Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Skravleforum

Er det så enkelt?

Skravleforum Forum for skravletråder. Forumet vil bli ryddet med jevnlige mellomrom og gamle tråder bli slettet. Innleggstelleren er ikke på her.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-02-10, 22:21   #1
Intrigue
Superduperaktiv

Intrigue sin avatar

Medlem siden: Oct 2009
Intrigue er litt kulIntrigue er litt kulIntrigue er litt kul
Standard

Er det så enkelt?

jeg er av dem som synes spørsmålet om organdonasjon er ytterst vanskelig.
Har noen venner som har måttet få ny nyre. Det gis fra f.eks levende donor, familiemedlem, venner eller andre som passer.

Jeg kjenner panikken krype inn over meg. Å skulle gå gjennom operasjon, gi fra seg et organ, i levende livet skremmer vannet av meg.
Den som donerer gjør et stort offer for å hjelpe den syke.

Er det så lett som at, hvis din vevstype er forenlig med den sykes ja så lar du dem ta nyra di. Uten forbehold?

Intrigue er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-02-10, 22:26   #2
morgana
På vent....

morgana sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: På bygda!
morgana er virkelig godt liktmorgana er virkelig godt liktmorgana er virkelig godt liktmorgana er virkelig godt liktmorgana er virkelig godt liktmorgana er virkelig godt liktmorgana er virkelig godt liktmorgana er virkelig godt likt
Standard

Sv: Er det så enkelt?

Redd ja, men hadde vært reddere for ikke gjøre det hvis feks mannen eller et av barna skulle trenge det.

morgana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-02-10, 22:26   #3
Nin
MORMOR

Nin sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Nin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Intrigue, her.

Er det så lett som at, hvis din vevstype er forenlig med den sykes ja så lar du dem ta nyra di. Uten forbehold?

Ja. For meg er det så lett, skulle bare mangle.

Nin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-02-10, 22:28   #4
Daisy
Trademark: Imperfection

Daisy sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Ja, den avgjørelsen hadde vært enkel. Men jeg hadde gruet meg!

Jeg hadde gjort det for ungene, mannen, og mine søsken, mine foreldre, mine tantebarn.
Hmm svigers? Sikkert de også

Tre stk!
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-02-10, 22:31   #5
Kitty Bastard
Jeg bor i en stubbe!

Kitty Bastard sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Blogginnlegg: 1
Kitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de fleste
Standard

Jeg tror det.
Jeg vet ikke før jeg har vært der, men jeg tror det.

:lese litt nøyere først neste gang:

For hvem-som-helst? Det tror jeg ikke. For noen jeg er glad i? Det tror jeg nok.
For barnet mitt? Uten å blunke.

Gammel 13-02-10, 08:46   #6
Embriksmamma
Bokglad

Embriksmamma sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Agder
Embriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nin, her.

Ja. For meg er det så lett, skulle bare mangle.

Enig.

When tomorrow comes
Embriksmamma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-02-10, 11:22   #7
SpetakkelRandi
Møllspist fletthurpe

SpetakkelRandi sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Storybrooke
Blogginnlegg: 16
SpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt av
Standard

hvis det er en jeg er veldig nær(en nær venn eller et familiemedlem) så ja, det er en enkel avgjørelse for meg.

SpetakkelRandi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-02-10, 22:55   #8
Susse
Gal kattedame

Susse sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

For barna mine og mannen min,mamma og pappa hadde jeg gjort det. Ingen andre.

Gammel 12-02-10, 22:27   #9
Left
Passiv

Standard

Det kommer an på hvem det er, men hadde det vært barnet mitt, eller kjæresten min? Eller søsken også forresten? Ja.

Svar med sitat
Gammel 12-02-10, 22:28   #10
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg hadde ikke gjort det for hvem som helst. Antagelig kun ungene mine. Så nei, jeg syns ikke det er så lett.

Gammel 12-02-10, 22:31   #11
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dette er garantert veldig lett i teorien - og sikkert langt mer komplisert når det kommer til stykke.

For de aller nærmeste hadde det vært utenkelig å ikke gjøre det. Men for litt mer perifere slektninger, kan jeg godt se for meg at jeg hadde vurdert risikoen grundig (og da med tanke på at jeg tross alt er mor til små barn).

Gammel 12-02-10, 22:37   #12
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Jeg hadde ikke gjort det for hvem som helst. Antagelig kun ungene mine. Så nei, jeg syns ikke det er så lett.

Enig. Jeg hadde nok kun gjort det for ungene mine, men det spørs egentlig hvem andre det hadde vært snakk om.
Er jeg død er det noe helt annet, da kan hvem som helst ta hva som helst.

Gammel 12-02-10, 22:29   #13
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg hadde glatt ofret ei nyre for ungene mine eller mannen min - og for næreste familie utenom dette.

Det er mulig jeg hadde måtte gå mange runder med meg sjøl i tenkebokser når det kommer til vilt fremmede.

Når jeg er død, om det skulle være noe som kunne brukes av organer da - så er det fritt fram.

Gammel 13-02-10, 11:45   #14
Heilo
Fjellpiper

Heilo sin avatar

Medlem siden: Oct 2009
Blogginnlegg: 314
Heilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Inagh, her.

Jeg hadde glatt ofret ei nyre for ungene mine eller mannen min - og for næreste familie utenom dette.

Det er mulig jeg hadde måtte gå mange runder med meg sjøl i tenkebokser når det kommer til vilt fremmede.

Når jeg er død, om det skulle være noe som kunne brukes av organer da - så er det fritt fram.

Signerer på alle tre punkter!

Heilo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-02-10, 12:07   #15
Go\jenta
Mellom barken og veden

Go\jenta sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
Go\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt likt
Standard

Jeg hadde gjort det for ungene mine selvfølgelig,- og for aller nærmeste famile. utover dette må jeg tenke på at jeg er mor, og barna mine trenger meg i mange år til, så min egen helse er viktig.

Gammel 13-02-10, 23:37   #16
Izzy
Nybegynner

Izzy sin avatar

Medlem siden: Feb 2010
Izzy har et hav av muligheter foran seg
Standard

Jeg har sagt til min samboer og mamma at dersom det skulle skje noe med meg så vil jeg være organdonor.
Hadde jeg klart å redde noen i familien ved å gi en nyre så hadde jeg nok gjort det uten så mye overtalelse. Men neon ukjente, neppe!

Izzy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-02-10, 22:30   #17
gullet
stille

gullet sin avatar

Hvor: Tønsberg
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har aldri sett på det som annet enn en selvfølge, og regner min eventuelle innsats som "liten" i forhold til den som måtte trenge et av mine organer.

Gammel 12-02-10, 22:31   #18
Matilda
Dig for victory!

Matilda sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 38
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Etter min død kan hvem som helst få plukke hva de nå måtte trenge. Jeg ville nok ikke vært levende donor for hvem det skulle være, men for nær familie hadde jeg ikke tenkt meg om en gang. Det er en håndfull mennesker som betyr mer for meg enn noen andre, og de gjør jeg hva som helst for.

Matilda er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 12-02-10, 22:34   #19
Kitty Bastard
Jeg bor i en stubbe!

Kitty Bastard sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Blogginnlegg: 1
Kitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de fleste
Standard

Ja, når jeg er død så kan de ta det de måtte trenge og brenne restene.
Hadde det vært mulig så kunne de resirkulert meg.

Gammel 13-02-10, 23:51   #20
Mirasol
En Som Trener

Mirasol sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Blogginnlegg: 12
Mirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Matilda, her.

Etter min død kan hvem som helst få plukke hva de nå måtte trenge. Jeg ville nok ikke vært levende donor for hvem det skulle være, men for nær familie hadde jeg ikke tenkt meg om en gang. Det er en håndfull mennesker som betyr mer for meg enn noen andre, og de gjør jeg hva som helst for.

Akkurat det jeg skulle skrive også. Om jeg skulle hatt en tatovering (noe som aldri vil skje uansett på min kropp) så skulle det stått "Please recycle". I levende live vil det alltid være verre å ta slike avgjørelser. Men jeg er registrert som benmargsdonor da, samt blodgiver, og det ville jeg gjort hvilken dag som helst ved behov.

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:05.