
Det er nok!
Han vil føle, han ei længer
Folk af Millioner trænger --
kun en liden venlig Flok.

Jeg foreslår at du anbefaler spesifikke norske bøker høylytt her inne på FP, bai, for jeg ser på deg som en pålitelig kilde, nemlig.

Avskriving av norsk litteratur vil jeg si at er et delt problem. Ja, visse lesergrupper er sikkert mer nedlatende enn det er grunnlag for, men jeg vil også si det er tilfelle at det gis ut for mye, at det er kultur for visse typer bøker som mange er lite interessert i å lese, og at både markedsføring og anmeldelser er … merkelige.

Gammel 22-01-13, 14:20   #75
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Jeg er litt med bai her, jeg altså. Det er synd hvis gode, norske samtidsromaner blir diskvalifisert kun fordi de er, vel, norske samtidsromaner.

Gammel 22-01-13, 14:22   #76
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Zulu, her.

Jeg er litt med bai her, jeg altså. Det er synd hvis gode, norske samtidsromaner blir diskvalifisert kun fordi de er, vel, norske samtidsromaner.

Mitt poeng er vel egentlig at man ikke kan pålegge noen å lese noe som helst. Man må friste, ikke true.

Gammel 22-01-13, 14:23   #77
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Standard

Når noen sier til meg at jeg burde lese mer norsk fordi det er norsk, tenker jeg alltid at jeg ikke burde noe som helst når det gjelder skjønnlitteratur, ellers takk.

Hvis noen sier at jeg burde lese Mnem fordi det er en helt knall roman, tenker jeg at det burde jeg kanskje, ja. Fortell mer! Osv.

Gammel 22-01-13, 14:29   #78
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Toffskij, her.

Mitt poeng er vel egentlig at man ikke kan pålegge noen å lese noe som helst. Man må friste, ikke true.

Ja, selvsagt. Og det går jo helst utover de som går glipp av leseopplevelsene. Men det legger litt demper på anbefalingsgleden når du vet at tips om gode bøker ofte blir avskrevet uten å bli reelt vurdert, kun fordi de er norske.

Gammel 22-01-13, 14:30   #79
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Standard

Ja, selvsagt. Og det går jo helst utover de som går glipp av leseopplevelsene. Men det legger litt demper på anbefalingsgleden når du vet at tips om gode bøker ofte blir avskrevet uten å bli reelt vurdert, kun fordi de er norske.

Men hvem eier det problemet?

Gammel 22-01-13, 14:30   #80
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Problemet er kanskje også at det gjerne kan virke som om bøker blir anbefalt nettopp kun fordi de er norske. I det øyeblikket det er språket eller historien eller den fantastiske tvisten som blir fremhevet, og ikke "lovende norsk forfatter" eller noe lignende, så blir jeg mer interessert.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:08.