Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Guniss sine Sarah Bernhard-kaker

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-11-08, 10:14   #1
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Guniss sine Sarah Bernhard-kaker

Jeg laget dem i går, og de ble snaddergode! De er jo ikke så lette å få PENE da, ser mer ut som sånne danske sjoko-skilpadder. Men gode var de, for å si det mildt.

Bilder av skilpaddene nederst i tråden.

SARAH BERNHARD (oppskrift fra Guniss)

250 gr. mandler,
3 1/2 dl. melis,
3 eggehviter

Fyll:
200 gr. smør
3 dl. melis
3 eggeplommer
1 pl. revet sjokolade

Glasur:
2 pl. sjokolade,
2 ss. smeltet delfiafett (jeg brukte ca. 70-80 gram), smeltet den i en kjele og la sjokoladen i biter nedi og lot det smelte før jeg rørte godt).

Pisk eggehviter stive. Tilsett melis og mandler. Legg på brett med teskje.
Stek i ca 5-10 min på 180 grader.

Rør smør og melis hvitt. Tilsett egg og sjokolade. Ha dette på bunnene som er stekt og avkjølt.
Sett det kaldt en stund, til kremen er stiv.

Dypp de så i glasuren.

Gammel 08-11-08, 10:16   #2
Ine
rakkarpus

Ine sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 19
Ine er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Guniss sine Sarah Bernhard-kaker

Hvor mange ble det av den oppskriften? Og bruker du en toppet t-skje for å lage bunnen?

Ine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-11-08, 10:18   #3
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Brukte ca. en toppet spiseskje, så de ble litt for tykke. Neste gang lager jeg dem mindre og tynnere, disse ble ganske store. Jeg fikk ca. 20-22 stykker utav oppskriften, men egentlig skulle jeg vel ha fått rundt 30?

Gammel 05-12-08, 11:04   #4
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tenkte bruke sprøytepose i år, fra tupperware. Istedet for skjeer.
Ei venninne av meg lager også disse, men hun pisker ikke eggehvitene stiv. Så kanskje det også må prøves?

SARA BERNHARD
400 g mandler
400 g melis
4 eggehviter

alt blandes sammen, ikke stivpisk hvitene

en liten ts masse, 180 grader, 10 min

Krem:
4 eggeplommer
4 ss kakao
400 g smør
3 dl melis
3 - 4 ts vaniljesukker

2 plater kokesjokolade smeltes i vannbad
Oppskrifta sier; strykes oppå med kniv - selv så setter jeg kjeksene litt i kjøleskapet før jeg snur de ned i sjokoladen

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-08, 23:09   #5
Wix
Skal rømme

Wix sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Blogginnlegg: 40
Wix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner til
Standard

Skal de oppbevares i fryser? Jeg har min kake i kjøleskapet nå men den er veldig klissete i bunnen...

Gammel 19-12-08, 23:11   #6
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, tror de skal det, Wix. Men kake? Ikke kaker?

Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-08, 23:50   #7
Balanse
Vaklende

Balanse sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Blogginnlegg: 16
Balanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt av
Standard

Jeg lagde i forgårs, og de ble kjempefine. Til min store overraskelse. Mulig trikset var å bruke en barneskje, altså midt mellom teskje og spiseskje? Og så hadde jeg de i frysen før jeg dyppet i sjokoladen.

Balanse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-12-08, 13:31   #8
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har mine i fryseren ja, de tiner jo på noen minutter.

Gammel 21-12-08, 16:32   #9
Wix
Skal rømme

Wix sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Blogginnlegg: 40
Wix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Karamell, her.

Ja, tror de skal det, Wix. Men kake? Ikke kaker?

Jeg lagde en sånn langpanneversjon. Men jeg tror ikke dne ble så bra. Bunnen ble klissete og sjokoladen oppå ble helt stiv og sprekker jo når jeg skjærer i den. Hadde ikke tid til ås t yre med den her om dagen så jeg bare puttet den i fryseren (i fire store biter).

Den andre med oppskrift fra krem.no ble mye finere i allefall. Er enda litt usikker på hvilken som smaker best.

Gammel 21-12-08, 16:33   #10
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Standard

Hm, min sjokolade sprakk ikke. Jeg hadde i litt sånn kokosfett da, sammen med sjokoladen da den smelta, og delte opp før den stivna helt kanskje?

Gammel 29-11-09, 14:43   #11
tinkadott
prøver å være tål***ig

tinkadott sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 68
tinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de fleste
Standard

Hm... kanskje disse skal bli nabogavene i år?

Gammel 29-11-09, 19:00   #12
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av tinkadott, her.

Flott gave det!

Gammel 29-11-09, 20:25   #13
TheVoice
priiiima donna

TheVoice sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
TheVoice er populærTheVoice er populærTheVoice er populærTheVoice er populærTheVoice er populærTheVoice er populær
Standard

sukk

Gammel 10-12-09, 19:06   #14
tinkadott
prøver å være tål***ig

tinkadott sin avatar

Blogginnlegg: 68
tinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de fleste
Standard

mandlene males ja?

Gammel 10-12-09, 19:08   #15
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Jepp. Men man kan velge grovhet selv. Noen liker mer tyggemotstand i bunnene, mens andre vil ha det helt finmalt.

Gammel 10-12-09, 21:06   #16
turi
representert

turi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av tinkadott, her.

Som jeg ønsker at vi er naboer!! :håper:

Gammel 14-12-09, 21:31   #17
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Standard

Da har jeg og gubben bakt SB i langpanne ikveld
Eller, er ikke helt i mål enda da

Gammel 15-12-09, 22:44   #18
MissS
Like blid!

MissS sin avatar

MissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de fleste
Standard

Nå har jeg laget for første gang. For et styr å snu de i sjokoladen. Brant meg på fingrene jo. Prøvde å pensle på også etter tips, men det ble bare kliss. Hva gjør jeg feil?

Gammel 15-12-09, 22:54   #19
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Jeg setter hele kaken nedi den flytende men avkjølte sjokoladen og heller over med en skje. Liker nemlig at det er sjokolade over hele. Så plukker jeg kaken opp med en gaffel og setter på bakepapir. Dypper dem en gang til når de er stivnet, så sjokkislaget blir tykkere.

Gammel 15-12-09, 23:34   #20
MissS
Like blid!

MissS sin avatar

MissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Jeg setter hele kaken nedi den flytende men avkjølte sjokoladen og heller over med en skje. Liker nemlig at det er sjokolade over hele. Så plukker jeg kaken opp med en gaffel og setter på bakepapir. Dypper dem en gang til når de er stivnet, så sjokkislaget blir tykkere.

Lurt! Takk for tipset!

Emneord
sarah bernard, sarah bernhardt

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:52.