Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Skole eller ikke i morgen?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-11-10, 23:51   #1
Maz
Pauset

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Skole eller ikke i morgen?

Jeg kom hjem for en time siden, og mannen og jeg er litt uenig.

Mazungen har akkurat spilt sjakk i 3 dager. Tilsammen 7 partier. I tillegg analyse osv. Hun har også truffet venner fra i sommer og lekt temmelig intens. Kom ikke hjem før ca 22.30. Det har vært en kjempehelg for henne, med resultater over forventning. (Vi hadde 0 som forventning til resultat).

Lar jeg henne sove så lenge hun klarer i morgen, eller sender jeg henne på skolen til 08.15? Dersom hun er veldig sliten er det gyldig fravær?

Jeg mener jo at akademisk utbytte av denne helgen langt overgår noens timer skolegang, og at om hun ønsker en hvil på noen ekstra timer eller en dag så er det greit.

Mannen mener at hun bør være på plass som vanlig. Jeg vil gjerne ha noe råd før jeg trumfer ham.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-11-10, 23:55   #2
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skole eller ikke i morgen?

Jeg ville hatt som kjøreplan skole som vanlig. Jeg synes ikke at helg med fritidsaktiviteter bør innkjøres som grunn til å komme for sent til skolen dagen etter. Men - hvis hun i morgen tidlig virker ekstremt sliten slik at hun ikke vil fungere på skolen tenker jeg det er greit å ta en rolig dag hjemme. Ikke som rekonvalesensdag etter ei tøff sjakkhelg, men fordi hun er så sliten at hun går som syk.

I såfall tror jeg at jeg hadde passet på litt tidligere hjemkomst neste gang. Det er ikke så farlig med denne ene dagen, men det er noe med holdningene, skal fritidsaktiviteter trumfe skolen eller ikke? Jeg mener at det skal veldig mye til at de gjør det.

Gammel 21-11-10, 23:58   #3
Maz
Pauset

Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Det er ikke mulig med tidligere hjemkomst. Når arrangementet er så langt borte. Men opplevelsen var verd det.

Jeg er jo i prinsippet enig at skole ikke bør trumfes, men i mine øyne er dette såpass akademisk, at det er mer legitimt en ferie med mor og far. Jeg var jo klar over risikoen at hu ble sliten før vi dro.

Dette er jo mer enn en maraton helg, dette krever stor mental innsats selv fra små hjerner. Jeg var bare tilskuer og jeg er skutt.

Gammel 22-11-10, 09:45   #4
Snuppa
Lengter etter sola

Snuppa sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Snuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt likt
Standard

Skoledag som vanlig og heller tidligere kveld i dag.

Gammel 22-11-10, 10:26   #5
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

La oss si at det hadde vært enda lenger unna, og man kanskje hadde kommet hjem midt på natten. Altså jeg hadde bedt barnet mitt fri på skolen en dag på forhånd. Samme om det hadde vært sjakk, en stor idrettsturnering, et viktig korpsstevne eller hva som helst. I min bok er ikke det noe verre å gjøre enn å ta fri pga ferie. Men da er det ikke skulking.

Og dette kunne jeg ha vurdert om mitt barn var så trøtt som ditt også ved hjemkomst halv elleve på kvelden. Men som andre sier - mitt barn er trøtt hver eneste dag, så hun hadde helt sikkert blitt dratt opp og kledd på og sendt avgårde, det har jo tross alt blitt en grei natts søvn. Det var jo ikke som å gå rundt akkurat.

Gammel 21-11-10, 23:57   #6
Carrera
Må man ha en tittel?

Carrera sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Jeg hadde nok tatt morgendagen som en helt vanlig dag, og sendt henne på skolen som normalt. Jeg anser ikke det å være sliten som fraværsgrunn, sånn jevnt over.

Men det kommer jo alt an på hvordan hun reagerer på det å være sliten, og hvordan hun er i morgen tidlig. Selv har jeg to barn som fint takler å møte hverdagen etter ei maratonhelg, men dette er jo individuelt.

And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-10, 21:18   #7
Nip
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Oct 2010
Nip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg ville nok sendt barnet på skolen dagen etter.

Nip er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-11-10, 23:57   #8
Tuppen
...

Tuppen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Tuppen imponerer mange og er sikkert smartTuppen imponerer mange og er sikkert smartTuppen imponerer mange og er sikkert smartTuppen imponerer mange og er sikkert smartTuppen imponerer mange og er sikkert smartTuppen imponerer mange og er sikkert smartTuppen imponerer mange og er sikkert smartTuppen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg hadde ikke holdt barnet mitt hjemme av den grunnen.

Tuppen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-11-10, 23:59   #9
Kaija
WF: Sausnebbet

Kaija sin avatar

Blogginnlegg: 120
Kaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt av
Standard

Vanlig dag på skolen. Ungene klarer da det selv om de er litt trøtte. Evt. send med en melding om at barnet kanskje er litt sliten og uttafor.

Kaija er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-10, 00:03   #10
Maz
Pauset

Standard

Opprinnelig lagt inn av Kaija, her.

Vanlig dag på skolen. Ungene klarer da det selv om de er litt trøtte. Evt. send med en melding om at barnet kanskje er litt sliten og uttafor.

Læreren vet jo at hun har deltatt i NM, så jeg trenger ikke forklare det.

Jeg snakker ikke om å være litt sliten, men om å ha jobbet intens i tre dager

Gammel 22-11-10, 00:08   #11
Drømmedama
keep on dreaming

Drømmedama sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Drømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de fleste
Standard

I utgangspunktet ville jeg ikke holdt barna hjemme fra skolen etter slike dager, men jeg ville helt klart sett an formen til barnet i morgen tidlig, stuptrøtte og skjelvenslitne barn kan være hjemme, men litt trette barn kan gå på skolen som vanlig.

Drømmedama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-10, 00:06   #12
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Man kan alltid diskutere hvilke fritidsaktiviteter som er høyverdige nok til å gjøre det legitimt med skolefravær. Det er nok mange som kan snakke varmt om nettopp sitt barns lidenskap i en slik sammenheng. På samme måte som man kan diskutere hvilke ferier det er grunn til å ta unger med på midt i april. Jeg synes egentlig ikke det spiller så stor rolle. Hun har valgt seg en flott aktivitet, har vært på en anstrengende helg og dere opplever at det var verdt det uansett form i morgen. Og jeg tenker at hvis hun er så sliten at skole i morgen blir uaktuelt, så greit nok, da er hun utslitt og kan gå som syk. Det er ikke så mange ganger slikt skjer. Men jeg ville ikke planlagt med at hun fikk velge om hun ville ha noen fritimer på grunn av at hun er sliten etter helgen.

Gammel 22-11-10, 00:07   #13
Tuppen
...

Tuppen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Tuppen imponerer mange og er sikkert smartTuppen imponerer mange og er sikkert smartTuppen imponerer mange og er sikkert smartTuppen imponerer mange og er sikkert smartTuppen imponerer mange og er sikkert smartTuppen imponerer mange og er sikkert smartTuppen imponerer mange og er sikkert smartTuppen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Du kan jo kansje hente henne etter skolen, slik at hun slipper å gå på sfo?Så blir dagen litt kortere hvertfall.
Det kan jo forresten hende hun syns det er fint å gå på skolen og få fortelle om sine gode resultater.

Tuppen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-10, 00:07   #14
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 637
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vanlig dag. Jeg er ikke fan av at fritidsaktiviteter skal gå ut over skolegang, samme hvor akademiske foreldrene syns de er.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-10, 08:24   #15
Bille
Sånn passe sane

Bille sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 18
Bille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Vanlig dag. Jeg er ikke fan av at fritidsaktiviteter skal gå ut over skolegang, samme hvor akademiske foreldrene syns de er.

Jepp.

Gammel 22-11-10, 08:30   #16
Jinx
Tre små T

Jinx sin avatar

Jinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg hadde dratt henne opp ja.

Gammel 22-11-10, 00:09   #17
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Skole som vanlig, tidlig kveld i morgen.

Det er ikke farlig å kjenne på at man er sliten etter en slitsom helg.

Gammel 22-11-10, 00:10   #18
D'Arcy
Snikende Ullteppe

D'Arcy sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
D'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg hadde sendt på skolen, med info til lærer om hva hun har vært med på og at hun nok ikke kjører 100%. Og så sørget for å hente rett etter skolen for avslapping da. Det er utrolig hva man klarer bare man kommer seg opp om morgenen. Og i 2.klasse er det jo korte dager og ikke akkurat Høgskoleprestasjoner.

Gammel 22-11-10, 00:11   #19
Carrera
Må man ha en tittel?

Carrera sin avatar

Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

En annen ting er at det slettes ikke er sikkert at hun er så innmari sliten i morgen. Min erfaring er at det gjerne kommer på dag to, altså på tirsdag i dette tilfellet.

Så jeg ville vel heller satset på en rolig ettermiddag, og tidlig kveld i morgen, for å unngå at smellen kommer på tirsdag.

And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-10, 00:15   #20
Maz
Pauset

Standard

Opprinnelig lagt inn av Carrera, her.

En annen ting er at det slettes ikke er sikkert at hun er så innmari sliten i morgen. Min erfaring er at det gjerne kommer på dag to, altså på tirsdag i dette tilfellet.

Så jeg ville vel heller satset på en rolig ettermiddag, og tidlig kveld i morgen, for å unngå at smellen kommer på tirsdag.

Akkurat det med en rolig ettermiddag i morgen er en selvførlge, problemet er nok at jeg synes det er vanskelig å tvinge henne opp. Nå sover hun jo aldri lenge når hun kan, men hun har jo hatt tidlig start i hele helgen.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:25.