Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Økologisk og diettmat

Konkret info om aspartam?

Økologisk og diettmat Forum for diskusjoner om og deling av oppskrifter på diettmat og økologisk mat.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-06-11, 09:06   #1
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on
 
Mrs. Longbottom sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 5.212
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Konkret info om aspartam?

eg ble fnyst av av en legevenn for min skepsis til aspartam, han mente det var enkelt for enhver persom men minimale kjemikunnskaper å forstå at det umulig kunne være farlig. Han mente også at jeg utvilsomt innbilte meg at jeg fikk hodepine av kunstig søtning, og at all slik skepsis var fjolleri og føleri.
Men er det det? Fins det noe håndfast å slå i bordet med som ikke kommer fra selvutvikla-dame-sider (som det meste jeg fant)?

__________________
Snupsen -05 og Rusket -10
Some people are like a Slinky... not really good for anything, but you still can't help but smile when you shove them down the stairs
Mrs. Longbottom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-06-11, 09:15   #2
Meissa
stressmonster
 
Meissa sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
Innlegg: 3.066
Meissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: konkret info om aspartam?

Det er uenighet fagmiljøer enda, men i de fleste forskningsrapporter slås det fast at det ikke er skadelig i moderate mengder.

__________________
(2005) (2010) (2012)
Meissa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-06-11, 09:24   #3
Milfrid
Shake it out!
 
Milfrid sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Innlegg: 15.926
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: konkret info om aspartam?

Jeg skal se om jeg klarer å rote fram noe når je er ferdig med eksamen, me jeg kuttet ut kunstig søtningsmidler etter at far til en venn av oss, som er lege og jobber mye med diabetis, sa at forskning tyder på at det kunstig søt ing kan trigge diabetis.

Bevist er det (selvfølgelig) ikke. Men forsnningen er delt, og det finnes i alle fall nok forskning som peker i retning av at det kan være negativt til at legen jeg kjenner ikke anbefaler det. Så da handler det vel om hvilken lege man vil høre på.

Jeg tror ikke man dør eller blir syk av det i små mengder, men tror at sukker, både naturlig og kunstig, er noe man bør begrense inntaket av. Og om man skal ha noe søtt så kan man like gjerne velge varianten som ikke er kunstig.

__________________
Now it's nothing but MY way!
Milfrid er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-06-11, 09:36   #4
Meissa
stressmonster
 
Meissa sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
Innlegg: 3.066
Meissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: konkret info om aspartam?

Opprinnelig lagt inn av Mindy Macready, her.

Jeg skal se om jeg klarer å rote fram noe når je er ferdig med eksamen, me jeg kuttet ut kunstig søtningsmidler etter at far til en venn av oss, som er lege og jobber mye med diabetis, sa at forskning tyder på at det kunstig søt ing kan trigge diabetis.

Bevist er det (selvfølgelig) ikke. Men forsnningen er delt, og det finnes i alle fall nok forskning som peker i retning av at det kan være negativt til at legen jeg kjenner ikke anbefaler det. Så da handler det vel om hvilken lege man vil høre på.

Jeg tror ikke man dør eller blir syk av det i små mengder, men tror at sukker, både naturlig og kunstig, er noe man bør begrense inntaket av. Og om man skal ha noe søtt så kan man like gjerne velge varianten som ikke er kunstig.

Mattilsynet sier at det for mange vil være fordelsaktig å innta noe mer kunstig søtning dersom dette fører til redusert inntak av vanlig sukker.

__________________
(2005) (2010) (2012)
Meissa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-06-11, 09:52   #5
Milfrid
Shake it out!
 
Milfrid sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Innlegg: 15.926
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: konkret info om aspartam?

Opprinnelig lagt inn av Meissa, her.

Mattilsynet sier at det for mange vil være fordelsaktig å innta noe mer kunstig søtning dersom dette fører til redusert inntak av vanlig sukker.

Tja, de lærde strides vel der også? Da jeg tok Kostholdveileder på Idrettshøyskolen hadde vi en foreleser som sa det du sa, og en som da at hun foretrakk sukker. Begge basert på at forskningen enda var på "spedbarnstadiet" og veldig lite konklusiv. Begge var forøvrig ernæringsfysiologer, om de har noe å si.

Jeg skal se om jeg klarer å grave fram noen skikkelige kilder etter hvert, og så kan jeg sel føyelig også bidra med noen sånne litt konsperatoriske, men det var neppe det du var ute etter.

Men altså, jeg er relativt nyomvendt og både vi og ungene drakk brus med kunstig søtningsmiddel intill for et års tid siden, nettopp fordi vi te kte at det var bedre enn å drikke brus med sukker. Nå har vi gått over til å drikke mindre brus i stedet.

__________________
Now it's nothing but MY way!
Milfrid er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-06-11, 14:26   #6
Brutus_
Bør lage seg en tittel selv
 
Brutus_ sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 1.302
Brutus_ er populærBrutus_ er populærBrutus_ er populær
Standard

Sv: konkret info om aspartam?

Opprinnelig lagt inn av Meissa, her.

Mattilsynet sier at det for mange vil være fordelsaktig å innta noe mer kunstig søtning dersom dette fører til redusert inntak av vanlig sukker.

Tja, er det ikke motsatt det virker? At lightproduktene utsetter metthetsfølelse og trigger sukkersuget? Mye av de tradisjonelle lightproduktene er jo i kategorien leskedrikk som før hadde vanlig sukker, handlet inn i forbifarten i bil. Folk som inntar mye av det der, vil vel med dagens ferdigmatinfrastruktur være i faresonen for å få i seg overdrevne mengder fedmemat i alle tilfeller. Og mye mer enn at en flake aspartam-lesk i ny og ne monner særlig. Like lite forskjell som det gjør på den atletiske kvinnekroppen til ei gjennomtrent lita flis på idrettshøyskolen.

__________________
...på bedringens vei?
Brutus_ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-06-11, 09:21   #7
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: konkret info om aspartam?

Vel, jeg får voldsomme magesmerter av kunstige søtningsstoffer, også om jeg ikke vet at det er det jeg får i meg, så jeg tipper at legen din tar feil.

  Svar med sitat
Gammel 12-06-11, 16:50   #8
Lavender
Passe aktiv
 
Lavender sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.911
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Sv: konkret info om aspartam?

Opprinnelig lagt inn av FarOutFishing, her.

Vel, jeg får voldsomme magesmerter av kunstige søtningsstoffer, også om jeg ikke vet at det er det jeg får i meg, så jeg tipper at legen din tar feil.

Samme her. Må litt flau innrømme at en halv liter Cola Light og en eske Grete Rode pastill ga meg fri fra tysk timene fredag ettermiddag. Ingen tvil og at jeg var dårlig. Det lærerene ikke visste, var at det ga seg etter en time på sofaen. Jeg fikk bare karakter 3.

__________________
06 & 08 .
Lavender er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-06-11, 09:34   #9
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.254
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: konkret info om aspartam?

Så vidt jeg vet har man ikke klart å finne noen som helst indikasjon på at det er skadelig i populasjons- og observasjonsstudier. Det finnes lite kontrollert forskning på sånt, dessverre, men det finnes noe på rotter og mus. Nå husker jeg helt hemningsløst og har ikke funnet frem noen referanser, men jeg erindrer at det er vist å være skadelig på rotter i ekstremt høye doser - som det meste annet. Det er liksom der det kom fra, det hele.

Men nå spurte du om referanser, og det gidder jeg altså ikke på morgenkvisten med barna halende i meg, så det er kanskje ikke så veldig hjelpsomt. Og kudos til alle som prøver å finne objektive svar, altså, jeg er ikke ironisk.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-06-11, 09:40   #10
Fersken
Tatt på
 
Fersken sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Andre etasje
Innlegg: 8.437
Blogginnlegg: 127
Fersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de fleste
Standard

Sv: konkret info om aspartam?

Det er vel ikke uten grunn at det er anbefalt at barn under 3 år ikke bør få mat/drikkevarer som inneholder aspartam.

__________________
Pie (2007) og Gut (2010)
Fersken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-06-11, 09:48   #11
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.254
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: konkret info om aspartam?

Opprinnelig lagt inn av Peaches, her.

Det er vel ikke uten grunn at det er anbefalt at barn under 3 år ikke bør få mat/drikkevarer som inneholder aspartam.

Det er det en helt standard grunn til, og det er at det ikke finnes dokumentasjon. For barn under 3 år er det omvendt bevisbyrde, altså at man må kunne vise til studier på at det ikke er skadelig. Det er samme grunn til at f.eks. Biola heller ikke er anbefalt at barn under 3 år (uten at de fleste ser for seg at det er spesielt farlig).

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-06-11, 09:56   #12
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.254
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: konkret info om aspartam?

Men det vil jo alltid være bedre, MMac. Så klart. Moderasjon er alltid best.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-06-11, 10:14   #13
Milfrid
Shake it out!
 
Milfrid sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Innlegg: 15.926
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: konkret info om aspartam?

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Men det vil jo alltid være bedre, MMac. Så klart. Moderasjon er alltid best.

Veldig sant. Og veldig vanskelig å leve etter.

Jeg tenker at å drikke et glass lettbrus i ny og ne neppe er litt skadelig en gang. Men veldig mange drikker jo halvannen liter pluss til dagen, og om en i tillegg spiser youghurt, syktetøy osv med kunstig søtningsmiddel så blir det mengder av det etter hvert.

Men jeg må innrømme at jeg også er en smule preget av at det var samme selskap som laget Agent Orange som fant opp aspartam, og at Rumsfeld er involvert (den mannen er pure evil). Og det ER tilfellet at aspartam først ble foreslått forbudt i USA fordi forskning indikerte at det kunne gi hjernekreft på rotter. Det lå en del lobbyvirksomhet bak å få stoffet godkjent.

Og nå skal jo ikke jeg si hva jeg synes om antallet lobbyister vs antall politikere i USA og det faktum at man nå nylig har fjernet taket på penger bedrifter kan bruke på lobbyvirksomhet (bestikkelser er ikke lov, men pengegaver i form av lobbyvirksomhet derimot. ). Ok her kommer den konspiratoriske siden av meg inn, men jeg stoler ikke på mennesker som får betalt for å vedta noe.

Men bortsett fra der så er jeg veldig der du er - alt med måte. Og det er neppe skadelig å drikke/spise produkter med aspartam med måte. Men det er neppe mer skadelig å spise sukker heller med måte.

__________________
Now it's nothing but MY way!
Milfrid er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-06-11, 10:29   #14
Honda
Type R ;)
 
Honda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nord
Innlegg: 8.453
Honda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: konkret info om aspartam?

Er det aspartam i splenda og sukrin?


Vi er nødt til å bruke kunstigsøting eller ikke noe søting i ting turbo skal spise,ergo har hele familien kuttet ned på sukret. Turbo tåler ikke fruktose eller vanlig sukker,sirup eller what so ever .
Så alt som skal bakes som skal være sukker i bruker jeg splenda i,og det er små små mengder, eks 3 ss ol så har jeg sukrin i(han tåler ikke så mye sukrin heller med at det er litt "fruktose" i det) skal det være mye så bruker jeg splenda

__________________
Honda som ikke kjører Honda bil for tiden men har Honda snøfres og gressklipper med Honda motor...

Sist redigert av Honda : 12-06-11 kl 14:39.
Honda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-06-11, 10:36   #15
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: konkret info om aspartam?

Opprinnelig lagt inn av Honda, her.

Er det aspartam i splenda og sukrin?

Nei, det er det ikke. Jeg bruker Sukrin og Bjørkesøt, i tillegg til vanlig sukker innimellom.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-06-11, 14:19   #16
m^2
Bør lage seg en tittel selv
 
m^2 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.942
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Konkret info om aspartam?

...


Sist redigert av m^2 : 13-06-11 kl 12:40.
m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-06-11, 18:46   #17
Maz
Pauset
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Innlegg: 7.430
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Sv: konkret info om aspartam?

Opprinnelig lagt inn av Mindy Macready, her.

VeldigMen jeg må innrømme at jeg også er en smule preget av at det var samme selskap som laget Agent Orange som fant opp aspartam, og at Rumsfeld er involvert (den mannen er pure evil). Og det ER tilfellet at aspartam først ble foreslått forbudt i USA fordi forskning indikerte at det kunne gi hjernekreft på rotter. Det lå en del lobbyvirksomhet bak å få stoffet godkjent.

Og nå skal jo ikke jeg si hva jeg synes om antallet lobbyister vs antall politikere i USA og det faktum at man nå nylig har fjernet taket på penger bedrifter kan bruke på lobbyvirksomhet (bestikkelser er ikke lov, men pengegaver i form av lobbyvirksomhet derimot. ). Ok her kommer den konspiratoriske siden av meg inn, men jeg stoler ikke på mennesker som får betalt for å vedta noe.

Det lå vel også en del lobbydollar bak å få det forbudt. Sukkerlobbyen er ikke akkurat noen sveklinger de heller. Sukker er jo en skikkelig skitten business.


Stevia ble vel forbudt i Norge i 2008, og så vidt jeg vet er det slik fremdeles.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-06-11, 18:49   #18
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on
 
Mrs. Longbottom sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 5.212
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Sv: konkret info om aspartam?

Opprinnelig lagt inn av Maz, her.

Det lå vel også en del lobbydollar bak å få det forbudt. Sukkerlobbyen er ikke akkurat noen sveklinger de heller. Sukker er jo en skikkelig skitten business.


Stevia ble vel forbudt i Norge i 2008, og så vidt jeg vet er det slik fremdeles.

Noen snakket om at det skulle bli eu-godkjent nå, så vi får se.

__________________
Snupsen -05 og Rusket -10
Some people are like a Slinky... not really good for anything, but you still can't help but smile when you shove them down the stairs
Mrs. Longbottom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-06-11, 10:09   #19
Veronal
Etylbarbital
 
Veronal sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.554
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: konkret info om aspartam?

Du kan lese på sidene til Vitenskapskomitéen for mattrygghet, de har gjennomgått det som er av studier, de gjennomgår stadig nye studier og tar stadig ny risikovurdering. Neste er ventet inn i 2012.

http://www.vkm.no/eway/default.aspx?...&trg=Main_6177

__________________
Du har fått et møljetall. Vil du splitte eller herske?
Veronal er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-06-11, 10:28   #20
Koma
Lysende norsk flaskekoker
 
Koma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 3.624
Blogginnlegg: 66
Koma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: konkret info om aspartam?

Det skjer masse rundt aspartam i EU/EFSA for tiden også. Ny evaluering for endte gang. http://www.efsa.europa.eu/en/topics/topic/aspartame.htm

Det blir spennnede med resultatene på denne studien som tydeligvis kommer snart. http://www.food.gov.uk/news/newsarch.../jun/aspartame

Koma er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:11.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no