Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Stikkas barneutstyrshjørne

Mangler vi noe viktig?

Stikkas barneutstyrshjørne Diskusjonsforum for utstyr til barn.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-05-11, 08:00   #1
Slettet bruker
Passiv

Standard

Mangler vi noe viktig?

Først - hvem er Stikka?

Nuvel. Jeg tror jeg er i mål med babyutstyr sånn omtrent. Kan noen se om det er åpenbare mangler her for startup?

Vogn
Regntrekk til vogn
Liten dyne
Pute (skal de ha det?)
Seng
Madrass
Ullpledd
Bomullspledd
Stelleveske
Bilstol
Ammeputer
Bæresjal
Stativ til å bade baby med, 2 varianter
Vippestol
Stelleplass
Veldig mange bamser (gud vet hva han skal med dem, men Drammen har tatt av)
Skinnpose

Klær i 56 og 62. Ikke enorme mengder, men bodyer, sparkebukser, sokker, tynne luer, gensere og nok sånn i starten, tror jeg.

Hva ellers trengs?
Bør de kanskje ha noe yttertøy? Finnes det et eller annet kjekt og litt vindtette greier til dager der det regner og blåser og de skal sitte i sjal eller bilstol?

Svar med sitat
Gammel 22-05-11, 08:03   #2
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mangler vi noe viktig?

Klær?

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-05-11, 08:05   #3
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Klær?

Nåh. Noen og enkelte har ikke lest lista.

Vi har klær til ham. Men ikke enorme mengder, det trenger han sikkert ikke helt i starten heller.

Svar med sitat
Gammel 22-05-11, 08:03   #4
Fintdethei!
Javel?

Fintdethei! sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Opp en trapp og inn en dør
Fintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de fleste
Standard

Jeg tror den babyen kommer til å få det alldeles supert, kan ikke tenke meg at det er så mye du mangler ut fra den listen der. I tillegg har jeg hørt rykter om at butikkene er åpne også etter en fødsel.

Fintdethei! er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-05-11, 08:05   #5
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Bleier og stellekrem. Et par smokker om du vil at minsten skal bruke slikt.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-05-11, 08:06   #6
Martis
Ute på tur

Martis sin avatar

Hvor: Bøgda
Blogginnlegg: 142
Martis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de fleste
Standard

Listen ser dekkende ut.

Kanskje en tynn heldress i ull eller fleece med glidelås/knapper fra hals til tå (gjøre det enklere å kle på).

Gammel 22-05-11, 08:06   #7
Slettet bruker
Passiv

Standard

Bleier har vi ikke nei. ()
Hva er stellekrem for noe?

Svar med sitat
Gammel 22-05-11, 10:44   #8
GydaG
lider av tastleksi

GydaG sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: På landet
Blogginnlegg: 44
GydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Det er ikke sikkert du trenger, vi hadde både inotyol og bepanthen i hus (sistnevnte er bedre syns jeg, for den er enklere å smøre på og fungerer bedre) men har vel brukt det kanskje 5 ganger på snart 16 mnd.

Vi elsker de gasklutene Barnas hus selger, i 70x70 cm. De er store og gode også etter vask, mange andre krymper nemlig mye. guttungen her bruker de som koseklut, for bamsene han kunne ha veltet seg i bryr han seg fint lite om.
Og så de flanellsklutene som andre sier, de bruker vi konstant fremdeles. oppå lammeskinnet i sengen, i vogna, i bilen som reservestelleunderlag, og det meste. Den første tiden brukte vi de også i stedenfor håndklær for å tørke ham etter bad/dusj, de er definitivt mykere enn noen håndklær vi fant i alle fall.

GydaG er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-05-11, 10:47   #9
GydaG
lider av tastleksi

GydaG sin avatar

GydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de fleste
Standard

Og klær i 50 kunne jeg bare drømme om å få på ungene her, datteren var 4200g og 50 cm lang da hun ble født, og etter å ha prøvd å skvise på henne en body i str 50 på barsel pakket vi de bort tvert. Lillebror var forøvrig 5100g og 56 cm lang, og gikk rett inn i str 62, de bodyene vi hadde tatt vare på i str 56 og som lå i bagen jeg hadde med på barsel var latterlig små, og selv sykehusklærne passet ikke. Så da var jeg glad for at vi allerede hadde ferdigvasket og klart klær i str 62 ja.

Gammel 22-05-11, 10:49   #10
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av GydaG, her.

Og klær i 50 kunne jeg bare drømme om å få på ungene her, datteren var 4200g og 50 cm lang da hun ble født, og etter å ha prøvd å skvise på henne en body i str 50 på barsel pakket vi de bort tvert. Lillebror var forøvrig 5100g og 56 cm lang, og gikk rett inn i str 62, de bodyene vi hadde tatt vare på i str 56 og som lå i bagen jeg hadde med på barsel var latterlig små, og selv sykehusklærne passet ikke. Så da var jeg glad for at vi allerede hadde ferdigvasket og klart klær i str 62 ja.

Merkelig det der med klær. Lillebror var 4200 g og 53(eller var det 54)cm når han ble født, og han brukte 50 noen uker.

Gammel 22-05-11, 10:55   #11
GydaG
lider av tastleksi

GydaG sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av polarjenta, her.

Merkelig det der med klær. Lillebror var 4200 g og 53(eller var det 54)cm når han ble født, og han brukte 50 noen uker.

Mine unger er veldig gode og runde når de kommer, det eneste kroppen min er skikkelig god på er nemlig å mekke det jordmødrene kaller luksusmorkaker.
Så de kunne muligens ha passet i lengden, men i bredden var det verre gitt.
Men det er jo veldig forskjell på str fra butikk til butikk også, og hvor mye ting krymper i vask. Jeg har dårlig erfaring med bomullsbodyer fra H&M, de krympa jo minst 1 str etter første vask og tørk.

Gammel 22-05-11, 10:51   #12
Left
Passiv

Standard

Barrieresalve, sink og Inotyol var salver vi alltid hadde i hus. Du verden jeg er misunnelig! Baby
Og gaskluter ja - jeg kjøpte en stor pakke på Jysk tror jeg det var, og etter vask var de kjempegode.

Svar med sitat
Gammel 22-05-11, 08:07   #13
Slettet bruker
Passiv

Standard

Han har en strikket todelt dress i tynt ullgarn, men den tror jeg (håper jeg) blir for varm i starten. Den er litt stor også. Han skal fødes i juli/starten av august.

Svar med sitat
Gammel 22-05-11, 08:07   #14
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

I tillegg til listen din, trenger du en stabel med gulpekluter, en stabel med små vaskekluter (sånne i gas er supre, synes jeg), og dessuten anbefaler jeg en stabel med stoffkluter av den typen som brukes i tøybleier, helt uavhengig av om du skal bruke stoffbleier eller ikke. De er geniale som underlag til stelling, til underlag i sofa/seng/på lekematte, og dessuten er de supre håndklær til bittesmå babyer.

Gammel 22-05-11, 10:33   #15
Fibi
Prematurmamma

Fibi sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

I tillegg til listen din, trenger du en stabel med gulpekluter, en stabel med små vaskekluter (sånne i gas er supre, synes jeg), og dessuten anbefaler jeg en stabel med stoffkluter av den typen som brukes i tøybleier, helt uavhengig av om du skal bruke stoffbleier eller ikke. De er geniale som underlag til stelling, til underlag i sofa/seng/på lekematte, og dessuten er de supre håndklær til bittesmå babyer.

Sånne store i flanell er helt fantastiske! Gode gammeldagse flanellsbleier fra sparkjøp. Billige, og de blir virkelig brukt. Geniale gulpekluter er de også. Jeg bruker faktisk mine fremdeles, som tørkehåndkler på kjøkkenet/gryteklut og sånn.

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-05-11, 08:07   #16
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sånn de som regel får bruk for senere om de får sår stump. Vi har vært veldig fornøyd med weleda sin (og har en sågodtsom ubrukt tube liggende her om du skulle føle for å stikke innom å strikke litt ).

Gulpekluter er et must ja.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-05-11, 08:08   #17
rajraj
*_*

rajraj sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Kjellerlemmen
Blogginnlegg: 115
rajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de fleste
Standard

Vi har vært storforbrukere av sånne store gaskluter i begge babyperiodene. Har brukt dem under hodet på babyen i senga og vogna, som underlag over skulderen ved raping, som tørkeklut ved gulping og sikling og generelt som klut og ekstra "laken".

rajraj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-05-11, 08:10   #18
SpetakkelRandi
Møllspist fletthurpe

SpetakkelRandi sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Storybrooke
Blogginnlegg: 16
SpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt av
Standard

gaskluter ja.. klumpen har sine enda.. det er kosen hans.. begynte som gulpekluter og når er de bare koser...

også over stelleplassen vil jeg tipse om noen greie... ehm.. hva skal jeg si da.. bokser med sugekopper, som jeg kjøpte på lucky duck.. (http://www.luckyduck.no/c-25-Basic.aspx)
Boksene er av plast og i mange fine farger... kostet ikke så mye heller.. veldig greie til kremer og andre stelleplassen.

SpetakkelRandi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-05-11, 08:09   #19
Slettet bruker
Passiv

Standard

Gulpekluter var smart. Jeg har fargekodede vaskekluter til ansikt/bleieområde, men håndklær og gulpekluter var smart.
Tøybleier skal vi ikke ha. Jeg er aldeles for lite brukbar som husmor.

Svar med sitat
Gammel 22-05-11, 08:11   #20
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Standard

Gulpekluter var smart. Jeg har fargekodede vaskekluter til ansikt/bleieområde, men håndklær og gulpekluter var smart.
Tøybleier skal vi ikke ha. Jeg er aldeles for lite brukbar som husmor.

Vi hadde heller aldri tøybleier, men klutene er fortsatt atrolig anvendelige til alt mulig annet.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:04.