Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Glitterchicks film- og musikkforum

Spinnoff: må ditt barn lese boka før dei får sjå filmen? Kvifor/kvifor ikkje?

Glitterchicks film- og musikkforum Film, tv-serier og musikk

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-02-14, 21:18   #1
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...
 
Alfa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.374
Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Spinnoff: må ditt barn lese boka før dei får sjå filmen? Kvifor/kvifor ikkje?

Då eg las Hobbiten-tråden vart eg litt overraska over at såpass mange ser ut til å kreve at born skal lese boka før dei ser filmen. Er det ein grunn til at de gjer det slik? Gjeld det alle filmar, eller denne spesielt?

Alfa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-02-14, 21:19   #2
Skremmern
Ringskrømt
 
Skremmern sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Innlegg: 20.273
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spinnoff: må ditt barn lese boka før dei får sjå filmen? Kvifor/kvifor ikkje?

Nei, det må de ikke. Ser ikke poenget.

Jeg ser poenget med å lese gode bøker med historier jeg tenker at de kommer til å like, men ikke som et must før de får se filmen.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-02-14, 21:24   #3
veobra
på slep
 
veobra sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 10.976
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Spinnoff: må ditt barn lese boka før dei får sjå filmen? Kvifor/kvifor ikkje?

Mine må ikke, men jeg ser fordeler ved det. Det er ofte mer innhold i en bok, mer detaljer. Det tar litt av gleden ved boka hvis man har sett filmen først og vet hvordan det ender. Noen bøker er jo sånn at jeg definitivt vil de skal lese dem, eller bli lest for. Da synes jeg det kan være naturlig å lese boka før film/teater. Jeg leser Doktor Proktor for mellomste nå. Det er bla. fordi jeg har lyst til å se den på teater og vil at hun skal ha et forhold til historien først.

__________________
S.E.& O.
veobra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-02-14, 21:25   #4
oslo78
Er frisk!
 
oslo78 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 9.837
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Spinnoff: må ditt barn lese boka før dei får sjå filmen? Kvifor/kvifor ikkje?

Opprinnelig lagt inn av veobra, her.

Mine må ikke, men jeg ser fordeler ved det. Det er ofte mer innhold i en bok, mer detaljer. Det tar litt av gleden ved boka hvis man har sett filmen først og vet hvordan det ender. Noen bøker er jo sånn at jeg definitivt vil de skal lese dem, eller bli lest for. Da synes jeg det kan være naturlig å lese boka før film/teater. Jeg leser Doktor Proktor for mellomste nå. Det er bla. fordi jeg har lyst til å se den på teater og vil at hun skal ha et forhold til historien først.

Ja, også dette. Jeg synes det er lurt å lese bok først og se film etterpå - det motsatte fungerer ofte dårligere.

__________________
Oslo78 - verdens heldigste mamma til Storebror 04, Storesøster 06 og Lillebror 10
oslo78 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-02-14, 21:27   #5
veobra
på slep
 
veobra sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 10.976
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Spinnoff: må ditt barn lese boka før dei får sjå filmen? Kvifor/kvifor ikkje?

Opprinnelig lagt inn av oslo78, her.

Ja, også dette. Jeg synes det er lurt å lese bok først og se film etterpå - det motsatte fungerer ofte dårligere.

Jeg kan si det samme om ditt innlegg over.
Eldste leste en Harry Potter og så så filmen med faren før hun leste neste bok.

__________________
S.E.& O.
veobra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-02-14, 21:29   #6
Blå
Dårlig husmor
 
Blå sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.973
Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spinnoff: må ditt barn lese boka før dei får sjå filmen? Kvifor/kvifor ikkje?

Klassiske bøker, som Ringenes Herre, Ronja Røverdatter ogsåvidere, vil jeg gjerne at de kjenner som bøker først og fremst. Jeg synes det er trist om det er filmen som skal bli det første møtet med historiene, som uten unntak er bedre som bøker enn som filmer.

Men jeg er klar over at det er meg som er rar. Og selv om jeg prøver å holde på det så går det ikke alltid.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-02-14, 21:29   #7
Blå
Dårlig husmor
 
Blå sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.973
Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spinnoff: må ditt barn lese boka før dei får sjå filmen? Kvifor/kvifor ikkje?

Og så sa Toffskij det mye bedre enn meg. Som vanlig.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-02-14, 21:22   #8
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.249
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spinnoff: må ditt barn lese boka før dei får sjå filmen? Kvifor/kvifor ikkje?

Noen bøker, da spesielt hvis de egentlig er litt for små til å se filmen eller det er historier som er såpass gode i bokform at jeg synes de skal gjøre det først. Hobbiten er vel ei sånn bok. Harry potter også.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-02-14, 21:45   #9
zinatara
Bør lage seg en tittel selv
 
zinatara sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 6.744
zinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Spinnoff: må ditt barn lese boka før dei får sjå filmen? Kvifor/kvifor ikkje?

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Noen bøker, da spesielt hvis de egentlig er litt for små til å se filmen eller det er historier som er såpass gode i bokform at jeg synes de skal gjøre det først. Hobbiten er vel ei sånn bok. Harry potter også.

Det er vel der jeg er også, men min eldste er også svært glad i å lese og spesielt fantasy. Dette er en måte å forberede henne på filmene, da kommer ikke innholdet overraskende. Hadde hun ikke lest bøkene først kan det godt hende at jeg hadde utsatt når hun fikk se filmene.

Jeg vet ikke hvordan vi kommer til å gjøre det med de to neste. Jeg ser an hvordan barna reagerer på innhold i filmer og hva de er interessert i.

zinatara er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-02-14, 21:22   #10
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Spinnoff: må ditt barn lese boka før dei får sjå filmen? Kvifor/kvifor ikkje?

Nei det må de ikke - men av og til gjør vi et poeng av at når de er ferdige med boka kan vi kjøpe/låne/se filmen.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-02-14, 21:24   #11
oslo78
Er frisk!
 
oslo78 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 9.837
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Spinnoff: må ditt barn lese boka før dei får sjå filmen? Kvifor/kvifor ikkje?

Hos oss brukes det å se filmen sammen med mamma og pappa som gulrot og belønning for å lese litt lengre og krevende bøker.

Derfor skal jeg i morgen se Ronja Røverdatter sammen med syvåringen - jeg gleder meg like mye som henne. Hun har lest som en helt for å bli ferdig til fredag før vinterferien :-)

__________________
Oslo78 - verdens heldigste mamma til Storebror 04, Storesøster 06 og Lillebror 10
oslo78 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-02-14, 21:24   #12
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 27.268
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spinnoff: må ditt barn lese boka før dei får sjå filmen? Kvifor/kvifor ikkje?

Nei, det blir som det blir. Å kreve det har aldri slått meg.

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-02-14, 21:24   #13
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.843
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spinnoff: må ditt barn lese boka før dei får sjå filmen? Kvifor/kvifor ikkje?

Nei, Guttungen må ikke lese boka før han ser filmen, enkelt og greit. Ser ingen grunn til å pukke på akkurat det.

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-02-14, 21:29   #14
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 29.000
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spinnoff: må ditt barn lese boka før dei får sjå filmen? Kvifor/kvifor ikkje?

Jeg vil ofte at ungene skal ha det primære forholdet til boka, og ikke til filmen. Og så bruker vi det som gulrot iblant. Men bare hvis jeg synes boka er noe de bør ha med seg og som jeg tror de vil ha glede av, så klart.

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-02-14, 21:32   #15
oslo78
Er frisk!
 
oslo78 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 9.837
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Spinnoff: må ditt barn lese boka før dei får sjå filmen? Kvifor/kvifor ikkje?

Opprinnelig lagt inn av Toffskij, her.

Jeg vil ofte at ungene skal ha det primære forholdet til boka, og ikke til filmen. Og så bruker vi det som gulrot iblant. Men bare hvis jeg synes boka er noe de bør ha med seg og som jeg tror de vil ha glede av, så klart.

__________________
Oslo78 - verdens heldigste mamma til Storebror 04, Storesøster 06 og Lillebror 10
oslo78 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-02-14, 21:51   #16
Linella
Erfaren
 
Linella sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2012
Innlegg: 861
Linella er litt kulLinella er litt kul
Standard

Sv: Spinnoff: må ditt barn lese boka før dei får sjå filmen? Kvifor/kvifor ikkje?

Spørs veldig hvilken bok/film det er snakk om. Harry Potter må leses før filmene ses her i huset. Grunnen til det er at det er så veldig mye som er utelatt i filmene, slik at jeg mener de får betydelig større utbytte av filmene etter å ha lest bøkene.

Linella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-02-14, 21:31   #17
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 29.000
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spinnoff: må ditt barn lese boka før dei får sjå filmen? Kvifor/kvifor ikkje?

De er enige med meg, dessuten.

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-02-14, 07:40   #18
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.239
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spinnoff: må ditt barn lese boka før dei får sjå filmen? Kvifor/kvifor ikkje?

Harry Potter-bøkene leste vi en og en og så filmene etter hver bok. Siden minsten var ganske liten da han endelig fikk mast seg til å lese dem, syntes jeg det var bedre at han hadde lest bøkene først og var forberedt på de skumle scenene i filmene. Ellers er det ikke noen generell regel om å først lese boka, men som regel har han selv forlengst lest boka på egen hånd når det gjelder en god del filmer basert på bøker. Han er en veldig ivrig leser, og trenger ikke ytre motivasjon for å lese bøker.

Hobbiten leste jeg høyt for ham før filmen, men jeg må innrømme at siden jeg syntes den var temmelig ekstremt langtekkelig og kjedelig, foreslo jeg for ham å droppe de siste hundre sidene eller noe. Han var helt enig. Den boka bærer veldig preg av å være fra en annen og mye langsommere tid, og ikke på en god måte spør du meg. Jeg har aldri vært Ringenes Herre-fan, men syns filmene er ok sammen med interessert sønn.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-02-14, 08:15   #19
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.995
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spinnoff: må ditt barn lese boka før dei får sjå filmen? Kvifor/kvifor ikkje?

Ikke som en regel, men Harry Potter-bøkene skal leses før filmene ses, spesielt fordi minstemann faktisk er i yngste laget for filmene. Da er det godt å kjenne historien først.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-02-14, 08:16   #20
Blå
Dårlig husmor
 
Blå sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.973
Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spinnoff: må ditt barn lese boka før dei får sjå filmen? Kvifor/kvifor ikkje?

Som så ofte her inne er det interessant hvordan man oppfatter det man selv gjør og det andre gjør på så ulike måter. Jeg tar det med meg og tenker på det.

Jeg oppfatter det vel egentlig hverken som press eller lokking, men som en "vanlig" måte å forholde seg til filmer og tv-serier som er basert på litteratur. Det er ikke det at jeg mener at film er et dårligere medium enn en bok. Men at dersom det er boken som er originalmaterialet så er det fornuftig å lese den først. I tillegg til at det som oftest er mer historie i boken, fordi det kan fortelles på en annen måte enn i en film. Og, jeg holder på at det er trist om det er den forkortete versjonen av historien som er den barn kjenner og ikke det som jeg oppfatter som den "ordentlige" altså boken.

Jeg er ikke veldig prinispiell på dette. Storesøster er glad i å lese, men lettskremt når det gjelder film, så for henne har det alltid vært en fordel å kjenne historien først. Lillesøster er ikke særlig glad i å lese og har heller ikke lyst til å få lange bøker lest høyt for seg og hun er i tillegg lettskremt på film, så det har aldri vært et spørsmål om å få se disse filmene.

Akkurat nå leser jeg Ringenes Herre høyt for storesøster. Og vi skal se filmene sammen etterpå. Sannsynligvis en dag lillesøster ikke er her, fordi hun ikke kommer til å ha lyst til å se filmene. For lillesøster, som er 10, leser jeg Mormor og de åtte ungene. Fordi det er de bøkene hun har lyst på. Barn er forskjelilge.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:05.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no