Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Husmorskole

Vaske vinduer innvendig. Vellykket!

Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 02-11-13, 13:01   #1
Cuyahoga
etterpåklokest

Cuyahoga sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Vaske vinduer innvendig. Vellykket!

Noen som vil fortelle hvordan de effektivt og enkelt vasker vindu på innsida, uten å ende med skjoldete vinduer og/eller masse vannsøl?

Gjerne forklart med teskje, for dette får jeg ikke dreisen på.

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-11-13, 13:10   #2
daffy
Bør lage seg en tittel selv

daffy sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 17
daffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Vaske vinduer innvendig. Vellykket!

Du kan pusse med avispapir. Da forsvinner alle skjolder og vannmerker.

daffy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-11-13, 13:12   #3
Cuyahoga
etterpåklokest

Cuyahoga sin avatar

Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av daffy, her.

Du kan pusse med avispapir. Da forsvinner alle skjolder og vannmerker.

Dette er ikke teskje nok til meg.

Jeg vasker altså vinduene med såpevann, tørker av det værste og pusser med tørt avispapir?

Gammel 02-11-13, 13:15   #4
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vasker med jif vindusvask, vasker, bruker nal og pusser vekk evt striper med pusseskinn eller lofritt kjøkkenhåndkle.

Gammel 02-11-13, 13:18   #5
Isbjørn
WF: Isbjorn

Isbjørn sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Trondheim
Isbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de fleste
Standard

Jeg bruker Nylonvask og varmt vann. Vasker med microfibertue og tørker over etter på med TØRR microfibertue.

Gammel 02-11-13, 16:21   #6
Snuppa
Lengter etter sola

Snuppa sin avatar

Snuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Isbjørn, her.

Jeg bruker Nylonvask og varmt vann. Vasker med microfibertue og tørker over etter på med TØRR microfibertue.

Jeg også, men jeg bruker nal før jeg tørker.

Gammel 02-11-13, 13:39   #7
Odelia

Odelia sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Odelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner til
Standard

Enten med Jif vindusvasksett eller med vindusmicrofiberklut (godt oppvridd, kun vann). Bruker som regel sistnevnte metode på ukesbasis (blir verken skjolder eller merker).

Odelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-11-13, 13:45   #8
Taien
lettere utlada

Taien sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Rogaland
Blogginnlegg: 272
Taien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har Enjo vinduvasker , og har vel aldri hatt så rene vinduer før.
Mikrofiber, kaldt vann og nal. Ikke noe søl, ikke noe strev og jeg pusser vinduer på 15 min, der jeg før brukte minst en time.

Vedlagte bilder
Filtype: png enjo.png (38,7 KB, 19 visninger)
Gammel 02-11-13, 14:08   #9
Syrin
Med tommestokk i veska

Syrin sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Kor får ein tak i det der Taien?
Odelia: UKESBASIS??? Eg har budd i huset her eit år, og vaska vindua ein gong...

Eg syns det er så tung jobb, men det er kanskje fordi vi har svære vindu..

Gammel 02-11-13, 14:17   #10
Taien
lettere utlada

Taien sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Rogaland
Blogginnlegg: 272
Taien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Syrin, her.

Kor får ein tak i det der Taien?
Odelia: UKESBASIS??? Eg har budd i huset her eit år, og vaska vindua ein gong...

Eg syns det er så tung jobb, men det er kanskje fordi vi har svære vindu..

http://www.enjo.net/#/no/velkommen-til-enjo

Det selges oftest på homeparties, men nå er det kommet en netthandelside også heldigvis. (Den har jeg benyttet meg av. )

Gammel 02-11-13, 14:27   #11
Odelia

Odelia sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Odelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Syrin, her.

Bare de med kladdemerker på altså

Odelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-11-13, 16:09   #12
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Du kjøper en vindusvasker fra Kärcher på Jernia, Elkjøp eller lignende (6–800 kr), også har du rene vinduer for omtrent null innsats ever after.

Du kan vaske dusjvegger med den også. Og speil.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-11-13, 16:31   #13
konsulenten
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Du kjøper en vindusvasker fra Kärcher på Jernia, Elkjøp eller lignende (6–800 kr), også har du rene vinduer for omtrent null innsats ever after.

Jeg har også en sånn. Enig i at det krever lite innsats, veldig enkelt og greit. Men jeg synes det blir veldig mye striper og skjolder, såpass mye at jeg er i tvil om det egentlig blir bedre enn det var før jeg vasket. Mulig jeg har ekstremt møkkete vinduer når jeg setter i gang (vasker ikke så veldig ofte, nei).

Svar med sitat
Gammel 02-11-13, 16:43   #14
dharma
Lager seg en tittel.

dharma sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
dharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av konsulenten, her.

Jeg har også en sånn. Enig i at det krever lite innsats, veldig enkelt og greit. Men jeg synes det blir veldig mye striper og skjolder, såpass mye at jeg er i tvil om det egentlig blir bedre enn det var før jeg vasket. Mulig jeg har ekstremt møkkete vinduer når jeg setter i gang (vasker ikke så veldig ofte, nei).

Mine blir heller ikke pene med den, langt derifra. Jeg vasker oftere nå da, så noe er den god for.

dharma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-11-13, 07:04   #15
Madicken
Flawsome

Madicken sin avatar

Medlem siden: Aug 2011
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Broren min har denne, og er strålende fornøyd. Jeg ønsker meg en sånn.

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-11-13, 09:22   #16
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sånn kjenner jeg at jeg trenger.

Gammel 03-11-13, 14:18   #17
Ina
i vesterled

Ina sin avatar

Medlem siden: Jun 2007
Ina imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Anbefaler også denne, synes resultatet blir riktig så bra. Og ikke minst; mye lettere å lure resten av husstanden til å vaske vinduer med denne.

Ina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-11-13, 16:12   #18
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er en nal med støvsugereffekt, enkelt og greit. Ikke noe søl. Ikke noe som må tørkes vekk, knapt noe som må forberedes, bortsett fra å lade den opp i forkant.

Altså: den gir ikke fullt så glinsende resultat som min mormor fikk med nylonvask og avispapir, men den gir vesentlig bedre resultat enn jeg får ved å unnlate å vaske vinduene, som har vært alternativet i alle år.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-11-13, 16:14   #19
Cuyahoga
etterpåklokest

Cuyahoga sin avatar

Standard

Det er en nal med støvsugereffekt, enkelt og greit. Ikke noe søl. Ikke noe som må tørkes vekk, knapt noe som må forberedes, bortsett fra å lade den opp i forkant.

Altså: den gir ikke fullt så glinsende resultat som min mormor fikk med nylonvask og avispapir, men den gir vesentlig bedre resultat enn jeg får ved å unnlate å vaske vinduene, som har vært alternativet i alle år.

Å la være vaske vinduene er min praktiserte strategi også, men det er da grenser.

Jeg har ikke ambisjoner om glinsende rene vinduer, så hurtigløsning man kan betale seg ut av høres strålende ut.

Gammel 02-11-13, 23:42   #20
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Cuyahoga, her.

Å la være vaske vinduene er min praktiserte strategi også, men det er da grenser.

Jeg ikke bare lar være å vaske vinduene, jeg ler også vantro av mannen de gangene han faktisk gjør det. (Sånn annethvert år, ca.)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:33.