|
Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Nov 2008
![]() ![]() ![]() |
![]() Sykeliggjøring, overtolkning av symptomerLeste litt i tråden til nip om kosthold og sykdom. Synes det er interessant.
![]() |
#2 |
Borte
|
![]() Sv: Sykeliggjøring, overtolkning av symptomerSkriver helsesøster ut salver og henviser til utredning?
![]() |
#3 |
Mother of Dragons
|
![]() Sv: Sykeliggjøring, overtolkning av symptomerJeg tror at i alle fall så ligger rådet "kutt ut melk" altfor nære å komme med når man egentlig ikke aner hva man snakker om. Jeg har sett det her også, nesten uansett hva en unge feiler så kommer det en elller annen "Har du kuttet ut melk? Hva med melk, hva med å kutte ut den?" Men det er vel en sånn pendelgreie, om 10 år så kommer folk til å si "Hva tenkte de på, knapt en unge som har fått i seg nok kalk." Det er mange barn som reelt ikke tåler melk altså, men det er jaggu mange barn som ikke får melk fordi mor har hobbysjekket litt.
![]() |
#4 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Sykeliggjøring, overtolkning av symptomer
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
I mål
|
![]() Sv: Sykeliggjøring, overtolkning av symptomerTja, jeg har ikke opplevd det der egentlig. Og dersom du oppfatter spørsmål om vurdering av atopisk eksem / matintoleranse som et spørsmål om hvorvidt "ting er på stell", tror jeg kanskje du bør tenke over saken en gang til. Det har da ikke noe med saken å gjøre? Jeg tror vel også jeg hadde reagert dersom jeg som helsesøster skisserte matintoleranse og fikk til svar at neida, barnet fikk masse bra mat. Det har heller ikke noe med saken å gjøre. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
![]() ![]() ![]() |
La meg snu litt på det. Du har sikkert bra kunnskaper om dette og kan lete etter symptomer. Se for deg de samme symptomene for 100år siden hos barn av almuen eller en annen del av verden med analfabetsme og lite annen innsikt i denslags enn tradisjonsbasert kunnskap og kjerringråd. Der barnet fortsetter å spise de matvarer det i dag ville blitt satt på egen matdiett for å unngå. Og likevel vokser opp uten fordøyelseslidelser av noe slag. Kan det tenkes at ved å unngå alle mulige basis matvarer man mener barnet ikke tåler å få i seg, faktisk trigger det som i utgangspunktet var det man kaller tilløp til matintoleranse? Kanskje i kombinasjon med diverse industrimat. Og at de som fortsetter på vanlig føde vokser det av seg? Kan ikke nok om dette.
![]() |
#7 |
har gullhår
Medlem siden: Jun 2010
Hvor: Trøndelag
![]() ![]() |
Nå er jeg ikke sikker på at jeg tolker innlegget ditt riktig, men jeg henger ikke med i tankerekken. Som foreldre ønsker vi vel å finne årsak til ubehag som barnet har ? Eksemplet ovenfor går på eksem og matintoleranse, noe som kan gi sympomer som kløe, dårlig nattesøvn, magesmerter, diare m.m. Symptomer som ville gitt nedsatt livskvalitet for en voksen, og trolig også for et barn. Jeg har aldri møtt noen som har kuttet ut mange basisvarer fra barnets kosthold. De fleste er gode detektiver i samråd med helsepersonell. Melk er jeg enig i at mange forsøker å eliminere av ulike årsaker. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Borte
|
Du må også ha inn i den tankerekken at barn døde mye oftere av feilernæring og mangelsykdommer for 100 år siden. Det er iallefall meg meget nærliggende å tenke at mange barn døde av udiagnostiserte lidelser som allergi og astma var den gangen også.
![]() |
#9 |
Sliter med tastaturet
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Sykeliggjøring, overtolkning av symptomerJeg tror det er veldig individuelt, i grunn. Min HAR atopisk eksem, helsesøster har spurt hva vi smører med, jeg må vel innrømme at vi smører i ny og ne med noe reseptfritt og har ikke idé om det er noe spesielt hun reagerer på (ikke at det gjør saken bedre altså). (Nå vet jeg at dette ikke var et spørmål om atopisk eksem spesielt, men bare for å komme med en veldig sammenlignbar motvekt til ditt eksempel). Jeg tror for all del du er inne på noe, det er nok en tendens til at alt skal behandles og alt skyldes ett-eller-annet, men jeg tror som sagt det er individuelt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
![]() ![]() ![]() |
nei ,de gjør selvsagt ikke det. Det var vel mer av en samtale der dette ble luftet med bekymret mine. Korrigerer.
![]() |
#12 |
Medlem siden: Oct 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Her hadde vi litt motsatt problem, Vetle da han var baby og jeg kun ammet han, hadde han mye tørr hud i ansiktet, helsesøstrene sa at det "bare" var tørr hud, vi kunne bruke litt krem på (gjorde ikke det), MEN når han kanskje var 5 mnd sa de plutselig at det kunne være atopisk eksem og jeg fikk anbefalinger om A-creme og diverse jeg kunne prøve. Gjorde heller ikke det, men klarte etterhvert å finne ut at han ikke tålte hverken egg eller melk, så jeg fikk begynt på diett og han ble helt fin + alle de timene med vugging og dulling pga magesmerter var over. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Passiv
|
![]() Sv: Sykeliggjøring, overtolkning av symptomerJeg kan kjenne meg igjen i det med å møte en helsesøster som er relativt gal. Det har jeg hatt gleden av. |
![]() |
![]() |
#14 |
ja, jeg er klar over det, hele problemet for meg er jo at allergien i pollensesongen er epler og ikke bjørkepollen i seg selv, derav at legene bare skriver ut medisin, ikke forteller noe om kryssallergier og jeg må finne ut av dette selv som jeg synes er synd. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Passiv
|
![]() Sv: Sykeliggjøring, overtolkning av symptomerDet blir jo en vurdering å ta. Dersom et barn må leve med en lett krem eller for å slippe den kremen må gå på en meget striks diett så kan man jo vurdere om det er like greit å bruke kremen. Men ditt barn hadde jo tilleggsproblemer med vond mage også. Jeg aner ikke om dette var med i vurderingen dengangda. |
![]() |
![]() |
#16 |
I vårt tilfelle ville jo ikke kremen tatt bort problemet, jeg har ingen tro på at å bruke krem istedet for å gå på diett ville vært noen god løsning. At ved allergi så burde man gå på diett for å forhåpentligvis vokse av seg allergien. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Passiv
|
Det er jeg helt enig i. Det var mer et tenkt eksempel - dersom det bare hadde vært litt tørre kinn som kunne fikses liksom. |
![]() |
![]() |
#18 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Søt og rar
|
Jeg synes du stokker om på mye i det du skriver.
![]() |
#20 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|