Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Hvorfor er taco regnet som usunn mat?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-04-11, 11:51   #1
lillemy01
Erfaren

lillemy01 sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
lillemy01 er populærlillemy01 er populærlillemy01 er populærlillemy01 er populær
Standard

Hvorfor er taco regnet som usunn mat?

Hei vi spiste taco i går som vanlig og jeg og mannen satt og diuskuterte hvorfor dette i all verden skulle være usunn mat. Vår taco inneholdt tortia lefser, kyllingfilet, agurk, tomat, mais, avocado, løk, paprika, rømme litt taco saus, jalapenos (til meg) og bønner. Vi har alltid mass grønnsaker og forskjellig kjøtt alt fra kylling filet til fisk. Så hvorfor regnes det som usunnt?
Og en annen ting hvordan spiser du taco? Hva er deres vri og hva har dere oppi?

lillemy01 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-04-11, 11:57   #2
Trulte
:)

Trulte sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Trulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvorfor er taco regnet som usunn mat?

Min taco er ihvertfall ikke usunn. Jeg bruker yoghurt naturell istedetfor rømme og lefser og ikke skjell.

Gammel 16-04-11, 11:59   #3
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvem er det som hevder at taco er så usunt, da?

Gammel 16-04-11, 12:11   #4
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Hvem er det som hevder at taco er så usunt, da?

Maaange. Jeg mener det er hva man gjør det til. Det finnes usunn taco og det finnes veldig sunn taco.
Når jeg spiser taco, går det i lefser, gjerne fullkorn, med hjemmelaget bønnestuing (kidneybønner, løk, hvitløk og krydder), hakket rå løk, hjemmelaget guacamole, mais og salat. Masse proteiner og gode grønnsaker. Ikke usunt i det hele tatt.

Gammel 16-04-11, 13:05   #5
Liljekonvall
Uhelbredelig B-menneske

Liljekonvall sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Liljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Maaange. Jeg mener det er hva man gjør det til. Det finnes usunn taco og det finnes veldig sunn taco.
Når jeg spiser taco, går det i lefser, gjerne fullkorn, med hjemmelaget bønnestuing (kidneybønner, løk, hvitløk og krydder), hakket rå løk, hjemmelaget guacamole, mais og salat. Masse proteiner og gode grønnsaker. Ikke usunt i det hele tatt.

Deler du oppskriften på bønnestuingen din .

Jeg og eldstejenta elsker taco, helst med litt jalapeno, chili og ekstra sterk tacosaus . Vi ser ikke på dette som spesielt usunt, vi får jo iallefall i oss masse grønnsaker. Jeg selv, bruker minimalt med karbonadedeig og masse masse grønnsaker. Litt ost og bittelitt rømme.

Nam nam

I påsken reiser mannen og minstesnuppa, samt mannens unger på hytta. Jeg blir hjemme (klarer ikke å sitte 2 timer i bil med prolaps) og eldstejenta ville være hjemme. Gjett hva som blir påskemenyen vår da.....hehe...taco, enchiladas, nachos.....jupp, vi skal kose oss med mat vi liker, vi kan ikke fordra lam og annen tradisjonell påskemat .

Ikke bare sunn mat, men i Påsken er det vel lov å kose seg

Liljekonvall er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-04-11, 13:12   #6
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Blogginnlegg: 221
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg spiser taco uten lefser eller skjell, jeg bruker salat som base istedet. Med kyllingkjøttdeig og masse grønnsaker anser jeg det ikke som spesielt usunt. Mann og barn spiser fullkornslefser.

Gammel 16-04-11, 12:00   #7
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Skjellene er vel omtrent som potetgull tror jeg. Ellers så tror jeg taco er joe av det sunneste vi spiser her i huset, med tanke på grønnsakene.

Gammel 16-04-11, 12:00   #8
Kitty Bastard
Jeg bor i en stubbe!

Kitty Bastard sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Blogginnlegg: 1
Kitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de fleste
Standard

Fordi det er godt.

Taco her er godt krydret kylling, så mye grønt jeg klarer å spa opp på tallerken (squash, paprika, avokado, salat, løk, bønner, mais), litt revet ost, litt rømme og litt salsa. Også en mais-tortilla.

... okay, vi skal ha taco på søndag.

Gammel 16-04-11, 12:02   #9
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg regner det ikke som usunt i det hele tatt, jeg. Masse grønnsaker, litt kjøtt, ost og rømme. Både tortillalefser og tacoskjell.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-04-11, 12:05   #10
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

For min del er det pitabrødet som trekker ned. Jeg har prøvd de grove pitabrødene, men de smakte bæsj.

Gammel 16-04-11, 12:12   #11
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det blir hva man gjør det til, ja. Jeg unngår ikke taco fordi det er usunt, men fordi jeg ikke synes det er så veldig godt.

Gammel 16-04-11, 12:12   #12
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Pitabrød?

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-04-11, 12:14   #13
Kitty Bastard
Jeg bor i en stubbe!

Kitty Bastard sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Blogginnlegg: 1
Kitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de fleste
Standard

...pitabrød?

Gammel 16-04-11, 12:15   #14
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Toffskij, her.

Pitabrød?

Mannen bruker lefser eller skjell, jeg og ungene stapper alle godsakene inn i pitabrød. Det er utrolig velsmakende, det holder alt på plass og det er ekstra digg med all rømmen man får plass til. Var det noen som sa sunt?

Gammel 16-04-11, 12:52   #15
Enhjørning
Gullfisk

Enhjørning sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Mannen bruker lefser eller skjell, jeg og ungene stapper alle godsakene inn i pitabrød. Det er utrolig velsmakende, det holder alt på plass og det er ekstra digg med all rømmen man får plass til. Var det noen som sa sunt?

Men da er det jo ikke taco. Da er det fylt pita.

Gammel 16-04-11, 13:12   #16
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Enhjørning, her.

Men da er det jo ikke taco. Da er det fylt pita.

Jeg har ikke engang kjøtt i, så en meksikaner hadde trolig skutt meg. Men mannen bruker skjell og taco-kjøtt, så selve måltidet kan betegnes som taco.

Gammel 16-04-11, 12:13   #17
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi bruker karbonadedeig, ost og masse grønnsaker i vår taco og regner det som sunn mat.

Hvis Blobben fikk det som hun ville, ville hun spist bare tortillalefser med smør og revet ost på, og da hopper det vel ganske effektivt inn i usunnkategorien, men det får hun altså ikke.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-04-11, 12:53   #18
Heilo
Fjellpiper

Heilo sin avatar

Medlem siden: Oct 2009
Blogginnlegg: 312
Heilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt av
Standard

Tacokrydderposene inneholder mye salt og glutamaten. Det er ikke så veldig sunt, og jeg har egentlig tenkt på å lage taco med annet krydder i stedet. Da jeg skulle slanke meg byttet jeg ut revet ost og rømme med cottage cheese, det var faktisk vel så godt. Hvis man ikke teller kalorier regner jeg ikke ost og rømme som usunt.

Heilo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-04-11, 11:39   #19
emin
Engel med shit på vingene

emin sin avatar

Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Troms
emin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Heilo, her.

Tacokrydderposene inneholder mye salt og glutamaten. Det er ikke så veldig sunt, og jeg har egentlig tenkt på å lage taco med annet krydder i stedet. Da jeg skulle slanke meg byttet jeg ut revet ost og rømme med cottage cheese, det var faktisk vel så godt. Hvis man ikke teller kalorier regner jeg ikke ost og rømme som usunt.

Vi lager ofte kryddermiksen selv. Da er det denne oppskriften vi bruker. Null sukker og null smaksforsterker.

2ts spisskummin
2ts salt
1/2 ts hvitløkspulver
1/2ts malt koriander
1/2ts chilipulver
1ts paprikakrydder
litt pepper

Bland det ut med litt vann og heller over stekt kjøttdeig!

Nam, nam
PS: dette holder kun til ca 200gram kjøttdeig - doble oppskriften, alt UTENOM saltet for en hel pakke

Stolt bilsikringsfanatiker
emin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-04-11, 11:56   #20
Lavender
Passe aktiv

Lavender sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har ikke lest alt, men tror at pulveret er usunt, samtidig inneholder skjell og lomper opptil 20 vegetabilsk fett av billigste og dårligste variant.

Vi marinerer kyllingen i litt lake fra Jalapenosglasset og chilli pulver. Lager salsa og guacamole selv, og bruker Corn tortillas, de inneholder kun 6% fett. Begrenser rømme og ost. Og barna elsker brune salat bønner.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:29.