Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Er det greit å kontakte sykmeldte/syke?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-01-11, 12:25   #1
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Er det greit å kontakte sykmeldte/syke?

Dette lurer jeg på i dag. Er det greit for deg å kontakte en av kollegaene dine når denne er syk?

Spesifiser gjerne når du synes det er greit og når det ikke er greit, og hvilken form for kontakt som er greiere enn andre.

Gammel 10-01-11, 12:27   #2
Propella
superbruker

Propella sin avatar

Blogginnlegg: 3
Propella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt av
Standard

Sv: Er det greit å kontakte sykmeldte/syke?

Ja, det syns jeg er greit. Jeg sender gjerne en sms og hør hvordan det går osv. Er det noe jobbrelatert har jeg litt høyere terskel men ringer hvis det er noe bare de kan svare på.

Gammel 10-01-11, 12:27   #3
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Det kommer an på, er det for å kjefte, overhodet ikke greit, ellers er det mange ganger jeg ser for meg at det kan være veldig greit.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-11, 12:27   #4
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kan jo svare selv først.

Hvis folk har feber osv. så ringer eller smser jeg ikke. Jeg antar at de er borte fra jobb fordi de ønsker å sove. Hvis man bare er litt tufs, så vil man på min jobb kalle det hjemmekontor og da er det helt greit å ringe.

Dog sender jeg e-poster til folk som er borte med egenmelding. Mest fordi jeg ikke skal glemme det selv, men jeg presiserer gjerne at jeg ikke forventer er raskt svar.

Når det gjelder langtidssykemeldte, så forsøker jeg å kontakte andre. Både fordi de er syke og at bedriften må lære seg å finne svarene på spørsmålene på annet vis enn fra en syk medarbeider.

Gammel 10-01-11, 12:28   #5
Slettet bruker
Passiv

Standard

Jeg går meget langt for å unngå dette. Er det snakk om lang tids sykdom slik at man trenger å overta prosjekter kan man be leder rette en forespørsel om det kan gå an å få ut noe informasjon.

Dersom den sykemeldte sier at det er greit så er det selvsagt greit.

Jeg synes det samme gjelder om man er på ferie også.

Gylden regel: Er det så viktig at du ville avbrudt en barnedåp? Hvis ja - må man så må man. Hvis nei - vente.

Svar med sitat
Gammel 10-01-11, 12:28   #6
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Standard

Jeg ble visst ikke først.

Gammel 10-01-11, 12:29   #7
Slettet bruker
Passiv

Standard

Epost er forøvrig helt greit. Man kan ikke forvente at alle som sender mail vet om man er på jobb - og eposten ligger jo bare der og venter.

Svar med sitat
Gammel 10-01-11, 12:29   #8
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Blogginnlegg: 221
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tenker at det kommer veldig an på situasjonen og på type jobb man har.

Når jeg er sykemeldt pga depresjon synes jeg det er veldig lite greit å bli kontaktet med jobbrelaterte ting. En telefon fra leder med ønske om god bedring og slikt faller selvsagt ikke under dette.

Har jeg brukket armen, så kan det være greiere. Vanligvis vil nok jeg personlig presisere når jeg ikke vil bli kontaktet med spørsmål de utmerket godt kan finne ut av selv, og da forventer jeg selvsagt at det blir respektert. Uansett.

Gammel 10-01-11, 12:29   #9
Shamu
På opplading

Shamu sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Flekkefjord
Shamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt likt
Standard

Hvis jeg er syk syns jeg det er koselig om jeg blir kontaktet for spørsmål om hvordan det går. Men om bakgrunnen er å fiske, fordi de sliter sånn med bemanning, syns jeg ikek det er greit. Er jeg syk og hjemme, er det fordi jeg faktisk er syk. Da ønsker jeg ikke å ha dårlig samvittighet i tillegg.
Er jeg på PCen og blir kontaktet av en kollega som trenger hjelp, synsjeg det er helt OK at hun spør. Jeg hjelper gjerne.
Men jeg setter ikke pris på om de ringer meg for å få meg til å logge meg på og hjelpe til.

- Museskritt er også skritt. -
Shamu er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-11, 12:32   #10
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er den eneste i min bedrift som gjør min jobb. (Jeg er den eneste i landet, for øvrig.) Jeg kan ikke henvise til kollega eller sjef når noen trenger info om ting som går spesifikt på min jobb. Ergo må folk kunne kontakte meg når de lurer på noe.

Så får det heller være at jeg av og til svarer i ørska og sier at jeg ikke er tilsnakkendes.

Derimot likte jeg ikke å bli bedt om å komme ned på jobb å holde en presentasjon en gang jeg lå hjemme med feber. Det syns jeg er over grensen for hva man bør be om.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-11, 12:40   #11
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

I utgangspunktet synes jeg personlig at det er greit med epost dersom det ikke er for mye av det, og dersom det er ting som er viktig og/eller veldig lett å svare på for den sykemeldte. Jeg skjønner at i noen situasjoner kan man ønske å ikke bli kontaktet i det hele tatt, og i så fall synes jeg det greieste er å si fra til sjefen sin om det, og be sjefen formidle det til kollegene. Jeg er stort sett bare syk av veldig lite dramatiske grunner - forkjølelse og slikt - og da er det uproblematisk for meg å bruke noen minutter på jobbting.

Gammel 10-01-11, 12:44   #12
Rug
Det er bare en fase

Rug sin avatar

Rug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt likt
Standard

Jeg måtte stille sjefen min et spørsmål i dag, selv om han var meldt inn syk. Jeg valgte å ta det per SMS, for det krevde ikke mer tankevirksomhet fra hans side enn å taste inn fem bokstaver å svare. Ellers vil jeg så langt som mulig unngå det.

Rug er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-11, 12:46   #13
Benzo
Teller ned

Benzo sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

Sms og epost er greit for meg, telefoner er også ok om vi har avtalt det. Jeg kan jo velge å svare. Selv tar jeg veldig sjelden kontakt med kollegaer som er syke uten at det er klarert med den som er borte.

Benzo er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:44.