Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

Senke gulv og heve tak? Verdt det?

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-10-08, 00:43   #1
AprilRyan
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 2
AprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt av
Standard

Senke gulv og heve tak? Verdt det?

Vi skal flytte inn i barndomshjemmet mitt. Det er et gammelt hus fra 1912 og har opprinnelig furugulv og ganske god takhøyde. På søttitallet, da foreldrene mine overtok etter mormor, senket de taket og hevet gulvet, fordi det var skeivt (tømmerhus), og la eikeparkett. Det er snakk om ganske mange centimeter som har gått tapt.

Taket tror jeg uansett vi kommer til å heve. Mamma får bare gremmes så mye hun vil over at vi herper den nesten nye tapeten. Hvor smart er det egentlig å streve med ny tapet og nye lister når en vet at andre snart skal flytte inn ...

Det er gulvet jeg er mest i tvil om. Er det veldig irriterende og upraktisk med et skeivt gulv? Vi har bare tenkt å ha vegghengte skjenker og da gjør det kanskje ikke noe om en ser at gulvet under er litt skeivt. Det er mamma som mener det ikke er verdt det, men det er nå eller aldri. Det nye påbygget må nemlig være i samme gulvhøyde.

Jeg ser for meg at huset får mye mer sjel med de opprinnelige gulvene. Hva skal vi gjøre?

AprilRyan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-10-08, 01:18   #2
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Senke gulv og heve tak? Verdt det?

Jeg ville heller hatt en ben, pen eikeparkett enn skjeve, gamle furugulv. Det blir mer rufsete enn sjarmerende å gå i sjøgang bortetter, syns jeg.

Gammel 13-10-08, 07:25   #3
Left
Passiv

Standard

Det kommer litt an på hvor mye de har hevet det tenker jeg da. Tror jeg ville hevet taket først, og så sett om det ble nok.
Vi har gammelt hus selv, og det er skjevt både her og der, men å si at vi går i sjøgang er å ta i litt altså.

Svar med sitat
Gammel 13-10-08, 08:02   #4
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Hvordan blir det med lyd- og varmeisolering?

Gammel 13-10-08, 14:20   #5
AprilRyan

AprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av gajamor, her.

Hvordan blir det med lyd- og varmeisolering?

Foreldrene mine skal bo under og det skal legges lydisolering og brannmatter mellom etasjene. Loftet er også til beboelse så det er godt isolert.

Sjuggerpløm: Hvor skjevt er deres gulv? Hvordan merker dere det. Triller en ball hvis dere legger den der det er skjevest?

Gulvet er på det meste hevet et lite trappetrinn. Kan nevne at kjøkkenet med spiseplass kommer i den nye delen, så det er kun stue og spisestue og kanskje gang og ett soverom som blir skjevt. TV-stue og to soverom kommer på loftet og der er det gamle gulvet ganske beint.

Hvis vi beholder parketten vil jeg ikke vente altfor mange år med å slipe og lakke på nytt. Jeg liker ikke fargen den har i dag. Alt for gul for min smak.

Gammel 13-10-08, 15:49   #6
Left
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av AprilRyan, her.

Foreldrene mine skal bo under og det skal legges lydisolering og brannmatter mellom etasjene. Loftet er også til beboelse så det er godt isolert.

Sjuggerpløm: Hvor skjevt er deres gulv? Hvordan merker dere det. Triller en ball hvis dere legger den der det er skjevest?

Gulvet er på det meste hevet et lite trappetrinn. Kan nevne at kjøkkenet med spiseplass kommer i den nye delen, så det er kun stue og spisestue og kanskje gang og ett soverom som blir skjevt. TV-stue og to soverom kommer på loftet og der er det gamle gulvet ganske beint.

Hvis vi beholder parketten vil jeg ikke vente altfor mange år med å slipe og lakke på nytt. Jeg liker ikke fargen den har i dag. Alt for gul for min smak.

Ballen kan trille ja Det skal jo ikke så mye helling til for det.

Svar med sitat
Gammel 13-10-08, 08:24   #7
turi
representert

Medlem siden: Oct 2006
turi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Hadde nok hvertfall hevet taket,og isolert godt på loftet. Men jeg tror jeg hadde elsket ett ordentlig tregulv adskillig mer enn parkett, så det hadde kommet ann på skakkhetsgraden!

Gammel 13-10-08, 10:08   #8
Salt
Salt in the rainbow

Salt sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 112
Salt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av turi, her.

Hadde nok hvertfall hevet taket,og isolert godt på loftet. Men jeg tror jeg hadde elsket ett ordentlig tregulv adskillig mer enn parkett, så det hadde kommet ann på skakkhetsgraden!

Gammel 13-10-08, 15:56   #9
Palmen
Trøtt

Palmen sin avatar

Blogginnlegg: 178
Palmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtid
Standard

Hadde definitivt gått for å heve takene men ikke gå tilbake til originale, skjeve gulv.
Vi har original-gulv i leiligheten vår, og de er trekkfulle (kan sikkert ordnes, men det har altså vi ikke gjort) og skjeve og byr på problemer i forhold til hvor møbler skal stå. Sjarmerende, men ikke veldig praktisk.

Gammel 13-10-08, 16:25   #10
Marge

Marge sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Marge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt likt
Standard

Dere kan jo fjerne eikeparketten og legge nytt furugulv uten å få skeive gulv.

Marge er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-10-08, 16:46   #11
AprilRyan

Standard

Palmen: Tror ikke vi får problem med trekk siden det skal isoleres fra undersiden. Hvilke møbler er det verst med når gulvet er skjevt? Vi skal ikke ha hverken gulvstående skap eller hyller/ bokhyller i den etasjen.

Gammel 13-10-08, 17:32   #12
Left
Passiv

Standard

Den kan bli litt vingling i salongbordet ser jeg for meg?

Svar med sitat
Gammel 13-10-08, 17:34   #13
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg hadde nok hevet taket og beholdt eikeparketten, hvis ikke det er snakk om veldig lav takhøyde som det er nå. Eikeparketten kan slipes, lutes og oljes med hvitpigmentert olje, hvis du ønsker et lysere utseende. Kjenner noen som nettopp gjorde det.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-10-08, 17:40   #14
AprilRyan

Standard

Opprinnelig lagt inn av Maximillia, her.

Jeg hadde nok hevet taket og beholdt eikeparketten, hvis ikke det er snakk om veldig lav takhøyde som det er nå. Eikeparketten kan slipes, lutes og oljes med hvitpigmentert olje, hvis du ønsker et lysere utseende. Kjenner noen som nettopp gjorde det.

Det er akkurat det jeg har litt lyst til, men mannen vil helst få fram det gamle.

Jeg skal ta meg en prat med mamma i kveld og spørre litt ut om akkurat hvor skjevt gulv det er snakk om.

Gammel 13-10-08, 17:37   #15
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er ikke i tvil om at jeg ville funnet frem de gamle, originale gulvene fremfor en eikeparkett. Vi hadde rufsete originale gulv i en av leilighetene vi hadde, og det bekymret meg ikke det minste. Det er en helt annen sjarm over originale gulv.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-10-08, 18:12   #16
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Gamle furugulv er ikke alltid så veldig fine. Furu er temmelig upraktisk materiale til gulv. Jeg ville nok heller hatt eikeparketten.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-10-08, 18:40   #17
AprilRyan

Standard

Opprinnelig lagt inn av Maximillia, her.

Gamle furugulv er ikke alltid så veldig fine. Furu er temmelig upraktisk materiale til gulv. Jeg ville nok heller hatt eikeparketten.

Jeg mener at de skal være i ganske god stand. Gulvet i underetasjen har ganske brede og ikke så veldig slitte bord. Det kan hende det er en del spikerhull fra da de rettet opp gulvet. Vi lurer også på å male det i eggehvit farge, og i stuen skal vi sannsynligvis ha et stort teppe, som gjør at gulvet ikke slites så veldig akkurat der.

Har akkurat pratet med mamma og hun sier at gulvet ikke er kjempeskjevt, men såpass at de måtte bygge litt opp under en skjenk de hadde. Det var ikke så ille at møbler stod ustødig. Ellers merket de det om de la en ball på gulvet. Da trillet den.

Gammel 13-10-08, 19:06   #18
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Det verste med gamle slitte gulv er å vaske dem.

Gammel 13-10-08, 19:08   #19
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har furugulv, og selv om det er fint og sjarmerende og alt det der tror jeg at jeg ville gått for parketten. Furugulv får utrolig fort hakk og sår, og gulvet vårt må uten tvil slipes om når ungene er blitt litt større, det ser virkelig ikke pent ut nå.

Gammel 13-10-08, 19:27   #20
Palmen
Trøtt

Palmen sin avatar

Blogginnlegg: 178
Palmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtid
Standard

Det verste av rommene våre er på Mini sitt soverom. Dette begrenset valgmulighetene våre når vi skulle moblere, så nå står senga midt langs den ene veggen i stedet for i hjornet. Det skjeveste hjornet har blitt lekekrok.
Isolasjon nedenfra er bra, da blir det ihvertfall lunt og ikke trekkfult.

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:12.