|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
Superaktiv
Medlem siden: Nov 2007
![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Snakker gutter og menn om følelser?Vet ikke om jeg har plassert innlegget på riktig kategori, men jeg prøver her. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Fjellpiper
|
![]() Sv: Snakker gutter og menn om følelser ?Min 7-årige gutt er flink til å snakke om følelser, og til å uttrykke dem. Han er også omsorgsfull når han ser at jeg er lei meg. Jeg kan ikke se for meg at jeg hadde sittet og grått i en stol uten at han ville komme bort og trøste meg. Sånn håper jeg det er når jeg er 85 år også... |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
maler
|
![]() Re: Snakker gutter og menn om følelser?Jeg tenker to ting her: For det første er det viktig at vi lærer både gutter og jenter å sette ord på følelser, vise empati og bry seg om andre. Jeg skjønner veldig godt at det virket rart at ingen trøstet den gamle kvinnen som gråt.
![]() |
#4 |
Har vært her før
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: I dukkehuset ved vannet
![]() |
![]() Sv: Snakker gutter og menn om følelser?
Jeg tror dette er en sånn "både og"-greie. På den ene siden tror jeg det handler om miljø, på samme måte som du setter ord på viktigheten av å snakke om og tillate "følerier". Jeg tror barn som blir opplært til å sette ord på følelser også blir flinkere til å både sørge og vise omsorg og empati. Og der har nok utviklingen gått et godt stykke siden jeg var barn, ja.
![]() |
#5 |
flisespikker
|
![]() Sv: Snakker gutter og menn om følelser?For meg, og i min familie, tror jeg ikke det ville føltes naturlig å bruke et minnesamvær til å "snakke seg gjennom sorgen", heller bare til å være sammen. Klart, er det noen som gråter, så trøster man, og hadde noen sagt noe om den avdøde, eller om sin egen sorg, så ville det på ingen måte bli tidd ihjel. Men jeg er vant til nærhet og varme, men lite eksplisitt uttalte følelser, og det synes jeg er både fint og trygt og sånn som jeg vil ha det. Sånt har med familiekultur å gjøre, og en slik kultur skapes jo av dem som er i familien - er familien veldig mannsdominert, har selvsagt det innvirkning på den, men det er jo ikke sånn at alle kvinner foretrekker å snakke åpent og høyt om følelser, mens ingen menn gjør det.
![]() |
#6 |
Superaktiv
Medlem siden: Nov 2007
![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Snakker gutter og menn om følelser?Takk for svar på innlegget. Dette samværet var altså samme dag som hun døde, altså midt oppi sorgen. Altså ikke minnesamværet etter begravelsen. Sånne etter-begravelsen-samlinger er i en litt letterer tone, som regel, men når man har mistet noen så skjer det at folk kommer hjem til en, og det var et slikt møte dette var. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Gullfisk
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Snakker gutter og menn om følelser?Jeg håper du har rett i at ting har blitt bedre, Elias.
![]() |
![]() |
#8 |
Absolute Beginner
|
![]() Sv: Snakker gutter og menn om følelser?Jeg husker godt en varm sommerkveld hvor det kom en telefon om at bestevenninnen min hadde sovnet inn. Endelig hadde hun fått fred fra cellegift, operasjoner og smerter. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|