Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Hunderaser med dårlig rykte (Dagbladet)

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-03-07, 17:39   #1
Pastill
Pauset

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: In Town!
Pastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Hunderaser med dårlig rykte (Dagbladet)

http://www.dagbladet.no/nyheter/2007/03/12/494743.html

Hva syntes dere og slike hunder? Bra de er forbudt, eller er det generaliserende ovenfor rasen?

Jeg syntes denne reportasjen var skikkelig ekkel. Tenk om det hadde vært barn der...

Pastill er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-03-07, 17:46   #2
Mams
er grønn og fin.

Mams sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hunderaser med dårlig rykte

Pitbull og andre hunderaser blir hva eieren gjør den til.

Etter hva jeg har fått med meg så er det generelt de små hundene som biter mest, men de slipper "billigere" unna fordi de er små......
En Pitbull kan være like mye familiehund som en Golden Retriver (en rase som forøvrig ikke er like barnevennlig pga "innavl")
I dette tilfellet er det tvilsomt at eieren har skylda, for han hadde hatt den i 3 dager, men hva den forrige eieren hadde gjort vet vi ikke.

Jeg er ikke for et slikt forbud av grunnen jeg skrev over, eieren er den som "skaper" hunden.

Politiet i denne reportasjen var jo en smule på bærtur spør du meg.
Pepperspray først, for deretter å skyte den med 15 skudd .
De må da ha litt opplæring i vhordan de skal takle slike situasjoner og ha utstyr for å fange den.

Gammel 12-03-07, 17:54   #3
Java
kan tilsettes alkohol

Java sin avatar

Blogginnlegg: 364
Java har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mams, her.

En Pitbull kan være like mye familiehund som en Golden Retriver (en rase som forøvrig ikke er like barnevennlig pga "innavl")

Hvordan vet du at Golden Retriver ikke er barnevennlig pga innavl? Jeg vet at golden ligger høyt på statistikken når det gjelder antall bitt, men det er fordi det også er en av landets aller mest populære hunderaser.

Alle hunder kan bite, det er det veldig viktig å ha med seg. Allikevel må jeg si jeg er skeptisk til hunder som er avlet frem med tanke på kamp, og det største faremomentet er at det hunder som importeres hunder under falsk flagg. De rene rasene som det drives det drivers oppdrett på av seriøse oppderettere i Norge har jeg mer tillit til.

Vi vil ta vare på skjønnheten, varmen, som om vi bar et barn varsomt på armen.
Java er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-03-07, 17:48   #4
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er mest mot dachs og andre små rotter.

Gammel 12-03-07, 17:58   #5
Tinka
Gjør så godt som jeg kan.

Tinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Alle hunder kan bite, bare synd at det blir litt mere i media når det gjelder "farlige" hunder som de kan skape blest med.

Tinka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-03-07, 18:02   #6
kisha
Tar en fot av gangen

kisha sin avatar

Hvor: Havørnbyen
kisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de fleste
Standard

Pitbull er kjent for ikke å slippe taket hvis den biter. Jeg synes det er fint at de er forbudt i Norge.

Gammel 12-03-07, 18:08   #7
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Det er ikke hvor ofte Pitbull & Co. angriper i forhold til andre raser som er det interessante. Det er hvordan disse angripene utarter seg i forhold til når andre raser biter/angriper. Det er derfor jeg er for et forbud av slike raser.

Poenget er at ikke alle som skaffer seg hund har like gode motiver for dette. Noen bruker den får å tøffe seg. Mens (mange) andre ikke tenker noe særlig over hva hundehold betyr, og sløver med sosialisering, dressur osv. Å ha en dårlig sosialisert hund som ikke kan følge noen kommandoer er ikke bra, uansett rase. Men det er her raseforskjellen kommer inn. Man kan "ødelegge" en Pitbull (+ visse andre raser) mye mer enn det man greier med en Labrador eller en Puddel.

Det er ikke bittstatistikken som er relevant, men statistikken over de som har dødd i følge av hundebitt. Og den er temmelig klar, og kan ikke mistolkes noe særlig. Skal se om jeg finner den igjen.

Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-03-07, 18:43   #8
Elin
Bør lage seg en tittel selv

Elin sin avatar

Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Pittbull er en stygg hund. Hvorfor kjøpe en stygg hund som dessuten har voldelige tendenser? Ser ikke poenget med det jeg....

Gammel 12-03-07, 18:47   #9
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Hvordan den ser ut er vel i allerhøyeste grad opp til øyet som ser? Jeg synes den er utrolig fin, rent utseendemessig.

Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-03-07, 19:06   #10
Pippilotta
Passiv

Standard

En hund er hva den er, og en hund av et sånt gemytt krever en veldig dyktig eier.
Riktig å forby rasen med tanke på hvor mange dårlig hundeeiere det finnes her i verden.

Svar med sitat
Gammel 12-03-07, 19:12   #11
Elin

Elin sin avatar

Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Olympia, her.

Hvordan den ser ut er vel i allerhøyeste grad opp til øyet som ser?

Ehh...joda, men i ærlighetens navn så tror jeg de aller, aller fleste kan ramse opp flere hunderaser som er penere enn Pitbull. Også finnes det jo flere typer pitbull da....noen styggere enn andre.

Men heldigvis, smaken er som baken.

Gammel 12-03-07, 22:41   #12
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvordan den ser ut er vel i allerhøyeste grad opp til øyet som ser? Jeg synes den er utrolig fin, rent utseendemessig.

Samme her.

Og det dårlige rykte er menneskeskapt, pga vårt misbruk av (mot?) denne rasen.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-03-07, 11:13   #13
Schnuppa
Livsnyter

Schnuppa sin avatar

Blogginnlegg: 5
Schnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt likt
Standard

Ja jeg syntes også at den er pen rent utseendemessig.
Det er dessverre vi mennesker som gjør enkelte av disse hundene til rene drapsmaskiner. Det er vi som er med på å forsterke eller dempe egenskapene/instinktene til hunder

Schnuppa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-03-07, 21:01   #14
Mamma Rosa
strikker

Mamma Rosa sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Mamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hunderaser med dårlig rykte (Dagbladet)

Min første tanke... Hvordan er denne hunden blitt behandlet??

Det er eierene som er problemet (eller kanskje forrige eier i dette tilfellet).

Gammel 12-03-07, 21:12   #15
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Ja, selvfølgelig er en stor og muskuløs hund farligere for oss mennesker dersom den velger å bite/angripe enn en liten mopp man kan med litt hell kan filleriste og hive bortover...Derfor er det så utrolig synd at mange udugelige folk velger å kjøpe seg pitbull, rottweiler osv...Det er en av grunnene til at jeg er redd slike hunder, og når jeg ser en gjeng med unge gutter som står med en ubundet pitbull mens de flirer av folk som går en stor omvei for å slippe å gå forbi, så blir jeg så jævli forbanna. De aner ikke hvor lenge hjertet mitt hamrer etterpå!

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-03-07, 21:13   #16
MokkMokk

Hvor: oppi der :peker:
MokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av lykkeliten02, her.

Ja, selvfølgelig er en stor og muskuløs hund farligere for oss mennesker dersom den velger å bite/angripe enn en liten mopp man kan med litt hell kan filleriste og hive bortover...Derfor er det så utrolig synd at mange udugelige folk velger å kjøpe seg pitbull, rottweiler osv...Det er en av grunnene til at jeg er redd slike hunder, og når jeg ser en gjeng med unge gutter som står med en ubundet pitbull mens de flirer av folk som går en stor omvei for å slippe å gå forbi, så blir jeg så jævli forbanna. De aner ikke hvor lenge hjertet mitt hamrer etterpå!

Slikt gjør meg rasende også.

MokkMokk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-03-07, 08:35   #17
Agent Scully
Truth is in the x-files

Agent Scully sin avatar

Blogginnlegg: 584
Agent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det kan altså se ut som om politiet ikke er topptrent med tanke på å skyte for drepe ... Kanskje like greitt ...

Jeg syns de løste det greitt, jeg. 1 stk gal, død hund. Ingen skadde. (Bortesett fra han gærningen som kjøper rottweiler brukt ...)

- Serenity now. Insanity later.
Agent Scully er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-03-07, 08:41   #18
kisha
Tar en fot av gangen

kisha sin avatar

kisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de fleste
Standard

Jeg synes ikke filmsnutten var så fæl. Fra politiet begynte å skyte, til den var død, så gikk det ikke så mange sekunder. For noen å siden fikk vi se hunder som ble flådd levende i Asia, det gjorde mye mere inntrykk på meg.

Nå det gjelder Rottweiler, så er det faktisk en de de snilleste hundene. :erfaring:

Gammel 13-03-07, 08:48   #19
Mamma Rosa
strikker

Mamma Rosa sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Mamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt likt
Standard

Enig med deg Olympia. Men jeg synes ikke det er rett å forby en rase fordi den kan havne i gale hender.
Da må man jo ta tak i det som er problemet da. Eierene.
Dressur, dressur, dressur!

Opprinnelig lagt inn av kisha, her.

Nå det gjelder Rottweiler, så er det faktisk en de de snilleste hundene. :erfaring:

Ja, og det finnes dårlige individer her også, men man vil da ikke forby rasen fordet?

Hva med Norsk Elghund, de finnes det vel ganske mange av her i Norge.
(har ikke sjekket)

Norsk elghund:

Sitat:

En elghund er en jakthund, og bør anskaffes med dette som formål

Tviler på at alle som skaffer seg en slik gjør det pga jakt.

Det finnes så utrolig mange mennesker som ikke burde hatt hund, og utrolig mange mennesker som skaffer seg feil rase!

Min hund kom best ut av lydighetskurset og det var moro!
Har forandret mange sitt syn på "min" rase, nettopp ved å vise hva de er istand til i de rette hendene.
(ok, hun er en hopper og en sleiker, men det får gå. )

Gammel 13-03-07, 08:57   #20
kisha
Tar en fot av gangen

kisha sin avatar

Standard

Pitbull er forbudt her i landet fordi den har veldig dårlig rykte og har gjort mye skade. Når en pitbull først går til angrep, er det ofte med dødelig utfall. Den er oppavlet til å være kamphund, det er ikke de andre rasene. Jeg har sett utallige klipp på Animal Planet hvor pitbullene går amok, og det er skremmende.

Jeg har også sett svære aggressive rottweilere hvor eieren har hatt store problemer med å holde igjen hunden, fråden har skummet fra kjeften når vi har møttes. Det er ikke normalt. Slik skal det ikke være, men jeg vil ikke forby rasen av den grunn.

For 20 år siden var golden retrivier norges farligste hund, rett og slett fordi det var den mest populære rasen og det fantesflest av dem.

Det drives hundeavl i stor stil for å fremskaffe spesielle særpreg, men noen ganger går dette helt galt. Da bør man ikke drive videre på disse genene.

Selv har vi hatt flere blandingshunder, de har mye bedre helse enn mange renrasede hunder.

Når det gjelder elghund, har jeg sett dem stå ute i hundegård på gårder, dag ut og dag inn. Eierne går lite tur med dem, bortsett fra i jakta. Derfor kan en del hunder være aggressive, det skjønner jeg godt. Jeg har også snakket med barn som vokser opp med slike "burhunder". De er ofte redde for hunden. Disse hundene er lite sosialisert.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:26.