Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Aldersgrense for ekteskap med utlendinger

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-09-06, 21:09   #1
Hønni
 
Hønni sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 5.323
Blogginnlegg: 38
Hønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Aldersgrense for ekteskap med utlendinger

for å hindre tvangsekteskap?

Hva mener du?

__________________
Gutta (02) og Lillesøster (06)


Hønni er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-06, 21:13   #2
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er vel ikke aldersgrense for ekteskap, men for familiegjenforening?

Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-06, 21:16   #3
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.229
Blogginnlegg: 674
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes ikke vi kan begynne å gradere myndighetsalderen etter hva man finner på å gjøre som myndig. Da får vi heller heve myndighetsalderen/ekteskapsalderen til 21 for alle, da.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-06, 21:17   #4
Myrsnipa
Pen. Så det så.
 
Myrsnipa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.525
Myrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Link til skikkelig bakgrunnsinformasjon før jeg uttaler meg?

Så noe om dette på nyhetene, men ikke nok.

Myrsnipa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-06, 21:16   #5
Hønni
 
Hønni sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 5.323
Blogginnlegg: 38
Hønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

http://www.klassekampen.no/kk/index....s_aldersgrense


http://www.dna.no/index.gan?id=53213&subid=0

http://www.utrop.no/art.html?catid=1&artid=10973

__________________
Gutta (02) og Lillesøster (06)


Hønni er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-06, 21:17   #6
Myrsnipa
Pen. Så det så.
 
Myrsnipa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.525
Myrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Takk

Myrsnipa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-06, 21:20   #7
Hønni
 
Hønni sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 5.323
Blogginnlegg: 38
Hønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

enda en

http://www.dagbladet.no/magasinet/20...03/456719.html

__________________
Gutta (02) og Lillesøster (06)


Hønni er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-09-06, 11:00   #8
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.327
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Aldersgrense for ekteskap med utlendinger

Jeg syns aldersgrense for familiegjenforening (ikke ekteskap) er et uhyre drastisk tiltak. Jeg tror likevel det har noe for seg. Det er et faktum at tvangsekteskap og svært pressede arrangerte ekteskap er et betydelig problem. Det at norskfødte jenters statsborgerskap brukes som et "asset" i ekteskapsforhandlinger syns jeg er forkastelig. At jenter presses til å gifte seg purunge, før gjennomført utdannelse, gjerne med et gudsord fra landet i Pakistan, hemmer langsiktig integrering, og ikke minst likestilling. Det søkes jo også årlig om noen titalls dispensasjoner fra 18-årsgrensen for ekteskap, stort sett fra innvandrere. Det er visst om å gjøre å få dem inn i sikkerhet snøggast råd.

Dette vil kanskje også øke sannsynligheten for at norsk-pakistansk ungdom gifter seg med hverandre, og ikke som det er nå, når 70-80% av dem gifter seg med noen født og oppvokst på den andre siden av kloden? Jeg tror et ekteskap mellom to med litt likere bakgrunn har mye bedre mulighet for å lykkes, og det blir lettere for deres barn igjen å bli godt integrerte, enn om de har en pakistanskoppvokst, arbeidsledig bondeguttpappa som sliter med å forstå og få fotfeste i en ny kultur, og ikke har lært seg språket enda, alternativt en hjemmeværende pakistansk mamma som knapt har vært utenfor stuedøra siden hun kom hit som 18-årig brud.

Nå er jeg dundrende politisk ukorrekt her, og har med vilje brukt lite nyanser for å få frem poenget. Men dette ER et betydelig samfunnsproblem og ikke minst skrekkelig for de som blir utsatt for tvangsekteskap, og jeg vil ikke at vi skal være strutser og ikke tenke ubehagelige tanker.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-09-06, 11:04   #9
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.327
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Aldersgrense for ekteskap med utlendinger

En annen ting: Ekteskap mellom folk fra ulike deler av verden kan selvsagt gå kjempefint, noe sikkert mange her inne kan bekrefte. Men ingen kan vel påstå at det ikke medfører ekstra/andre utfordringer? De har i hvert fall en mye høyere skilsmisseprosent, så noe må det være.

Er det ikke uansett en god ide at man er litt modnere og litt mer livserfaren før man gir seg i kast med et så krevende posjekt?

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-09-06, 11:14   #10
Gremli Skremli
Ansvar for egen luring
 
Gremli Skremli sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: På rette sida av elva
Innlegg: 3.514
Blogginnlegg: 8
Gremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Aldersgrense for ekteskap med utlendinger

Jeg giftet meg med en utlending da jeg var 22.

Gremli Skremli er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-09-06, 12:48   #11
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.327
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Aldersgrense for ekteskap med utlendinger

Opprinnelig lagt inn av Gremli Skremli, her.

Jeg giftet meg med en utlending da jeg var 22.

22 syns jeg faktisk er en ganske ok grense. 18 er skummelt tidlig. 25 er kanskje veldig dramatisk?

Men Gremlis, har du ellers synspunkter på dette, for du er jo mer enn gjennomsnittlig kvalifisert til å mene noe, skulle jeg tro...

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-09-06, 12:50   #12
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.229
Blogginnlegg: 674
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Aldersgrense for ekteskap med utlendinger

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

22 syns jeg faktisk er en ganske ok grense. 18 er skummelt tidlig. 25 er kanskje veldig dramatisk?

I gamle dager var jo myndighetsalderen 21. Jeg kan se en del gode argumenter for å gå tilbake til det. (Jeg kan se en del gode argumenter mot det også, bare for å ha sagt det.)

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-09-06, 23:58   #13
IOA
WF: BNBE
 
IOA sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.235
IOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Aldersgrense for ekteskap med utlendinger

Opprinnelig lagt inn av Gremli Skremli, her.

Jeg giftet meg med en utlending da jeg var 22.

Eller 21 da. Og ja, klart vi hadde blitt omfattet av et sånt regelverk hvis det hadde eksistert da vi giftet oss. Dette har jeg faktisk satt meg litt inn i, både gjennom jobben og pga egen situasjon.

Pr i dag er reglene sånn at hvis man skal søke om familiegjenforening, altså at ektefellen skal kunne komme hit til Norge, er det forskjell på regelverket hvis man er over eller under 23. Hvis man er under 23 år MÅ den norske parten ha en viss inntekt pr år. Det økonomiske kravet kan ikke fylles av verken den utenlandske parten, ved evnt jobbtilbud til den utenlandske parten, eller garantier fra tredjepersoner (feks foreldre).

En konsekvens av dette er at en mange gutter og jenter under 23 må jobbe istedenfor å studere for å kunne bo sammen med ektefellen sin. Dette gjelder alle, og det er mange tilfeller som ikke har noe med tvangsekteskap å gjøre. En høyere aldersgrense for familiegjenforening vil også ha konsekvenser for disse.

Og hva med tilfeller der det er barn inne i bildet? Skal man ta fra barnet retten til å være sammen med begge foreldrene? Og vil ikke da det å få barn kunne brukes som virkemiddel for å omgå denne regelen?

Personlig tror jeg den inntektsgrensen man har i dag er et minst like godt tiltak for å forhindre tvangsekteskap. Men det er vanskelig, fordi reglene i alle tilfeller vil ramme "uskyldige", i den forstand at de også omfatter mange flere enn den opprinnelige målgruppen. Jeg er også overbevist om at en aldersgrense alene ikke løser dette problemet. Tiltak som feks god informasjon og støttegrupper er minst like viktige.

IOA er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-09-06, 00:09   #14
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.883
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Aldersgrense for ekteskap med utlendinger

Det som taler for en slik aldersgrense er at dette er utprøvd i Danmark og ser ut til å fungere bra. Selvfølgelig er dette grov innblanding i menneskers privatliv og vi greier sikkert alle å hoste opp en eller annen som kjenner noen som ville ha blitt rammet av en slik grense, men hvis det kan beskytte norsk-pakistanske jenter mot å selges til høystbydende så kan jeg absolutt tenke meg å applaudere et slikt forslag.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-09-06, 12:41   #15
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.229
Blogginnlegg: 674
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Aldersgrense for ekteskap med utlendinger

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

En annen ting: Ekteskap mellom folk fra ulike deler av verden kan selvsagt gå kjempefint, noe sikkert mange her inne kan bekrefte. Men ingen kan vel påstå at det ikke medfører ekstra/andre utfordringer? De har i hvert fall en mye høyere skilsmisseprosent, så noe må det være.

Er det ikke uansett en god ide at man er litt modnere og litt mer livserfaren før man gir seg i kast med et så krevende posjekt?

Jeg synes det er en god idé for de fleste å være modnere og ha mer livserfaring enn den jevne 18-åring før de gifter seg. Eller får barn, for den del. Jeg mente innlegget mitt seriøst, jeg - kanskje aldersgrensen for ekteskap generelt er for lav?

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-09-06, 12:49   #16
Kanutte
interlektuell
 
Kanutte sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 982
Kanutte imponerer mange og er sikkert smartKanutte imponerer mange og er sikkert smartKanutte imponerer mange og er sikkert smartKanutte imponerer mange og er sikkert smartKanutte imponerer mange og er sikkert smartKanutte imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Aldersgrense for ekteskap med utlendinger

En venninne av meg giftet seg med sin amerikanse kjæreste da hun var 19. De var hodestups forelsket og planla å dele livene sine med hverandre, men hadde egentlig ikke tenkt å gifte seg så tidlig. De giftet seg for at han skulle få oppholdstillatelse i landet slik at de kunne være sammen. I dette tilfellet synes jeg det er bra at mine venner hadde denne muligheten, men jeg ser absolutt Polyannas gode poeng. Det er bare så vanskelig å uttale seg generelt når man vet at dette vil ramme ens "egne".

Men altså, på generell basis er jeg enig med både Polyanna og Skilpadda. Aldersgrensen for å gifte seg burde økes og i tillegg burde man hatt "ekteskapsforberende kurs" som fokuserte på kommunikasjonsteknikker og avklaring av hverandres forventninger til livet og ekteskapet. (på den annen side er det jo mange som er samboere uten å gifte seg, som kanskje også burde hatt et slikt kurs. Kanskje dette må inn i en ny læreplan for videregående i stedet?)

__________________
Tjo og hei

Kanutte er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:18.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no