Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Sender syke barn i barnehagen (VG)

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 02-03-07, 08:54   #1
Frost
Bør lage seg en tittel selv

Frost sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Tromsø
Frost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sender syke barn i barnehagen (VG)

http://www1.vg.no/helse/artikkel.php?artid=156153

Fire av ti foreldre tar seg aldri fri på grunn av syke barn. Mange sender de febersyke barna sine i barnehagen mens de haster på vei til jobb.

Dagbladet har ringt til flere av barnehagene i de største byene i Norge, og resultatet er entydig. Over hele landet forteller de barnehageansatte om foreldre som lyver om barnas helse og gambler med sikkerheten for å slippe å være hjemme med ungene.

- Folk gir ungene febernedsettende piller og håper at det holder gjennom formiddagen, slik at de i hvert fall kan jobbe halve dagen. Mange bruker barnehagen som sykestue og oppbevaringsplass, sier Hanna Håkensen, leder i Lovisenbergløkka barnehage i Oslo.

Selv om mor og far har rett på ti sykedager hver, er 40 prosent av foreldrene aldri hjemme med ungene, viser tall fra Statistisk sentralbyrå (SSB).

Overraskende nok er det flere fedre enn mødre som tar seg fri når barna blir syke. Årsaken er trolig større muligheter blant menn for å ha fleksibel arbeidstid.

Mimi Bjerkestrand, leder i seksjon barnehage i Utdanningsforbundet, mener det er foreldrenes ansvar å ta seg av sine syke barn, og understreker at barnehagen ikke er et oppbevaringssted for syke barn.

Frost er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-03-07, 08:59   #2
Frost

Frost sin avatar

Frost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Sender syke barn i barnehagen

Dette er trist.
Jeg har selv opplevd å få levert dagmammaunger som har kastet opp om natten, og har fortsatt å kaste opp hos meg. Noen ganger har de blitt levert slappe og febersyke. Foreldre sa da at hun var litt slapp men hadde ikke feber.

Gammel 02-03-07, 09:02   #3
Claire
Sær og kresen

Claire sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Claire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sørgelig. Og en stor utfordring til landets arbeidsgivere om å slutte å uglese foreldre (først og fremst kvinner) som må være hjemme med syke barn. Jeg har selv overhørt kommentarer som: Sykt barn nå igjen? :Oppgitt stemme:

Claire er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-03-07, 09:05   #4
Mandarin
godt brukt

Mandarin sin avatar

Hvor: Der
Blogginnlegg: 259
Mandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Claire, her.

Sørgelig. Og en stor utfordring til landets arbeidsgivere om å slutte å uglese foreldre (først og fremst kvinner) som må være hjemme med syke barn. Jeg har selv overhørt kommentarer som: Sykt barn nå igjen? :Oppgitt stemme:

Ja, og dette med fleksibel arbeidstid er viktig.

Mandarin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-03-07, 09:18   #5
Frost

Frost sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Claire, her.

Arbeidsgiverne kan være vanskelige ja. Men fedrene bør også stille opp. Vi er hjemme annenhver gang med syke barn. Vet at ikke alle gjør det.

Gammel 02-03-07, 09:24   #6
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Frost, her.

Arbeidsgiverne kan være vanskelige ja. Men fedrene bør også stille opp. Vi er hjemme annenhver gang med syke barn. Vet at ikke alle gjør det.

Fedre må stille opp, ja. Fiskedask til dem som ikke gjør det!
Fiskedask også til mødre som tror de er de eneste som kan være sykepassere. Og en yttreligere knallhard fiskedask til sjefer som tror barn ikke er syke, og at det er foreldrenes skyld dersom de blir det.

Gammel 02-03-07, 09:26   #7
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Fedre må stille opp, ja. Fiskedask til dem som ikke gjør det!
Fiskedask også til mødre som tror de er de eneste som kan være sykepassere. Og en yttreligere knallhard fiskedask til sjefer som tror barn ikke er syke, og at det er foreldrenes skyld dersom de blir det.

Ja til flere fiskedask!

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-03-07, 09:28   #8
Garbella
Til tider hjulbeint

Garbella sin avatar

Blogginnlegg: 45
Garbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Frost, her.

Jeg sliter med dette siden vi er skilt. Jeg må ta alle dagene fordi pappaen ikke er interessert i å ta sin del av sykdom. Om ungene blir syke når det er pappadager så må jeg være hjemme, ellers sender han ungen i barnehagen.

Jeg er heldig, jeg har en super arbeidsgiver, hjemmekontor og stor forståelse for at små astmabarn er mye syke. Men kjenner og presset siden jeg alltid er den som er hjemme med syke unger, det hadde vært utrolig godt å kunne si til arbeidsgiver en gang innimellom: poden er syk, men pappa er hjemme.

Garbella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-03-07, 09:09   #9
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har aldri sendt et sykt barn i barnehagen, men så har jeg også et barn som er usedvanlig friskt. Vi er langt fra å bruke opp sykt-barn-dagene våre.

Samtidig er vi privelegerte. Ikke bare har vi et friskt barn, vi har veldig fleksible jobber. Sambo jobber turnus, og hvis jeg MÅTTE på et møte selv om barnet var sykt, kunne han bare ha byttet vakt.

Jeg har vært student inntil lille var 3 år, og da kan man uten konsekvenser for andre enn seg selv være hjemme.

I forrige jobb jobbet jeg i en IA-bedrift som var svært fleksible og hvor rettigheter i forbindelse med egen og barns sykdom var helt klare og ikke noe man måtte gå noen runder på.

I nåværende jobb er jeg særdeles fleksible, og fordi jeg innimellom kan jobbe 40 timer på 3 dager, kan jeg uten skrupler flekse og ordne det til. I perioder vil det være umulig å flekse, men da har jeg arbeidsavtale med betalt barnevakt, dersom ikke sambo kan sykt-barn-dag. (Noe han kan i 95% av tilfellene)

Slik er det ikke alle som har det.

Hvis man er alenemor i en vikarjobb, der du kun får penger for antall timer du er på jobb? Eller hvis du er prosjektleder eller på annen måte ansvarlig for noe som KUN kan ordnes hvis du er der? Hvis sjefen har satt kniven på strupen, og sagt at jobben henger i en tynn tråd om du ikke kommer? Hvis jefen sier du har vært ALTFOR mye borte? Hvis du jobber provisjonsbasert og det å gå på jobben og fikse det siste salget betyr at du får betalt huslånet? Du er selvstendig næringsdrivende eller bonde og du MÅ jobbe? Kyr melker ikke seg selv, kanskje skal du grave noe og gravemaskinmannen kan bare den ene dagen og du har ventet i 3 mnd på å få ham dit?

Da skjønner jeg at man prøver å sende barnet i bhg. Ting er ikke svart-hvitt.

Men i prinsippet skal man selvsagt gi barn optimal omsorg, la dem være syke når de er syke og ta vare på dem når de er pjusk. Jeg tror bare ikke at det bare er vond vilje som ligger bak å sende dem litt sjabre i barnehagen, jeg tror det kan være tøffe krav fra arbeidsgiver/kolleger. Småbarnsforeldre (-mødre) møter mye dritt i ansettelsessituasjoner, og får i mange tilfeller veldig tydelige signaler på at barn ikke skal være en hindring. Hvis barn ER en hindring kan man i verste fall miste jobben, eller i bedre fall bli degradert, fratatt ansvar, osv.

Gammel 02-03-07, 09:11   #10
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Standard

Ja, jeg elsker Claire. :bekjenner:

Her ligger kjernen til hele problemet. Dette handler ikke om slemme foreldre. Dette handler om slemme og lite fleksible arbeidsgivere som stiller knallharde krav.

Gammel 02-03-07, 09:44   #11
Claire
Sær og kresen

Claire sin avatar

Claire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, jeg elsker Claire. :bekjenner:.

Gammel 02-03-07, 10:06   #12
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, jeg elsker Claire. :bekjenner:

Her ligger kjernen til hele problemet. Dette handler ikke om slemme foreldre. Dette handler om slemme og lite fleksible arbeidsgivere som stiller knallharde krav.

Elsker også Claire.

(Mye bedre å være elsket enn bare qoutet, ikke sant, Claire?)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-03-07, 10:25   #13
Claire
Sær og kresen

Claire sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Kasia, her.

Elsker også Claire. )

Gammel 02-03-07, 16:13   #14
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er forresten skyldig i å ha sendt et febersykt barn i barnehagen.

Hun har så godt som aldri vært syk (før nå i januar), og jeg skjønte det rett og slett ikke. Trodde bare hun var "bakpå" pga. en litt merkelig morgen med frisørbesøk etc. før barnehagen.

så etter at jeg har levert så ringer de etter 10 minutter: Du, hun har over 39 i feber.

Fy fader, DA føler man seg som en dårlig mor, da!!!

Ellers så har vi inntil i vinter vært av de 40% som omtrent ikke har brukt sykt-barn-dager, fordi de omtrent aldri har vært syke, og det av en eller annen grunn har klaffet med at vi har hatt besøk av svigermor eller noe de gangene det har skjedd.

Synes forresten ikke fedrene fortjener så mye fiskeklask her, hvis man ser på statisitikken.

Mannen min er for øvrig mye mer sånn "jammen kjære vene, hun har da vært feberfri i mange timer, nå kan hun vel dra i barnehagen!?". Det sitter nok litt i ryggmargen fra en oppdragelse med "man blir bare hjemme om man er skikkelig syk!!" (Også kalt "høy arbeidsmoral"). Han vinner aldri de diskusjonene. (Jeg bruker "dårlig far"-kortet)

Gammel 07-03-07, 13:22   #15
Siw
Twinsouls

Siw sin avatar

Hvor: Sørlandet
Siw er populærSiw er populærSiw er populærSiw er populær
Standard

Det er ikke ukjent,jeg har jobbet i barnehage i flere år.

"The way you make mee feel"
Siw er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-03-07, 19:19   #16
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror ikke det er så enkelt. Jeg tror også det handler om foreldre som syns det er møkk kjedelig å være hjemme med syke barn. De vil være på jobb og gjøre det de pleier, og prioriterer ikke å la barna bli ordentlig friske før de sendes i barnehagen. Jeg kjenner til eksempler, der jeg vet at det slett ikke er arbeidsgiverens knallharde krav som er avgjørende.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-03-07, 22:10   #17
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maximillia, her.

Jeg tror ikke det er så enkelt. Jeg tror også det handler om foreldre som syns det er møkk kjedelig å være hjemme med syke barn. De vil være på jobb og gjøre det de pleier, og prioriterer ikke å la barna bli ordentlig friske før de sendes i barnehagen. Jeg kjenner til eksempler, der jeg vet at det slett ikke er arbeidsgiverens knallharde krav som er avgjørende.

Dette er jeg VELIG enig i og har ogsaa erfart dette nylig. I vaar barnehage fikk vi faktisk med et notat hjem for to uker siden der styrer var ganske saa krass i tonen. Sa rett ut at de var lei av at foreldre sendte syke barn i barnahgen og loy ansatte i fjeset om morgenen. Hele avdelingen til lillemor har naa hatt vannkopper, noen barn ble sendt i bhagen igjen etter 3 dager, store aapne skorper i ansiktet og hele pakka ... fy det var ikke noe koselig.

Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-03-07, 23:54   #18
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men Lisa, akkurat når det gjelder vannkopper så er det EGENTLIG ikke mye poeng i å ha dem hjemme noe særlig utover de første par-tre dagene. De er mest smittsomme FØR utbrudd, så skaden har garantert skjedd mange dager tidligere.. De feste har jo også superduper almenntilstand etter de første 2 dagene.

Jeg syns det er verre med de dagene som er "nesten"dager: Dager de er halvslappe, brygger på noe, vetikkeheltdager. Dagen etter feber. Når de har kastet opp om natten, men er sånn noenlunde i form om morgenen.

Det passer aldri med syk-barn-dag. Mange av oss har jo jobber der ingen dekker opp for oss om vi er borte. Og det går sterkt utover andre om vi ikke kommer: Kolleger, kunder, elever, pasienter. Og det er slett ikke alltid fordi arbeidsgiveren stiller så umenneskelige krav. Ikke alle kan dekkes av vikar, selv om det skulle finnes midler. Det er jo naturlig at det er et skikkelig hassle om vi ikke er på jobb. Det ville jo vært temmelig kjipt om vi var 100% uunnværlig også...

Jeg tror dette føyer seg inn i rekken av "enda en ting der man rett og slett må se at man ikke kan være like super på som før": Man kan ikke fortsatt være en super venninne, super elskerinne, super arbeidstager, etc. når småbarnstida kommer og tar en. Noen ganger vil man til og med stinke skikkelig på noen av de områdene. Det er en ganske kjip oppdagelse.

Gammel 02-03-07, 09:11   #19
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jotakk, vi er midt oppi denne problematikken. Hele familien har våknet med omgangssyke i dag. Smittekilden er et barn som hadde spysyken hele søndagen og ble leveret hos dagmamma på mandag. Først på tirsdag fortalte moren til barnet om søndagens sykdom. Takk, skal du faen meg ha. Omgangssyke smitter i 48 timer etter siste utbrudd. Tror du resten av barna hos dagmammaen inkl. foreldre nå er syke? :retorisk:

Gammel 02-03-07, 09:25   #20
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jevnt over er min erfaring som barnehageansatt at foreldrene er flink til å være hjemme med barna sine. Men klart vi har jo tilfeller der barna selv sier at de har spydd om natta.. . Men så vet man kanskje ikke helt hvor mye man skal tro på det og, men som regel er de litt uggen da.

Men jeg tror også det av og til kan være vanskelig å vurdere formen til barna.. om man skal holde de hjemme dag 2 eller ikke feks. Og det skjønner jeg godt. Så da er det en del foreldre som leverer barna - men som sier at vi må ringe OM de blir i dårlig form. For ofte kan de jo være kvikk på morgenen, og bli verre utover dagen.

Datteren vår er sjelden skikkelig syk. Hun har hatt feber 1 gang i sitt 18mnd liv. Men hun har vært hjemme noen ganger fra barnehagen likevel, pga nedsatt almenntilstand - etter vurdering fra oss. Men direkte sengeliggende har hun aldri vært.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:04.