Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Bibelutdeling i skolen

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-02-09, 07:36   #1
Fibi
Prematurmamma
 
Fibi sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Innlegg: 14.671
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Bibelutdeling i skolen

Inspirert av en tråd på "et annet forum".

Situasjon: Foreldrene får et skriv med seg hjem hvor det forklares at en Kateket fra en lokal menighet skal komme og dele ut en bibel til elevene i klassen. Man kan selv velge om barnet skal delta. Når Kateketen kommer, blir barna ropt opp ved navn, en og en, og får overrukket en biblel med en hilsen fra menigheten i.

Hvordan hadde du reagert?

__________________
Jente 03 - Gutt 08 - Gutt 14 (uke 24+6)

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-02-09, 07:42   #2
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bibelutdeling i skolen

Jeg hadde bedt om at det skulle komme andre fra de store religionene og dele ut hellige bøker også, ellers hadde det ikke vært aktuelt.

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-02-09, 07:53   #3
Bada-Bing
Pulled back in
 
Bada-Bing sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Der
Innlegg: 724
Bada-Bing er populærBada-Bing er populærBada-Bing er populærBada-Bing er populær
Standard

Sv: Bibelutdeling i skolen

Hva Sitron sa. Dette er 2009, ikke 1979. Vi bor ikke lenger i et homogent religiøst samfunn.

__________________
Propellen 2005 Stoikeren 2008
Bada-Bing er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-02-09, 07:54   #4
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.700
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bibelutdeling i skolen

Jeg hadde latt barnet mitt fått bibelen. Regner med at barna var relativt gamle (ungdomskole) og da synes jeg de er såpass gamle at de bør få begynne å ta stilling til slike ting selv.

Er barna små, har jeg tenkt at "hvorfor eksludere de for en bibel" og latt de bli med uansett.

- Men nå er jeg ikke helt "anti" religion heller da.

__________________
Min signatur
Che er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-02-09, 08:21   #5
Adele
In love with a fairytale
 
Adele sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Innlegg: 3.129
Adele imponerer mange og er sikkert smartAdele imponerer mange og er sikkert smartAdele imponerer mange og er sikkert smartAdele imponerer mange og er sikkert smartAdele imponerer mange og er sikkert smartAdele imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Bibelutdeling i skolen

Opprinnelig lagt inn av Bauche, her.

Jeg hadde latt barnet mitt fått bibelen. Regner med at barna var relativt gamle (ungdomskole) og da synes jeg de er såpass gamle at de bør få begynne å ta stilling til slike ting selv.

På den skolen jeg jobber på, kommer kateketen og deler ut bibel til elevene på 5. trinn. Da er ikke ungene gamle nok til å ta stilling selv.

Adele er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-02-09, 08:24   #6
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Bibelutdeling i skolen

Opprinnelig lagt inn av Cec, her.

På den skolen jeg jobber på, kommer kateketen og deler ut bibel til elevene på 5. trinn. Da er ikke ungene gamle nok til å ta stilling selv.

Hæ?
Men kan de det da? Er det lov? Er det ikke mange som protesterer? Er ingen som får bibel på skolen vår, så det kan da ikke være vanlig del av pensum.

  Svar med sitat
Gammel 20-02-09, 08:26   #7
Smash
Impulsiv innimellom
 
Smash sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Innlegg: 2.932
Blogginnlegg: 3
Smash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Bibelutdeling i skolen

Jeg hadde satt pris på det.

__________________
2002 2004 2008 2010
Smash er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-02-09, 15:19   #8
Hondacrv
Gå heim, kyss din kvardag
 
Hondacrv sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
Innlegg: 13.077
Hondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Bibelutdeling i skolen

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Jeg hadde bedt om at det skulle komme andre fra de store religionene og dele ut hellige bøker også, ellers hadde det ikke vært aktuelt.

Alle de 49 bindene som utgjør Buddhismens hellige skrifter? Neida.

JEg har selv delt ut. Vi spurte skolen om det var greit, de fikk lapp med seg hjem, og vi underviste i det som var planen for 5.trinn (er det det det heter) oppbygging av bibelen og noe om de ulike skriftene.

Ellers forstår jeg at dette blir drøftet. Jeg har vel inntrykk av at det blir vanligere og vanligere å dele ut i gudstjenste etter invitasjon.

__________________
05
Hondacrv er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-02-09, 20:51   #9
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Bibelutdeling i skolen

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Jeg hadde bedt om at det skulle komme andre fra de store religionene og dele ut hellige bøker også, ellers hadde det ikke vært aktuelt.

Helt enig igjen. Jeg hadde ikke godtatt at barna mine skulle påvirkes på den måten der. Da fikk de komme å dele ut andre skrifter også, som Koranen f.eks.
Det er religionsfrihet i Norge - og det der hørtes jaggu meg ikke ut til å akkurat støtte opp om det.

  Svar med sitat
Gammel 20-02-09, 07:53   #10
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Bibelutdeling i skolen

Jeg hadde spurt ungene om de ville ha en bibel. Ville de det så får de en bibel. Ville de ikke det så ville jeg sendt et brev og bedt barnet mitt unndratt fra slike hedenske ritualer som dette.

Jeg tror dette går ganske langt forbi det som er lov av forkynnelse i skolen?

Men jeg ville tenkt - her er det en kristen lærer ett eller annet sted med sterke meninger. Vi kan alltids slenge en bibel i sekken hvis det er så viktig fremfor å ta en fight på dette som ikke har så stor praktisk konsekvens. Sannsynligheten for at mine unger blir kristne av dette stuntet er lav uansett.

  Svar med sitat
Gammel 20-02-09, 07:57   #11
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bibelutdeling i skolen

Antireligion? Nei, jeg er bare anti-kun-EN-religion.

Sitron- inkluderende, ikke ekskluderende. Sånn av og til, iallfall.

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-02-09, 08:06   #12
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.700
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bibelutdeling i skolen

Ja, jeg ser den, men jeg hisser meg liksom ikke opp pga bibelen - så jeg er mindre bevisst på slik ta.

__________________
Min signatur
Che er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-02-09, 09:35   #13
Travolta
Erfaren
 
Travolta sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 811
Travolta er populærTravolta er populærTravolta er populærTravolta er populær
Standard

Sv: Bibelutdeling i skolen

Hvis jenta mi selv ville ha bibelen, så skulle hun ha fått den. Jeg ser ingen problemer med det. Forøvrig har jo mange skoler besøk til bl.a moskéer, arrangerer internasjonale dager og andre ting som favner bredden. Så jeg er ikke redd for at barnet mitt kun skal få kunnskap om kristendommen. Og selvsagt har det litt å gjøre med hvordan læreren fremstiller dette også - er det opplysning og læring h*n bedriver, eller ren forkynnelse.

Travolta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-02-09, 08:08   #14
Ulvefar
I menneskeham
 
Ulvefar sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
Innlegg: 2.378
Ulvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt av
Standard

Sv: Bibelutdeling i skolen

Jeg hadde på forsøksvis vennlig, høflig og saklig vis spurt hvordan de mente dette var forenelig med at skolen ikke skal drive forkynnende virksomhet. Skolen skal lære barna å forstå ulike religioner, inkludert selvsagt kristendommen, men det er ikke det samme som å lære dem å tro på en av dem. Tvert i mot er det en viss empiri for å hevde at du ikke forstår de andre best ved å abonnere på synspunktene til den ene.

__________________
Storesøster (01) og Pluttungen (05)

Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
Ulvefar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-09, 09:10   #15
Skremmern
Ringskrømt
 
Skremmern sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Innlegg: 20.273
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bibelutdeling i skolen

Det hadde vært helt greit.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-02-09, 10:39   #16
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.376
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bibelutdeling i skolen

Nora H: Hva med denne?

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Antireligion? Nei, jeg er bare anti-kun-EN-religion.

Sitron- inkluderende, ikke ekskluderende. Sånn av og til, iallfall.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-02-09, 10:42   #17
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bibelutdeling i skolen

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Nora H: Hva med denne?

Men hun mener jo ikke anti-kun-EN som at hun er i mot kun én religion, nemlig kristendom, men at det ikke skal være monopol på religionslæring. Det er jo forskjell.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-02-09, 12:11   #18
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bibelutdeling i skolen

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Men hun mener jo ikke anti-kun-EN som at hun er i mot kun én religion, nemlig kristendom, men at det ikke skal være monopol på religionslæring. Det er jo forskjell.

Selvsagt gjør jeg det. Godt noen har evnen til å forstå.

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-02-09, 10:51   #19
Nora H
Magisk
 
Nora H sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 1.600
Nora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Bibelutdeling i skolen

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Nora H: Hva med denne?

Ja, der kom Esme meg i forkjøpet. Hun mener vel at EN religion ikke skal ha monopol, uansett om det skulle være Kristendommen eller Islam.

__________________
2007 2012 2014
Nora H er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-02-09, 08:17   #20
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.915
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bibelutdeling i skolen

Jeg hadde ikke brydd meg så veldig.

Anne C er aktiv nå   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:58.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no