|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#3 |
Fjellpiper
|
![]() Sv: Denne bør dere lese, om mobbing. Lærer Bjørndals metode.
Dette tenkte jeg også på. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Tja. I denne spesifikke historien var det "Else" som hadde vondt i magen og ikke orket å komme på skolen. Det var mobberne som var utslagsgivende for dette. Da vil jeg absolutt mene at førsteprioritet er å sørge for at det blir velkjent at mobbing ikke er godtatt av samfunnet (klassen), så alle elever faktisk kommer på skolen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Fjellpiper
|
Men det går vel an å ha to tanker i hodet samtidig? Jeg mener selvsagt heller ikke at det er greit å mobbe, og jeg synes det er et riktig og viktig poeng at de som ikke sier noe bør ansvarliggjøres. Men det løser ikke problemet med bakgrunnen for mobbingen, og jeg synes at dette også er noe som skolen og samfunnet har interesse av å løse opp i. Helst før mobberne har blitt 14 år og har fått drittsekk-stempelet på seg, kanskje for resten av livet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Kaldt hode, varmt hjerte!
|
Det er uhyre vanskelig. Holder på å jobbe meg i hjel med det for tiden!
![]() |
#9 |
Pauset
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Denne bør dere lese, om mobbing. Lærer Bjørndals metodeEr ikke dette noe vi alle kan ta lærdom av da. Det er jo slik at det er ikke bare de som aktivt gjør noe som er skyldige, men også gjerdesitterene. De som gjør det mulig å plage noen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Gullfisk
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
![]() Sv: Denne bør dere lese, om mobbing. Lærer Bjørndals metode
Jo. Og mamma - tidligere mobbet - som satt med lykkelig femåring i Spektrum den kvelden, måtte tørke noen tårer over den modige teksten.
![]() |
![]() |
#11 |
flisespikker
|
![]() Sv: Denne bør dere lese, om mobbing. Lærer Bjørndals metodeJeg tror jo heller ikke dette er ment som en universalløsning for å fikse alle mobbeproblemer? Jeg leser historien som at den handler om at man ikke har lov til å fraskrive seg ansvar, og om at dersom man har "makt" og innflytelse, så er man forpliktet til å bruke denne positivt. At det stilles høyere krav til dem som kan gjøre mer, rett og slett. Og det synes jeg er veldig gode og betimelige ting å prøve å lære både barn og voksne.
![]() |
#12 |
|
Riktig. Den fikk meg til å tenke at det er ikke greit å holde kjeft om urimeligheter man registrerer, bare fordi det ikke er du som blir utsatt for eller utfører urimelighetene. Jeg tror den kan være relevant i mange skolesituasjoner, og gudene vet at den er relevant på mange arbeidsplasser og ethvert sted mennesker ferdes i flokk, egentlig. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Tidsklemt
Medlem siden: Feb 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Denne bør dere lese, om mobbing. Lærer Bjørndals metodeJeg hadde også sansen for det fokuset den retter mot alle som bare lar mobbing skje.
![]() |
![]() |
#14 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Jupp. Selv om en universalløsning hadde vært fint! |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ihuga feminist
Medlem siden: Jan 2010
"Med stor makt følger stort ansvar!"
![]() |
#16 |
er grønn og fin.
|
![]() Sv: Denne bør dere lese, om mobbing. Lærer Bjørndals metodeVi brukte denne til en viss grad når jeg gikk på skolen.
![]() |
#17 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Denne bør dere lese, om mobbing. Lærer Bjørndals metodeJeg har diskutert denne med min kusine som har vært lærer i mange år og nå jobber sentralt med den her typen spørsmål. Hun skriver:
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Slumrende Ullteppe
|
![]() Sv: Denne bør dere lese, om mobbing. Lærer Bjørndals metodeJeg ble sittende igjen med Arnulf Øverland i hodet etter å ha lest denne artikkelen, og for meg koker det ned til dette: Du må ikke tåle så inderlig vel den urett som ikke rammer deg selv!
![]() |
#19 |
kamerat
|
![]() Sv: Denne bør dere lese, om mobbing. Lærer Bjørndals metodeTil det med hva som skjer når det er høystatuselevene som mobber, så er det vel en god del forskning som viser at det stort sett ikke er sånn – det er oftere mellom- til lavstatuselever som mobber. Sa de i hvert fall på Olweus-møte på skolen vår. Fra det jeg husker fra egen skolegang, virker det plausibelt også.
![]() |
#20 |
© All rights reserved
|
![]() Sv: Denne bør dere lese, om mobbing. Lærer Bjørndals metodeMin erfaring fra skolen er at det ikke er høystatusbarn som mobber, men langt fler mellom- og lavstausbarn. Det jeg derimot har inntrykk av er at kommetarer/bemerkninger/blikk fra høystausbarn merkes mye mer og føles ofte verre enn fra de med lavere status. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|