|
HPs vevstove Forum for datasnakk. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
Ekvilist
|
![]() Hjelp! Må jeg gi opp den gode gamle epostadressen min? (Virus, spam?)Jeg har ved to-tre runder (med lengre pauser imellom) blitt nedlesset med ymse rare mail, gjerne 5-10 av gangen. Som noen ganger videresender mail videre til folk jeg kjenner. Jeg er usikker på om dette er virus, spam, whatever. Nå er jeg så lei at jeg vurderer å begynne et nytt liv med ny konto.
Noen ganger får jeg også mail fra mailadresser i samme momanget som alle de andre merket med "postmaster hotmail", f.eks adresser av typen "pskvlm@188com" og kinesisk skrift i mailen.
![]() |
#2 |
Det kan alltid bli verre.
Medlem siden: Aug 2011
Hvor: Akershus
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hjelp! Må jeg gi opp den gode gamle epostadressen min? (Virus, spam?)Det er bare søppel, fortsett å merke dem som det så vil nok filteret ta noen av dem etter hvert.
![]() |
#4 |
Stiv
|
![]() Sv: Hjelp! Må jeg gi opp den gode gamle epostadressen min? (Virus, spam?)Jeg har fått sånne lass i perioder, og så plutselig forsvinner de. Skulle nesten tro at spamprodusentene hadde byttet ut adresselisten sin med neste rundes offer.
![]() |
![]() |
#5 |
Ekvilist
|
![]() Sv: Hjelp! Må jeg gi opp den gode gamle epostadressen min? (Virus, spam?)Ja, det har blitt bedre før, så jeg kan jo håpe. Men denne gangen lasses jeg ned med ca. 10 mail om dagen, og når jeg er skikkelig datadum og ikke skjønner hva og hvorfor og i det hele tatt, så synes jeg det er litt ugreit.
![]() |
#6 |
Hertuginne
|
![]() Sv: Hjelp! Må jeg gi opp den gode gamle epostadressen min? (Virus, spam?)Første regel er å ikke åpne slike eposter, sørg for å markere dem som spam uten å lese. For det kan være at de har en funksjon som gjør at det merkes at du åpner dem og dermed bekrefter at epostadressen er gyldig. Punkt nummer to er å sjekke om epostadressen din er søkbar, for det øker risikoen for å få slike eposter. Punkt nummer tre er å sjekke om du har mulighet til å heve sikkerhetsnivået hos epostleverandøren, da vil flere eposter automatisk havne i spamfilteret.
![]() |
#7 |
Ekvilist
|
![]() Sv: Hjelp! Må jeg gi opp den gode gamle epostadressen min? (Virus, spam?)Takk, Adrienne! Jeg har innimellom åpnet epostene, jeg trodde det var det å åpne vedlegg som var skummelt. Da skal jeg slutte med det.
![]() |
#8 |
Hertuginne
|
![]() Sv: Hjelp! Må jeg gi opp den gode gamle epostadressen min? (Virus, spam?)
Søk på epostadressen din i google. Får du opp noen treff er den søkbar og du øker risikoen for å motta spam.
![]() |
#9 |
Ekvilist
|
![]() Sv: Hjelp! Må jeg gi opp den gode gamle epostadressen min? (Virus, spam?)Ok, takk! Skal sjekke og fikse. Tror det er på tide å bytte passord. Har hatt det samme siden mailen ble opprettet i 1999 eller deromkring.
![]() |
#10 |
Det kan alltid bli verre.
Medlem siden: Aug 2011
Hvor: Akershus
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hjelp! Må jeg gi opp den gode gamle epostadressen min? (Virus, spam?)Søppelpost og spam er det samme, så du gjør helt riktig
![]() |
#11 |
Ekvilist
|
![]() Sv: Hjelp! Må jeg gi opp den gode gamle epostadressen min? (Virus, spam?)Takk, Sir Limpalot. Problemet er at jeg ikke får lov til å blokkere denne epostsenderen, siden de fleste er fra "postmaster@hotmail.com". Har prøvd, men får følgende beskjed:
Nå har jeg umiddelbart søplemerket og slettet i både innboks og søplekurv i lang tid. Premien er enda flere mail.
![]() |
#12 |
Protonterapeut
|
![]() Sv: Hjelp! Må jeg gi opp den gode gamle epostadressen min? (Virus, spam?)Dersom _din_ e-post videresender, er det mye som tyder på virus.
![]() |
#13 |
Ekvilist
|
![]() Sv: Hjelp! Må jeg gi opp den gode gamle epostadressen min? (Virus, spam?)Jeg har en lite brukt gmailkonto. Hvis dette ikke tar seg opp, så må jeg nok ta i bruk den. Men jeg liker det ikke. :vanedyr:
![]() |
#14 |
Hertuginne
|
![]() Sv: Hjelp! Må jeg gi opp den gode gamle epostadressen min? (Virus, spam?)Jeg fant epostadressen din ved å google deg, så den ligger tilgjengelig åpent, noe som nok er litt av grunnen til at du får så mye spam. Hvis du ikke får fjernet den vil jeg tro du må bytte til en annen epostadresse.
![]() |
#15 |
Ekvilist
|
Ja, jeg søkte også opp og fant et treff som samsvarte. Problemet er at jeg ikke skjønner hvordan jeg skal kvitte meg med brukeren/mailadressen på den siden som dukker opp. Jeg husker ikke at jeg noen gang har meldt meg inn der en gang.
![]() |
#16 |
Hertuginne
|
Da tror jeg du må bytte epostadresse, til noe litt mer spamsikkert enn hotmail.
![]() |
#17 |
Ekvilist
|
Ja, jeg må nok det. Jeg har ikke visst at hotmail er såpass usikkert. Hvilke anses som safest? Har som sagt en gmailkonto som jeg knapt har brukt.
![]() |
#19 |
Ekvilist
|
![]() Sv: Hjelp! Må jeg gi opp den gode gamle epostadressen min? (Virus, spam?)I dag ble kontoen sperret, med følgende beskjed:
Jeg ble lettet over at de nå har oppdaget at noe er muffins. Det blir spennende å se om mailene forsvinner.
![]() |
|
|