Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Er det ok å lukte svette på treningstudio?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-02-13, 11:20   #1
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.485
Blogginnlegg: 629
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Er det ok å lukte svette på treningstudio?

Den erverdige nyhetskanalen VG bringer i dag nyheten om en mann som ble bedt om å forlate treningsenteret fordi han luktet svette. Han innrømmer selv å ha trent i en møkkete genser fra trening dagen før, men mener at det må folk bare finne seg i, siden han ikke er en gjenganger når det kommer til sjenerende kroppslukt.

Kommentarene på saken varierer, og både treneren og treningstudioet får støtte.

Jeg er en av dem som plages av sjenerende kroppslukt på treningsenter, og enda verre; at andres svette som skvetter på meg. Det hjelper lite at det ikke er en person som har luktet tidligere, om vedkommende lukter der og da. Jeg forstå selvsagt at man svetter når man trener, men mener den sjenerende lukta kun kommer om man har på seg uvasket tøy, evt. har svettet tidligere samme dag uten å vaske seg i mellomtiden.

Jeg dusjer av og til før jeg går på trening (om jeg f.eks. trener en helgemorgen og ikke har dusjet siden morgenen dagen før), og tar alltid på frisk deodorant. Jeg bruker håndkle på mattene, og vasker alltid av apparatene etter bruk (noen ganger før også).

"Folk må ikke lukte når de kommer på trening"
"Bedt om å avbryte treningen grunnet svettelukt"

Så, er stram svettelukt noe man må finne seg i, eller bør man i trange treningsenterlokaler ta hensyn til dem man trener sammen med?

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-13, 11:23   #2
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.660
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Er det ok å lukte svette på treningstudio?

Det hender jo, at selv nyvaskete klær lukter vondt når man blir varme. Og det er jo vanskelig å kjenne all den tid de lukter godt i hylla i skapet.
Men det er ikke sånn at jeg tar på meg skitne klær med vilje, men uhell kan jo forekomme.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-13, 11:29   #3
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.485
Blogginnlegg: 629
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er det ok å lukte svette på treningstudio?

Opprinnelig lagt inn av annemede, her.

Det hender jo, at selv nyvaskete klær lukter vondt når man blir varme. Og det er jo vanskelig å kjenne all den tid de lukter godt i hylla i skapet.

De gangene det hender meg så kasserer jeg de klærne etterpå. Da mener jeg de er oppbrukt.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-13, 11:34   #4
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.660
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Er det ok å lukte svette på treningstudio?

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

De gangene det hender meg så kasserer jeg de klærne etterpå. Da mener jeg de er oppbrukt.

Det gjør jeg og, men det hjelper lite der og da.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-13, 11:36   #5
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.485
Blogginnlegg: 629
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er det ok å lukte svette på treningstudio?

Opprinnelig lagt inn av annemede, her.

Det gjør jeg og, men det hjelper lite der og da.

Det er sant, men hadde du blitt fornærmet over diskret tilsnakk da? Jeg har for så vidt aldri opplevd at noen har blitt tilsnakket for å lukte på mitt senter, selv om det har vært langt over i kategorien møkkete treningstøy.

Jeg tror om jeg hadde oppdaget at det jeg hadde på meg virkelig stinket, så hadde jeg avbrutt treningen. Jeg hadde hvertfall ikke tenkt "pyttsann!" og trent i en møkkete t-skjorte om jeg hadde glemt å ta med ren.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-13, 11:23   #6
Shane
Erfaren
 
Shane sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 894
Shane er populærShane er populærShane er populær
Standard

Sv: Er det ok å lukte svette på treningstudio?

At folk svetter mens de trener, plager meg ikke (så lenge svetta ikke svetter på meg!) . Men gammel svette, enten man lukter fordi man ikke dusjet på en stund eller at det er tøyet det lukter gammel svette av, det er ikke greit for meg. Ikke en gang på et treningssenter.

Shane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-13, 11:25   #7
Shane
Erfaren
 
Shane sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 894
Shane er populærShane er populærShane er populær
Standard

Sv: Er det ok å lukte svette på treningstudio?

Så ja, sånt bør man ta hensyn til når man trener på et treningsstudio.

Shane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-13, 11:23   #8
Adele
In love with a fairytale
 
Adele sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Innlegg: 3.129
Adele imponerer mange og er sikkert smartAdele imponerer mange og er sikkert smartAdele imponerer mange og er sikkert smartAdele imponerer mange og er sikkert smartAdele imponerer mange og er sikkert smartAdele imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Er det ok å lukte svette på treningstudio?

Nei, det må man ikke finne seg i. Jeg blir skikkelig uvel av svettelukt. Jeg er enig med deg; at man svetter underveis må man regne med, men "gammel" svette er ikke ok. Jeg har alltid på meg nyvssket treningstøy og jeg tar som regel på deodorant under armene før trening.

Adele er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-13, 11:44   #9
Ekorn
Studenten
 
Ekorn sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Tromsø
Innlegg: 1.869
Ekorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Er det ok å lukte svette på treningstudio?

Ny svette er greit, men uvasket treningstøy marinert i gammel svette er ikke greit. Særlig ikke i en spinning-time. :grøss:

__________________
Ekorn med Ekornungen 0306 Nøtteliten oktober 2010
Ekorn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-13, 11:48   #10
Lavender
Passe aktiv
 
Lavender sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.911
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Er det ok å lukte svette på treningstudio?

Opprinnelig lagt inn av Ekorn, her.

Ny svette er greit, men uvasket treningstøy marinert i gammel svette er ikke greit. Særlig ikke i en spinning-time. :grøss:

. Det kom en mann på spinning i så surt tøy at de fire nærmeste inkludert meg flyttet oss. Skikkelig kvalmt. Og det ble litt pinlig. Det tøyet må ha ligget svett og innestengt, jeg har ikke kjent maken.

__________________
06 & 08 .
Lavender er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-13, 11:46   #11
Heilo
Fjellpiper
 
Heilo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 6.173
Blogginnlegg: 310
Heilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Er det ok å lukte svette på treningstudio?

Det er selvsagt grader av alt, også svettelukt. Men jeg må innrømme at overskrifta fikk meg til å trekke på smilebåndet. Jeg ville ha blitt svært overrasket dersom jeg ble vitne til at noen fikk tilsnakk på et treningssenter for å lukte svette. I min naivitet trodde jeg at det var det som var vitsen...

(Kjenner at jeg er ganske fornøyd med å ha sagt opp SATS-medlemskapet og stort sett trene ute i frisk luft. De som eventuelt lar seg sjenere av at jeg svetter der løper jeg bare i fra. )

Heilo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-13, 11:49   #12
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.485
Blogginnlegg: 629
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er det ok å lukte svette på treningstudio?

Heilo, det er jo ikke noe poeng å stinke? Måler du treningseffekt i lukt? Jeg sier da ikke at man ikke skal svette.
90% av de jeg trener med luker ikke vondt mens de trener, altså. Og det har ingenting med at de ikke trener hardt.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-13, 11:51   #13
dutte
fornyet
 
dutte sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Far out east
Innlegg: 2.186
dutte imponerer mange og er sikkert smartdutte imponerer mange og er sikkert smartdutte imponerer mange og er sikkert smartdutte imponerer mange og er sikkert smartdutte imponerer mange og er sikkert smartdutte imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Er det ok å lukte svette på treningstudio?

Ny svette lukter i utgangspunnktet ikke så ille, men gammel svette, udusjet hud og dårlig hygiene gir stinkbomber. Det trenger man ikke akseptere på treningssentre. Jeg ville blitt sjenert av det, der jeg trener opplever jeg det sjelden.

__________________
08 09

dutte er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-13, 11:52   #14
Heilo
Fjellpiper
 
Heilo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 6.173
Blogginnlegg: 310
Heilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Er det ok å lukte svette på treningstudio?

Neida, jeg mener selvsagt ikke at det er noe mål å stinke. Men folk er jo forskjellige, og noen lukter mer enn andre, også når de har på seg rent treningstøy. Jeg synes fortsatt det blir noe absurd ved å gjøre et stort poeng ut av at folk lukter svette på treningssenter.

Heilo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-13, 11:52   #15
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.660
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Er det ok å lukte svette på treningstudio?

Nei altså, den ene gangen det skjedde, så hev jeg av meg det som luktet og tok på meg noe annet. Jeg konfererte sågar med noen andre som var der før jeg fortsatte treninga.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-13, 12:05   #16
Lisa
anglofil
 
Lisa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.589
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Er det ok å lukte svette på treningstudio?

Jeg synes faktisk det var helt greit at de sa fra til vedkommende. Hørte nettopp intervju med denne mannen på radio og det er tydlig at han synes behandlingen han fikk var helt uakseptabel.

I bunn og grunn synes jeg det virker som om det står litt dårligere til med folks personlige hygiene nå om dagen. Det stemmer sikkert ikke for mange dusjer opptil flere ganger om dagen men det jeg ser i svømmehallen er jo direkte ekkelt (folk som ikke dusjer, brukter truser / boxere under badetøy) og jeg ser mange i skittent treningstøy der jeg går også. Liker det ikke og det handler ikke bare om egen personlig hygiene men å ta hensyn til folk rundt seg også.

__________________
"Try Again, Fail Again, Fail Better" (Samuel Beckett)
Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-13, 12:07   #17
Erica
Hekta
 
Erica sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
Innlegg: 7.829
Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Er det ok å lukte svette på treningstudio?

Jeg regner egentlig med at mannen som fikk tilsnakk virkelig stinket, og det syns jeg ikke er greit.
At det lukter litt svette på et treningsstudio må man nesten regne med altså.

__________________
95, 99, 04
Erica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-13, 12:10   #18
Lisa
anglofil
 
Lisa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.589
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Er det ok å lukte svette på treningstudio?

Jeg vil tro at lukten måtte være ganske så ille for at de faktisk sa ifra.

__________________
"Try Again, Fail Again, Fail Better" (Samuel Beckett)
Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-13, 12:10   #19
tiddelibom
Lille tyrann
 
tiddelibom sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 7.137
tiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Er det ok å lukte svette på treningstudio?

Gammel svette er noe helt annet enn ny svette. Å trene i skittent treningstøy (som i gammel svette), og kanskje også i teknisk tøy, det stinker!
Jeg har også opplevd å flytte meg i sal-timer pga svette.

__________________
Tiddelibom med en liten (-06) og en stor (-02)

Dette er mine prinsipper. Hvis du ikke liker dem, så har jeg andre.
Groucho Marx
tiddelibom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-13, 12:24   #20
Snippa
Jo flere jo bedre...
 
Snippa sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 6.082
Snippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Er det ok å lukte svette på treningstudio?

I utgangspunktet er det absurd å si fra om svettelukt fra en som trener, synes jeg. Jeg synes heller ikke det er riktig å be fyren her om å avbryte treninga. De kunne vel heller sagt fra at han i framtiden ikke måtte bruke utsvetta tøy?
Dusje før trening framstår likevel for meg som mer absurd enn å trekke på seg en brukt t-skjorte. Selv om man ikke har dusja siden morgenen dagen før.

Snippa er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:17.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no