Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Spisskummen

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-12-10, 09:14   #1
silje
Superduperaktiv
 
Medlem siden: Jun 2008
Innlegg: 544
silje er litt kulsilje er litt kul
Standard

Spisskummen

Jeg kunne sikkert googlet, men spør her...

Flere oppskrifter innholder spisskummin. Jeg har letet på min relativt enkle matvarebutikk og finner karve som også har navnet kummin på posen.

Er spisskummin rett og slett karve ? Eller kan karve erstatte i oppskriftene siden dette tydeligvis er kummin og må da i det minste være relatert til spisskummin ....*forvirret*

silje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-10, 09:18   #2
rajraj
*_*
 
rajraj sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Kjellerlemmen
Innlegg: 5.659
Blogginnlegg: 115
rajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de fleste
Standard

Sv: spisskummin

Ikke det samme, nei!

Sitat:

Karve/kummin (norsk) = caraway (engelsk)
Spisskarve/spisskummen (norsk) = cumin (engelsk)

__________________
2007 2010

rajraj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-10, 09:23   #3
silje
Superduperaktiv
 
Medlem siden: Jun 2008
Innlegg: 544
silje er litt kulsilje er litt kul
Standard

Sv: spisskummin

Nei, jeg hadde jo en mistanke om det, men kan karven til en viss grad erstatte ?

silje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-10, 09:24   #4
rajraj
*_*
 
rajraj sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Kjellerlemmen
Innlegg: 5.659
Blogginnlegg: 115
rajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de fleste
Standard

Sv: spisskummin

Opprinnelig lagt inn av silje, her.

Nei, jeg hadde jo en mistanke om det, men kan karven til en viss grad erstatte ?

Nei, det har ikke samme smak eller aroma. Jeg ville ikke brukt karve som erstatter.

__________________
2007 2010

rajraj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-10, 09:22   #5
Kråkesølv
Nybegynner
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 15
Kråkesølv har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: spisskummin

Her i byen selger de det på store butikker som Ica Maxi o.l, virker ikke som små butikker tar inn spisskummin.

Kråkesølv er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-10, 09:23   #6
Primrose
nju nja njo
 
Primrose sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 5.739
Blogginnlegg: 16
Primrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de fleste
Standard

Sv: spisskummin

Hvis du har en internasjonal matbutikk i nærheten pleier de å ha cumin!

__________________
Life isn't about waiting for the storm to pass. It's about learning to dance in the rain.
Primrose er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-10, 09:25   #7
Syrin
Med tommestokk i veska
 
Syrin sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 5.042
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: spisskummin

Eg trur karve smakar nokså annleis kummin.

Trur eg da.

Syrin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-10, 09:28   #8
rajraj
*_*
 
rajraj sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Kjellerlemmen
Innlegg: 5.659
Blogginnlegg: 115
rajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de fleste
Standard

Sv: spisskummin

Opprinnelig lagt inn av Syrin, her.

Eg trur karve smakar nokså annleis kummin. Er det ikkje karve som er i nøkkelost da? Og i akevitt? Det smakar svært ulikt kummin.

Trur eg da.

Karve er i surkål og akevitt. Skikkelig julekrydder. Spisskummen er i nøkkelost. Spisskummen er den karakteristiske lukten i tacokrydder, og brukes mye i karriblandinger og i garam masala.

__________________
2007 2010

rajraj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-10, 09:31   #9
silje
Superduperaktiv
 
Medlem siden: Jun 2008
Innlegg: 544
silje er litt kulsilje er litt kul
Standard

Sv: spisskummin

Ok, tusen takk !
Får lete videre da, og klare meg uten i dag.

silje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-10, 17:28   #10
Turban Smukk
sukk
 
Turban Smukk sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Innlegg: 4.476
Turban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: spisskummin

Opprinnelig lagt inn av rajraj, her.

Spisskummen er i nøkkelost.



Karve og spisskummen kan overhodet ikke erstattes. I små matvarebutikker av typen Rimi kan det faktisk være vanskelig å finne spisskummen av en eller annen grunn. Jeg bruker det ganske mye, både i tex-mex og indisk mat, så jeg drar md meg glass herfra og derfra når jeg husker på det.

Turban Smukk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-10, 09:26   #11
Syrin
Med tommestokk i veska
 
Syrin sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 5.042
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: spisskummin

Sjekk her:

http://no.wikipedia.org/wiki/Karve

Karve smakar litt som anis og skal "ikke forveksles med spisskummin"

Syrin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-10, 14:38   #12
kamp
ASD
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 4.934
kamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Spisskummen

Jeg finner spisscummin på mega, meny og rimi

kamp er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-10, 15:12   #13
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.086
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spisskummen

Min spisskummin er fra Hindu (de glassen med grønn kork).

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-10, 17:11   #14
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.952
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spisskummen

Jeg synes spisskummin er kjempelett å få tak i. Bruker det mye, til mye forskjellig.

Jeg trodde virkelig ikke spisskummin er i nøkkelost!

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-10, 17:24   #15
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spisskummen

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.


Jeg trodde virkelig ikke spisskummin er i nøkkelost!

I nøkkelost er det karve. Spisskummen smaker som tacokrydder, det er det som gir tacokrydderet den typiske smaken. Jeg har knapt vært i en butikk som IKKE har spisskummen? Det står i krydderhylla, samme boks som alle andre kryddere (Blackboy, feks).

Spisskummen bruker jeg ofte, det er et must i feks. chili con carne. Og i hjemmelaget tacokrydder.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-10, 17:17   #16
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.700
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spisskummen

Jeg tror at spisskummin kun finnes i glass og ikke i pose iallefall. jeg har kjøpt på en helt vanlig butikk - av typen bunnpris/rema eller noe sånn

__________________
Min signatur
Che er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-10, 20:21   #17
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.952
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spisskummen

Opprinnelig lagt inn av Bauche, her.

Jeg tror at spisskummin kun finnes i glass og ikke i pose iallefall. jeg har kjøpt på en helt vanlig butikk - av typen bunnpris/rema eller noe sånn

Nei, det finnes i begge slags emballasjer. Jeg kjøper ofte pose fordi jeg bruker så mye. Jge har f.eks. 1/3 glass i en vanlig porsjon chili con carne. Minst. I alle butikkene jeg har vært i, finnes det på glass. Poser får man noen steder.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-10, 22:28   #18
rajraj
*_*
 
rajraj sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Kjellerlemmen
Innlegg: 5.659
Blogginnlegg: 115
rajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Spisskummen

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

I nøkkelost er det karve.

Opprinnelig lagt inn av Turban Smukk, her.



Karve og spisskummen kan overhodet ikke erstattes. I små matvarebutikker av typen Rimi kan det faktisk være vanskelig å finne spisskummen av en eller annen grunn. Jeg bruker det ganske mye, både i tex-mex og indisk mat, så jeg drar md meg glass herfra og derfra når jeg husker på det.

Altså, jeg regner med at Tine vet hva de har i osten sin. Det stinker jo taco av nøkkelosten.

Fra Tines nettsider:

Sitat:

Nøkkel er en halvfast hvitost med et krydret smak av spisskum og nellik, og en lett syrlig aroma.

__________________
2007 2010

rajraj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-10, 22:32   #19
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.952
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spisskummen

Jeg kan ikke for mitt bare liv fatte at det er spisskummen i nøkkelosten. Tine vet sikkert ikke forskjellen de heller.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-10, 17:27   #20
Hulda
Bør lage seg en tittel selv
 
Hulda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Trondheim
Innlegg: 1.823
Hulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Spisskummen

Spiskummin er "tacokrydder", jeg blander tacokryddret mitt selv og da er det hovedingrediensen...

__________________
Firebarnsmor.
Hulda er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:49.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no