|
|||||||
| Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2010
![]() ![]() |
Friske urter, hvordan få de til å vare lenger?Jeg er veldig glad i å lage mat med gode råvarer. Maten blir utrolig mye bedre med friske urter, men problemet er jo at urtene holder seg 2 dager og så er de ødelagte.
|
|
|
#2 |
|
er her
|
Sv: Friske urter, hvordan få de til å vare lenger?Gi de vann og lys...
|
|
|
|
#3 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2010
![]() ![]() |
Sv: Friske urter, hvordan få de til å vare lenger?Ja basilikum kan en jo bare lage pesto av.. koriander er liksom litt verre.
|
|
|
#4 |
|
er her
|
Sv: Friske urter, hvordan få de til å vare lenger?Tar de ut av plasten og opp i potteskjulere, lar de være i den potten de er i ved kjøpet. Basilikum og koriander må ha ganske mye vann, kanskje 1 dl hver dag (avhengig av hvor varmt de står og om det er mye sol på de), Rosmarin skal tørke mellom hver gang, så kanskje 1 dl hver tredje-femte dag eller noe. Du ser det raskt på plantene at de begynner å henge da trenger de mer vann, vel om de ikke er druknet da, det kan også skje... Da tømmer du potten i tilfelle så bruker de å reise seg igjen.
|
|
|
|
#5 |
|
Fullverdig medlem
Medlem siden: Jan 2009
![]() |
Sv: Friske urter, hvordan få de til å vare lenger?For de som tåler det har jeg selvannende potter fx persille og basillikum. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
koko
|
Sv: Friske urter, hvordan få de til å vare lenger?Jeg har en basilikum som jeg har hatt stående siden før sommeren. Har slike urtepotter, er det Eva Solo kanskje?
|
|
|
#7 |
|
keep on dreaming
Medlem siden: Mar 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Friske urter, hvordan få de til å vare lenger?Eva Solo er det eneste som funker her, og det funker aldeles strålende. Jeg tar da selvsagt plantene ut av plastpottene de kommer i når jeg setter dem i selvvanningspottene. Disse pottene gjør at jeg nå har urteplantene lenge, tidligere holdt jeg ikke liv i dem mange dager. Må bare ikke glemme å fylle på vann i glassbeholderen nederst. |
|
|
|
|
|
#8 |
|
Lengter etter sola
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Friske urter, hvordan få de til å vare lenger?Jeg planter de over i Eva solo urtepotter og de står i flere mnd'r.
|
|
|
|
#9 |
|
Erfaren
Medlem siden: Jun 2009
![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Friske urter, hvordan få de til å vare lenger?Jeg fryser med hele blad av basilikumen og det fungerer helt fint. Da bare tar jeg opp de jeg trenger fra boksen jeg har fryst dem i. |
|
|
|
|
|
#10 |
|
søt
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Friske urter, hvordan få de til å vare lenger?- sett potta i en skål og vann i skålen, den skal helst stå i vann
|
|
|
#11 |
|
koko
|
Sv: Friske urter, hvordan få de til å vare lenger?Har vært plaga med småfluer i evasolopottene jeg også, men når jeg lar det tørke ut innimellom så har problemet forsvunnet.
|
|
|
#13 |
|
We weren't born to follow
Medlem siden: Aug 2010
![]() ![]() |
Sv: Friske urter, hvordan få de til å vare lenger?Jeg har en selvvanningspotte fra Bodum der det er plass til 3-4 urter. De urtene jeg har nå har jeg hatt i 2-3 mnd og de holder seg flott fremdeles. Den potta er bare helt fantastisk.
|
|
|
#14 |
|
Opp og fram, - framover
Medlem siden: Oct 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Friske urter, hvordan få de til å vare lenger?
Sliter også med oppbevaring av urter. Kanskje en slik hadde vert noe ja. |
|
|
|
|
|
#15 |
|
We weren't born to follow
Medlem siden: Aug 2010
![]() ![]() |
Sv: Friske urter, hvordan få de til å vare lenger?
De må nok helst stå lyst. Jeg får plass i min vinduskarm og der trives de virkelig.
|
|
|
#16 |
|
Søt og rar
|
Sv: Friske urter, hvordan få de til å vare lenger?Jeg pleier å trekke ut noen av stilkene med rota etter at jeg snappet opp ett eller annet sted at de planter dem for tett for at plantene skal se fine ut i butikken, og at det ikke er meningen at de skal vare lenge.
|
|
|
#17 |
|
maler
|
Sv: Friske urter, hvordan få de til å vare lenger?Fattigmannsvarianten av eva solo: kjøp en sånn grønn dings (hva heter de greiene igjen - oasis?) av den typen de bruker til å lage blomsterdekorasjoner i. Legg den i bunnen av potta (trenger bare 0,5-1 cm av den) og sett plastikkpotta oppå. Da kan du vanne skikkelig så den dingsen blir klissvåt, du unngår å drukne den og må ikke huske å vanne basilikumen hver bidige dag da røttene trekker fukt fra den klossen. Urtene står i uker og måneder hos meg.
|
![]() |
|
|